Music and learner autonomy in the EFL classroom

Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat työssään tukea...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaukonen, Silja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51509
Description
Summary:Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat työssään tukea oppilaidensa oppimistaitoja. Yksi tapa tukea oppimista on musiikin käyttö. Tässä tutkielmassa keskitytään englannin kieleen, ja siihen, miten musiikkia voi käyttää opetuksessa. Musiikin ja kielen oppimisen yhteyksiä on tutkittu paljon mutta tutkimuksia, jotka keskittyvät nuoriin oppilaisiin, on vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ensinnäkin selvittää miten alakoulun kuudesluokkalaiset kokevat musiikin käytön englannin opetuksessa. Lisäksi haluttiin tietää toteutuuko oppijan autonomia silloin, kun englannin tunnilla käytetään musiikkia kielenoppimistarkoituksiin. Lopuksi haluttiin selvittää, käyttävätkö kuudesluokkalaiset metakognitiivisia taitoja kuunnellessaan englanninkielistä musiikkia vapaa-ajallaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatellen yhdeksää alakoulun kuudennen luokan oppilasta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kuudesluokkalaiset pitävät musiikin käyttöä englannin opetuksessa positiivisena asiana. Oppijan autonomia ei juurikaan toteudu silloin kun musiikkia käytetään kielenoppimistarkoituksessa englannin opetuksessa. Suurin osa haastatelluista yrittää selvittää englanninkielisen laulun sanoja vapaa-ajallaan, eli he käyttävät metakognitiivisia taitoja. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin kaivataan, jotta tuloksia voisi käyttää yleistäen.