Demonstraatiot yliopistossa

Tässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto- opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lamminaho, Toni
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51423
_version_ 1826225711964225536
author Lamminaho, Toni
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lamminaho, Toni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lamminaho, Toni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lamminaho, Toni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto- opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityisesti mikroskaalassa tehtäviin ja tietokoneavusteisiin demonstraatioihin. Kirjallisessa osassa selvitettiin myös oppimiskäsityksiä ja kemiallisen tiedonrakentumisen malleja. Näitä verrattiin yliopisto-opetukseen ja todettiin opetuksen olevan kehittymässä vanhoista behavioristisista käsityksistä uudempiin oppimiskäsityksiin. Esimerkiksi luennointi on muuttumassa luennoitsijan yksinpuhelusta vuorovaikutteiseksi tapahtumaksi, jossa opiskelijalla on aktiivinen rooli. Viimeisenä kirjallisessa osassa selvitettiin, millaisia demonstraatioita opetukseen kaivataan, mitä erityisiä haasteita esim. käytettävät kemikaalit asettavat ja minkälaista demonstraatio-opetusta on käytetty yliopistoissa tähän mennessä. Kokeellisessa osassa tehtiin kaksi erillistä tutkimusta. Opetushenkilökunnalle suoritettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin käyttävätkö opettajat demonstraatioita, mitä haasteita demonstraatio-opetuksessa on ja millaiseksi se koetaan yliopistoyhteisössä. Opiskelijoille toteutetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin motivoivatko demonstraatiot opiskelemaan ja tuovatko ne mukanaan työelämäyhteyksiä. Tutkimuksessa saatiin selville opetushenkilökunnan suhtautuvan positiivisesti demonstraatioiden käyttöön ja niitä haluttaisiin sisällyttää opetukseen enemmän. Tähän esimerkiksi käytettävät tilat ja käytössä oleva aika asettavat haasteita. Demonstraatioita on jo joissain muodoissa kaikilla tutkimuki sessa mukana olleilla peruskursseilla. Opiskelijoiden kyselylomakkeesta selvisi demonstraatioiden tuovan yleensä lisää motivaatiota opiskeluun ja varsinkin opettajaksi opiskeleville demonstraatiot tuovat työelämäyhteyksiä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamminaho, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-21T12:25:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-21T12:25:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1574561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51423", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksia yliopisto-\r\nopetuksessa motivaatioon, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa\r\nosassa syvennyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa\r\nyleens\u00e4 voidaan tehd\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 kontekstissa keskityttiin erityisesti\r\nmikroskaalassa teht\u00e4viin ja tietokoneavusteisiin demonstraatioihin.\r\n\r\nKirjallisessa osassa selvitettiin my\u00f6s oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 ja kemiallisen tiedonrakentumisen\r\nmalleja. N\u00e4it\u00e4 verrattiin yliopisto-opetukseen ja todettiin opetuksen\r\nolevan kehittym\u00e4ss\u00e4 vanhoista behavioristisista k\u00e4sityksist\u00e4 uudempiin\r\noppimisk\u00e4sityksiin. Esimerkiksi luennointi on muuttumassa luennoitsijan\r\nyksinpuhelusta vuorovaikutteiseksi tapahtumaksi, jossa opiskelijalla on\r\naktiivinen rooli. Viimeisen\u00e4 kirjallisessa osassa selvitettiin, millaisia demonstraatioita\r\nopetukseen kaivataan, mit\u00e4 erityisi\u00e4 haasteita esim. k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t\r\nkemikaalit asettavat ja mink\u00e4laista demonstraatio-opetusta on k\u00e4ytetty yliopistoissa\r\nt\u00e4h\u00e4n menness\u00e4.\r\n\r\nKokeellisessa osassa tehtiin kaksi erillist\u00e4 tutkimusta. Opetushenkil\u00f6kunnalle\r\nsuoritettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat demonstraatioita,\r\nmit\u00e4 haasteita demonstraatio-opetuksessa on ja millaiseksi\r\nse koetaan yliopistoyhteis\u00f6ss\u00e4. Opiskelijoille toteutetussa kyselytutkimuksessa\r\nselvitettiin motivoivatko demonstraatiot opiskelemaan ja tuovatko ne mukanaan\r\nty\u00f6el\u00e4m\u00e4yhteyksi\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessa saatiin selville opetushenkil\u00f6kunnan suhtautuvan positiivisesti\r\ndemonstraatioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja niit\u00e4 haluttaisiin sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 opetukseen\r\nenemm\u00e4n. T\u00e4h\u00e4n esimerkiksi k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t tilat ja k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva aika asettavat\r\nhaasteita. Demonstraatioita on jo joissain muodoissa kaikilla tutkimuki\r\nsessa mukana olleilla peruskursseilla. Opiskelijoiden kyselylomakkeesta selvisi\r\ndemonstraatioiden tuovan yleens\u00e4 lis\u00e4\u00e4 motivaatiota opiskeluun ja varsinkin\r\nopettajaksi opiskeleville demonstraatiot tuovat ty\u00f6el\u00e4m\u00e4yhteyksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Toni Lamminaho (topelamm) on 2016-09-21 12:25:16.599714. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-21T12:25:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609214177.pdf: 1100692 bytes, checksum: fe9288e14abf612f84b69377340d82ed (MD5)\r\nlicense.html: 4785 bytes, checksum: 58db6fed10d20730176dd9fcb4e16f74 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-21T12:25:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609214177.pdf: 1100692 bytes, checksum: fe9288e14abf612f84b69377340d82ed (MD5)\r\nlicense.html: 4785 bytes, checksum: 58db6fed10d20730176dd9fcb4e16f74 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksenkehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Demonstraatiot yliopistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609214177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-21T12:25:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demonstraatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51423
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e28dbf71-5eaa-4a15-95c3-0104eee47e83\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609214177.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lamminaho, Toni Demonstraatiot yliopistossa opetuksenkehitys Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 korkeakouluopetus demonstraatiot
title Demonstraatiot yliopistossa
title_full Demonstraatiot yliopistossa
title_fullStr Demonstraatiot yliopistossa Demonstraatiot yliopistossa
title_full_unstemmed Demonstraatiot yliopistossa Demonstraatiot yliopistossa
title_short Demonstraatiot yliopistossa
title_sort demonstraatiot yliopistossa
title_txtP Demonstraatiot yliopistossa
topic opetuksenkehitys Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 korkeakouluopetus demonstraatiot
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry demonstraatiot korkeakouluopetus opetuksenkehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51423 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609214177
work_keys_str_mv AT lamminahotoni demonstraatiotyliopistossa