Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa

Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos. 89 sivua. Tutkimuksen tavoitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laitinen, Taina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, Kasvatustieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Education, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51490
_version_ 1828193107510820864
author Laitinen, Taina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Taina Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Taina Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Taina
datasource_str_mv jyx
description Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos. 89 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin, millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita. Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9). Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan, koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä kriittinen diskurssianalyysi. Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen, pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit. Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Taina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-30T18:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-30T18:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laitinen, Taina. 2016. Tunteita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t pojat yhteis\u00f6llist\u00e4 oppilashuoltoa toteuttavien\nammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaality\u00f6n\npro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden\nja filosofian laitos. 89 sivua.\n\nTutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhten\u00e4isperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta\nsek\u00e4 tarkastella kriittisesti heid\u00e4n tapaansa puhua tunteita her\u00e4tt\u00e4vist\u00e4\npojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettej\u00e4 tunteita her\u00e4tt\u00e4ville\npojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteis\u00f6llist\u00e4\noppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lis\u00e4ksi selvitettiin,\nmillaiset puheessa ilmenev\u00e4t sosiaaliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t luonnehtivat koulun ammattilaisten\nja tunteita her\u00e4tt\u00e4vien poikien ymp\u00e4rille rakentuvia valtasuhteita.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kaksi Hyvien k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen dialogia\nkahdessa etel\u00e4suomalaisessa yhten\u00e4isperuskoulussa (vuosiluokat 1\u20139).\nTutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan,\nkoulunk\u00e4ynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin\nteht\u00e4viss\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelm\u00e4\nkriittinen diskurssianalyysi.\n\nTutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villiel\u00e4imen,\npommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengil\u00e4isen ja hulivilin identiteetit.\nAmmattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteetti\u00e4 lukuun ottamatta\ntoiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja\nkoulun aikuisten v\u00e4linen alistussuhde, joka rajoitti sek\u00e4 poikien ett\u00e4 aikuisten\ntoiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni my\u00f6s yhteis\u00f6reaktioon viittaavia\nsosiaalisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja ongelmakeskeisen paradigman piirteit\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen\nmuuttamiseksi tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yhteis\u00f6llisyyden tunteen vahvistamiseen\nyhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taina Laitinen (taikatla) on 2016-09-30 18:38:50.407872. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-30T18:38:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609304244.pdf: 492779 bytes, checksum: 34b9677808cc0b3b25729758b68f8607 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 4b2a559d7ea2efc203ba686c0797b197 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-30T18:38:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609304244.pdf: 492779 bytes, checksum: 34b9677808cc0b3b25729758b68f8607 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 4b2a559d7ea2efc203ba686c0797b197 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poikakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t pojat yhteis\u00f6llist\u00e4 oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609304244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-30T18:38:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51490
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:49Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a62f0e34-c7f0-4237-9feb-b713eef9892c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609304244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Taina Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa yhteisöllisyys oppilashuolto diskurssianalyysi dialogisuus vuorovaikutus sosiaalinen integraatio poikakulttuuri Erityispedagogiikka Sosiaalityö Special Education Social Work Diskurssianalyysi 101 210
title Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_full Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_fullStr Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_full_unstemmed Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_short Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_sort tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
title_txtP Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
topic yhteisöllisyys oppilashuolto diskurssianalyysi dialogisuus vuorovaikutus sosiaalinen integraatio poikakulttuuri Erityispedagogiikka Sosiaalityö Special Education Social Work Diskurssianalyysi 101 210
topic_facet 101 210 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Social Work Sosiaalityö Special Education dialogisuus diskurssianalyysi oppilashuolto poikakulttuuri sosiaalinen integraatio vuorovaikutus yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51490 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609304244
work_keys_str_mv AT laitinentaina tunteitaherättävätpojatyhteisöllistäoppilashuoltoatoteuttavienammattilaistendiskur