Identity and language discourses in elf context a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat diskurssit ja identiteetti, jonka nähdään rakentuvan diskursiivisesti kielestä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärnä, Anna-Riikka
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51465
_version_ 1826225761347960832
author Kärnä, Anna-Riikka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärnä, Anna-Riikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärnä, Anna-Riikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärnä, Anna-Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat diskurssit ja identiteetti, jonka nähdään rakentuvan diskursiivisesti kielestä ja kaksikielisyydestä puhumisen kautta. Essentiaalisen identiteetin sijaan tutkielmassa sovelletaan käsitystä dynaamisista, päällekkäisistä ja samanaikaisista identiteeteistä. Työn taustan muodostaa toisen kielen ja lingua franca –englannin identiteettitutkimukset. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia diskursseja haastateltavat tuottavat puhuessaan englannin kielestä ja kaksikielisyydestä? 2) Millaisia kielen käyttäjä identiteettejä haastateltaville rakentuu näiden diskurssien käyttöönoton sekä muiden diskursiivisten rakentumistapojen myötä? Tutkimusaineistona on viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat työskentelevät kansainvälisessä AIESEC-opiskelijajärjestössä ja käyttävät työkielenään englantia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja haastateltavien vastauksia tutkittiin kriittisen diskurssinanalyysin menetelmin. Tutkielman tulokset osoittavat, että englannin kieli on merkityksellinen osa haastateltavien elämää töissä ja kotona. He tuntevat osaavansa englantia tarpeeksi hyvin työelämän tarpeisiin, mutta kokevat sen ilmaisurikkaudessaan köyhemmäksi kuin suomen kielen. Haastateltavat puhuvatkin englannin kielestä usein välineenä eli lingua francana sen sijaan, että kokisivat sen merkittävänä osana itsensä ilmaisua. Välinediskurssin lisäksi haastateltavat tuottavat normatiivista diskurssia, diskurssia kulttuurista ja kielestä, kielestä ja identiteetistä sekä kaksikielisyydestä. Englanninkielisyys koetaan sekä persoonallisuuten vapauttavasti vaikuttavana voimavarana että epävarmuutena. Haastateltavat rakentavatkin englannin kielellä moniulotteista kuvaa itsestään sekä suomalaisina että maailmankansalaisina. Englannin kieli on kytköksissä myös haastateltavien ammatti-identiteettiin. Huomattavaa on, että aihe oli haastateltaville vaikea, eivätkä kaikki olleet yhtä tietoisia englannin kielen vaikutuksesta omaan identiteettiin. Tulokset viittaavat siihen, että vastaavalle tutkimukselle olisi kysyntää englannin kasvavan aseman myötä. Tutkielma lisää tietoa identiteetin ja lingua franca -englannin suhteesta ja monikielisyydestä Suomessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Anne Pitk\u00e4nen-Huhta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rn\u00e4, Anna-Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-27T04:10:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-27T04:10:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1574700", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51465", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkielman tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, kuinka englantia tyo\u0308ssa\u0308a\u0308n virallisena kielena\u0308 ka\u0308ytta\u0308vien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielella\u0308. Tyo\u0308n keskio\u0308ssa\u0308 ovat diskurssit ja identiteetti, jonka na\u0308hda\u0308a\u0308n rakentuvan diskursiivisesti kielesta\u0308 ja kaksikielisyydesta\u0308 puhumisen kautta. Essentiaalisen identiteetin sijaan tutkielmassa sovelletaan ka\u0308sitysta\u0308 dynaamisista, pa\u0308a\u0308llekka\u0308isista\u0308 ja samanaikaisista identiteeteista\u0308. Tyo\u0308n taustan muodostaa toisen kielen ja lingua franca \u2013englannin identiteettitutkimukset. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia diskursseja haastateltavat tuottavat puhuessaan englannin kielesta\u0308 ja kaksikielisyydesta\u0308? 2) Millaisia kielen ka\u0308ytta\u0308ja\u0308 identiteetteja\u0308 haastateltaville rakentuu na\u0308iden diskurssien ka\u0308ytto\u0308o\u0308noton seka\u0308 muiden diskursiivisten rakentumistapojen myo\u0308ta\u0308?\r\nTutkimusaineistona on viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat tyo\u0308skenteleva\u0308t kansainva\u0308lisessa\u0308 AIESEC-opiskelijaja\u0308rjesto\u0308ssa\u0308 ja ka\u0308ytta\u0308va\u0308t tyo\u0308kielena\u0308a\u0308n englantia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja haastateltavien vastauksia tutkittiin kriittisen diskurssinanalyysin menetelmin.\r\nTutkielman tulokset osoittavat, etta\u0308 englannin kieli on merkityksellinen osa haastateltavien ela\u0308ma\u0308a\u0308 to\u0308issa\u0308 ja kotona. He tuntevat osaavansa englantia tarpeeksi hyvin tyo\u0308ela\u0308ma\u0308n tarpeisiin, mutta kokevat sen ilmaisurikkaudessaan ko\u0308yhemma\u0308ksi kuin suomen kielen. Haastateltavat puhuvatkin englannin kielesta\u0308 usein va\u0308lineena\u0308 eli lingua francana sen sijaan, etta\u0308 kokisivat sen merkitta\u0308va\u0308na\u0308 osana itsensa\u0308 ilmaisua. Va\u0308linediskurssin lisa\u0308ksi haastateltavat tuottavat normatiivista diskurssia, diskurssia kulttuurista ja kielesta\u0308, kielesta\u0308 ja identiteetista\u0308 seka\u0308 kaksikielisyydesta\u0308. Englanninkielisyys koetaan seka\u0308 persoonallisuuten vapauttavasti vaikuttavana voimavarana etta\u0308 epa\u0308varmuutena. Haastateltavat rakentavatkin englannin kielella\u0308 moniulotteista kuvaa itsesta\u0308a\u0308n seka\u0308 suomalaisina etta\u0308 maailmankansalaisina. Englannin kieli on kytko\u0308ksissa\u0308 myo\u0308s haastateltavien ammatti-identiteettiin. Huomattavaa on, etta\u0308 aihe oli haastateltaville vaikea, eiva\u0308tka\u0308 kaikki olleet yhta\u0308 tietoisia englannin kielen vaikutuksesta omaan identiteettiin. Tulokset viittaavat siihen, etta\u0308 vastaavalle tutkimukselle olisi kysynta\u0308a\u0308 englannin kasvavan aseman myo\u0308ta\u0308. Tutkielma lisa\u0308a\u0308 tietoa identiteetin ja lingua franca -englannin suhteesta ja monikielisyydesta\u0308 Suomessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Riikka K\u00e4rn\u00e4 (anpakarn) on 2016-09-27 04:10:10.429541. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-27T04:10:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609274212.pdf: 1264390 bytes, checksum: 7c3bfde81b21eaac449d9e76d3bb3780 (MD5)\r\nlicense.html: 4927 bytes, checksum: 1e276d407a9f3f8a90d62015441d763e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-27T04:10:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609274212.pdf: 1264390 bytes, checksum: 7c3bfde81b21eaac449d9e76d3bb3780 (MD5)\r\nlicense.html: 4927 bytes, checksum: 1e276d407a9f3f8a90d62015441d763e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (120 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discourses", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a lingua franca", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finland", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609274212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-27T04:10:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua francat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51465
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed89b46f-b45c-4104-983c-8e2e32efc76b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609274212.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärnä, Anna-Riikka Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland identity discourses English as a lingua franca Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli toinen kieli kaksikielisyys lingua francat identiteetti diskurssi
title Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_alt Case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_full Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_fullStr Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_full_unstemmed Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_short Identity and language discourses in elf context
title_sort identity and language discourses in elf context a case study of five finnish university students working in an international student organization in finland
title_sub a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
title_txtP Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
topic identity discourses English as a lingua franca Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli toinen kieli kaksikielisyys lingua francat identiteetti diskurssi
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a lingua franca Finland discourses diskurssi englannin kieli identiteetti identity kaksikielisyys lingua francat toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51465 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609274212
work_keys_str_mv AT kärnäannariikka identityandlanguagediscoursesinelfcontextacasestudyoffivefinnishuniversitystuden