Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet

Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 opettajan kirjan käsikirjoitus. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nokelainen, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51491
_version_ 1826225743036678144
author Nokelainen, Anna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nokelainen, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nokelainen, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nokelainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 opettajan kirjan käsikirjoitus. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, miten uuden opetussuunnitelman luovuustematiikka ilmenee opettajan kirjassa, millä tavoin opettajan kirjan tuokiokokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä sekä millaisia eväitä opettajan kirja antaa opettajalle luovaan musiikkikasvatukseen. Tutkielmani keskeisenä tarkoituksena on lisätä alkuopetusikäisen lapsen musiikilliseen luovuuteen liittyvää tietämystä ja ymmärrystä sekä tuoda näkyväksi musiikillisen luovuuden ilmenemistä alkuopetuksessa. Teoriaosassa tarkastellaan lapsen luovaa musiikillista toimintaa, luovuuden mahdollisuuksia alkuopetuksen käytänteissä, leikkiä ja luovuutta alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa ja musiikillisen luovan toiminnan työmuotoja. Lisäksi teoriassa perehdytään opettajan musiikilliseen luovaan kasvatustyöhön sekä musiikillisen luovuuden kehittymiseen peruskoulun historiassa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Valmiit tutkimusaineistot on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja määrällisen sisällön erittelyn keinoin. Tutkielman tulosten mukaan luovuudella on uudessa alkuopetuksen musiikin oppiaineen opetussuunnitelmassa (2014) hyvin keskeinen ja näkyvä paikka. Luovuus ilmenee alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelmassa yleisissä tavoitteissa, opetusta koskevissa tavoitteissa, opetuksen sisältöalueissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Lisäksi opetussuunnitelmasta nousee paljon erilaisia musiikillista luovuutta tukevia työskentelytapoja. Opettajan kirjaan kohdistuvassa tutkimuksessa käy ilmi, että Saa laulaa! 1-2 opettajan kirja vastaa hyvin kattavasti ja monipuolisesti uuden opetussuunnitelman asettamiin luoviin musiikillisiin tavoitteisiin ja sisältöihin. Opettajan kirjassa käytettävät työskentelymuodot jakautuvat viiteen luokkaan: musiikin ilmaisemiseen ja tulkitsemiseen, eheyttämiseen, improvisoimiseen, säveltämiseen ja musiikin aktiiviseen kuuntelemiseen. Opettajan kirjan tuntikokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä ja antavat myös opettajalle paljon hyödyllisiä eväitä ja vinkkejä luovan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lapsen musiikillista luovuutta koskeva teoriapohja on kirjassa vahvasti läsnä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nokelainen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-02T08:48:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-02T08:48:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sek\u00e4 kes\u00e4ll\u00e4 2016 ilmestyv\u00e4 Saa laulaa! 1-2 opettajan kirjan k\u00e4sikirjoitus. Tutkimuksen tavoitteena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten uuden opetussuunnitelman luovuustematiikka ilmenee opettajan kirjassa, mill\u00e4 tavoin opettajan kirjan tuokiokokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehityst\u00e4 sek\u00e4 millaisia ev\u00e4it\u00e4 opettajan kirja antaa opettajalle luovaan musiikkikasvatukseen. Tutkielmani keskeisen\u00e4 tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 alkuopetusik\u00e4isen lapsen musiikilliseen luovuuteen liittyv\u00e4\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4 ja ymm\u00e4rryst\u00e4 sek\u00e4 tuoda n\u00e4kyv\u00e4ksi musiikillisen luovuuden ilmenemist\u00e4 alkuopetuksessa.\r\n\r\nTeoriaosassa tarkastellaan lapsen luovaa musiikillista toimintaa, luovuuden mahdollisuuksia alkuopetuksen k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4, leikki\u00e4 ja luovuutta alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa ja musiikillisen luovan toiminnan ty\u00f6muotoja. Lis\u00e4ksi teoriassa perehdyt\u00e4\u00e4n opettajan musiikilliseen luovaan kasvatusty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 musiikillisen luovuuden kehittymiseen peruskoulun historiassa.\r\n\r\nTutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Valmiit tutkimusaineistot on analysoitu laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn keinoin. Tutkielman tulosten mukaan luovuudella on uudessa alkuopetuksen musiikin oppiaineen opetussuunnitelmassa (2014) hyvin keskeinen ja n\u00e4kyv\u00e4 paikka. Luovuus ilmenee alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelmassa yleisiss\u00e4 tavoitteissa, opetusta koskevissa tavoitteissa, opetuksen sis\u00e4lt\u00f6alueissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Lis\u00e4ksi opetussuunnitelmasta nousee paljon erilaisia musiikillista luovuutta tukevia ty\u00f6skentelytapoja.\r\n\r\nOpettajan kirjaan kohdistuvassa tutkimuksessa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 Saa laulaa! 1-2 opettajan kirja vastaa hyvin kattavasti ja monipuolisesti uuden opetussuunnitelman asettamiin luoviin musiikillisiin tavoitteisiin ja sis\u00e4lt\u00f6ihin. Opettajan kirjassa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t ty\u00f6skentelymuodot jakautuvat viiteen luokkaan: musiikin ilmaisemiseen ja tulkitsemiseen, eheytt\u00e4miseen, improvisoimiseen, s\u00e4velt\u00e4miseen ja musiikin aktiiviseen kuuntelemiseen. Opettajan kirjan tuntikokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehityst\u00e4 ja antavat my\u00f6s opettajalle paljon hy\u00f6dyllisi\u00e4 ev\u00e4it\u00e4 ja vinkkej\u00e4 luovan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lapsen musiikillista luovuutta koskeva teoriapohja on kirjassa vahvasti l\u00e4sn\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Nokelainen (anmenoke) on 2016-10-02 08:48:14.142997. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-02T08:48:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610024245.pdf: 785081 bytes, checksum: f885f0ac4af7e2f6020913a279dbc025 (MD5)\r\nlicense.html: 4890 bytes, checksum: d376ad9f9a50e98f3b9fa479ca739f0c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-02T08:48:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201610024245.pdf: 785081 bytes, checksum: f885f0ac4af7e2f6020913a279dbc025 (MD5)\r\nlicense.html: 4890 bytes, checksum: d376ad9f9a50e98f3b9fa479ca739f0c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Luovuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Alkuopetuksen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opetussuunnitelman perusteet 2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610024245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-02T08:48:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "2014", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51491
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/080662b7-8100-4334-94df-d3f26eae984e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610024245.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nokelainen, Anna Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet Luovuus Alkuopetuksen musiikkikasvatus Opetussuunnitelman perusteet 2014 Musiikkikasvatus Music Education 3052 2014 luovuus alkuopetus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat
title Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_full Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_fullStr Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_full_unstemmed Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_short Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa
title_sort luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_sub uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
title_txtP Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
topic Luovuus Alkuopetuksen musiikkikasvatus Opetussuunnitelman perusteet 2014 Musiikkikasvatus Music Education 3052 2014 luovuus alkuopetus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat
topic_facet 2014 3052 Alkuopetuksen musiikkikasvatus Luovuus Music Education Musiikkikasvatus Opetussuunnitelman perusteet 2014 alkuopetus luovuus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51491 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610024245
work_keys_str_mv AT nokelainenanna luovuudenmerkitysalkuopetuksenmusiikkikasvatuksessauudenopetussuunnitelman2014muk