Demonstraatiot yliopistossa

Tässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto- opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lamminaho, Toni
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51423
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto- opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityisesti mikroskaalassa tehtäviin ja tietokoneavusteisiin demonstraatioihin. Kirjallisessa osassa selvitettiin myös oppimiskäsityksiä ja kemiallisen tiedonrakentumisen malleja. Näitä verrattiin yliopisto-opetukseen ja todettiin opetuksen olevan kehittymässä vanhoista behavioristisista käsityksistä uudempiin oppimiskäsityksiin. Esimerkiksi luennointi on muuttumassa luennoitsijan yksinpuhelusta vuorovaikutteiseksi tapahtumaksi, jossa opiskelijalla on aktiivinen rooli. Viimeisenä kirjallisessa osassa selvitettiin, millaisia demonstraatioita opetukseen kaivataan, mitä erityisiä haasteita esim. käytettävät kemikaalit asettavat ja minkälaista demonstraatio-opetusta on käytetty yliopistoissa tähän mennessä. Kokeellisessa osassa tehtiin kaksi erillistä tutkimusta. Opetushenkilökunnalle suoritettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin käyttävätkö opettajat demonstraatioita, mitä haasteita demonstraatio-opetuksessa on ja millaiseksi se koetaan yliopistoyhteisössä. Opiskelijoille toteutetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin motivoivatko demonstraatiot opiskelemaan ja tuovatko ne mukanaan työelämäyhteyksiä. Tutkimuksessa saatiin selville opetushenkilökunnan suhtautuvan positiivisesti demonstraatioiden käyttöön ja niitä haluttaisiin sisällyttää opetukseen enemmän. Tähän esimerkiksi käytettävät tilat ja käytössä oleva aika asettavat haasteita. Demonstraatioita on jo joissain muodoissa kaikilla tutkimuki sessa mukana olleilla peruskursseilla. Opiskelijoiden kyselylomakkeesta selvisi demonstraatioiden tuovan yleensä lisää motivaatiota opiskeluun ja varsinkin opettajaksi opiskeleville demonstraatiot tuovat työelämäyhteyksiä.