Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä

TIIVISTELMÄ Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää matematiika...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lamminen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51492
_version_ 1826225723444035584
author Lamminen, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lamminen, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lamminen, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lamminen, Maija
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää matematiikan tuen tarpeen tunnistamista esikoulunopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Tutkimuksessa haen vastauksia siihen, millaisten tekijöiden kautta matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esiopetuksessa tapahtuu sekä millaisia haasteita tuen tarpeen tunnistamiseen esiopetuksessa liittyy. Toteutin tutkimukseni laadullisella tutkimusotteella ja aineiston analysoinnissa käytin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseni aineiston keräsin haastattelemalla kuutta esikoulunopettajaa. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tuen tarpeen tunnistamisessa on erotettavissa kaksi pääteemaa: tuen tarpeen tunnistamista edistävät tekijät sekä tuen tarpeen tunnistamiseen liittyvät haasteet. Keskeisenä tunnistamista edistävänä tekijänä esikoulunopettajien kokemuksissa ja käsityksissä hahmottui esikoulunopettajien saama lisäkoulutus, työkokemus sekä arviointivälineen käyttö. Tuen tarpeen haasteina hahmottui kuusi luokkaa, joista merkittävimpänä voidaan nähdä olevan koulutuksen riittämättömyys sekä tuen tarpeen määrittelyn vaikeudet. Tämä tutkimus toi esille tärkeitä näkökulmia matematiikan tuen tarpeen tunnistamisesta sekä siihen liittyvistä haasteista esiopetuksessa. Tutkimustulosten myötä voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että esikoulunopettajien pätevyyden antavissa koulutuksissa tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen matemaattiseen sisältöön. Tutkimustulosten perusteella matematiikan tuen tarpeen määrittelyyn tulisi myös pyrkiä löytämään yhtenäisemmät kriteerit, mikä helpottaisi tuen tarpeen tunnistamista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamminen, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-02T18:09:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-02T18:09:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 \nLamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. \n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 matematiikan tuen tarpeen tunnistamista esikoulunopettajien kokemusten ja k\u00e4sitysten kautta. Tutkimuksessa haen vastauksia siihen, millaisten tekij\u00f6iden kautta matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esiopetuksessa tapahtuu sek\u00e4 millaisia haasteita tuen tarpeen tunnistamiseen esiopetuksessa liittyy.\n \nToteutin tutkimukseni laadullisella tutkimusotteella ja aineiston analysoinnissa k\u00e4ytin laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimukseni aineiston ker\u00e4sin haastattelemalla kuutta esikoulunopettajaa.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tuen tarpeen tunnistamisessa on erotettavissa kaksi p\u00e4\u00e4teemaa: tuen tarpeen tunnistamista edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 tuen tarpeen tunnistamiseen liittyv\u00e4t haasteet. Keskeisen\u00e4 tunnistamista edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 esikoulunopettajien kokemuksissa ja k\u00e4sityksiss\u00e4 hahmottui esikoulunopettajien saama lis\u00e4koulutus, ty\u00f6kokemus sek\u00e4 arviointiv\u00e4lineen k\u00e4ytt\u00f6. Tuen tarpeen haasteina hahmottui kuusi luokkaa, joista merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan koulutuksen riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys sek\u00e4 tuen tarpeen m\u00e4\u00e4rittelyn vaikeudet.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esille t\u00e4rkeit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia matematiikan tuen tarpeen tunnistamisesta sek\u00e4 siihen liittyvist\u00e4 haasteista esiopetuksessa. Tutkimustulosten my\u00f6t\u00e4 voidaan tulla siihen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 esikoulunopettajien p\u00e4tevyyden antavissa koulutuksissa tulisi jatkossa kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota koulutuksen matemaattiseen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Tutkimustulosten perusteella matematiikan tuen tarpeen m\u00e4\u00e4rittelyyn tulisi my\u00f6s pyrki\u00e4 l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhten\u00e4isemm\u00e4t kriteerit, mik\u00e4 helpottaisi tuen tarpeen tunnistamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija Lamminen (matitula) on 2016-10-02 18:09:05.332185. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-02T18:09:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610024246.pdf: 767702 bytes, checksum: 1a681f53d316aee3c16f4643d49b7bd8 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: f2870f88b16b030026d5f0488d9d107a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-02T18:09:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610024246.pdf: 767702 bytes, checksum: 1a681f53d316aee3c16f4643d49b7bd8 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: f2870f88b16b030026d5f0488d9d107a (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen tarpeen tunnistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610024246", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-02T18:09:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51492
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/defaa773-83e0-4f2d-a8f1-c8475fa614ea\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610024246.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lamminen, Maija Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä tuen tarpeen tunnistaminen matematiikan oppimisvaikeudet esiopetus matemaattiset taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnistaminen tukeminen tarpeet matematiikka oppimisvaikeudet
title Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_full Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_fullStr Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_full_unstemmed Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_short Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen
title_sort matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_sub esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
title_txtP Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
topic tuen tarpeen tunnistaminen matematiikan oppimisvaikeudet esiopetus matemaattiset taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnistaminen tukeminen tarpeet matematiikka oppimisvaikeudet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esiopetus matemaattiset taidot matematiikan oppimisvaikeudet matematiikka oppimisvaikeudet tarpeet tuen tarpeen tunnistaminen tukeminen tunnistaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51492 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610024246
work_keys_str_mv AT lamminenmaija matematiikantuentarpeentunnistaminenesikoulunopettajienkokemuksiajakäsityksiä