Summary: | Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen vasua sen sisällön ja käytön näkökul-
masta. Aiheeseen innoitti uusittu Varhaiskasvatuslaki sekä siitä seuraavat Var-
haiskasvatuksen perusteet asiakirjan muutokset, jotka vaikuttavat myös lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja sen aineisto kerättiin itsevalikoitu-
neen nettikyselyn avulla eli siihen saivat osallistua asiasta kiinnostuneet van-
hemmat ja päiväkodin henkilökunnan jäsenet, jotka olivat olleet tekemässä lap-
sen varhaiskasvatussuunnitelmia. Nettikysely julkaistiin käyttäen hyväksi sosi-
aalista mediaa.
Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan mie-
lipiteitä koskien vasun sisältöä, miten vasua käytetään päiväkodin arjessa sekä
sitä mitä liittyy vasun täyttämiseen ajan, vastuun ja käytäntöjen näkökulmasta.
Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vastauksia vertailtiin keskenään ver-
tailemalla vastausten esiintyvyyttä ja keskiarvoja.
Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan niin vanhemmista kuin
päiväkodin henkilökunnasta näkevän vasun tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kui-
tenkin niitä, jotka kokivat vasun turhana tai sen täyttämisen ärsyttävänä. Kaikki
sisältöehdotukset koettiin melko tärkeinä. Vasuun toivottiin lisää selkeyttä sekä
monivalintakohtia avoimien kysymysten rinnalle. Vasuun täyttämiseen käytet-
tyä aikaa pidettiin suurimmaksi osaksi sopivana ja se täytettiin yleensä van-
hempien kanssa joko osin yhdessä ja osin erikseen tai vasukeskustelussa yhdes-
sä. Vastuu vasusta oli yleisimmin lapsen omahoitajalla.
|