Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen

Tämä tutkimus käsittelee digitalisaatiota ja sen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Digitalisaatio on 2000-luvun alun suurimpia muutosvoimia ja se aiheuttaa muutosta myös ihmisten tavoissa toimia kuluttajina. Digitalisaatio sekä muuttaa perinteistä kuluttajakäyttäytymisen mallia että luo kuluttaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuolle, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51412
_version_ 1826225815287758848
author Vuolle, Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vuolle, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vuolle, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vuolle, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee digitalisaatiota ja sen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Digitalisaatio on 2000-luvun alun suurimpia muutosvoimia ja se aiheuttaa muutosta myös ihmisten tavoissa toimia kuluttajina. Digitalisaatio sekä muuttaa perinteistä kuluttajakäyttäytymisen mallia että luo kuluttajille uusia mahdollisuuksia uusien tuotteiden ja ostoympäristöjen muodossa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksessa selvitetään saatavilla olevan materiaalin pohjalta, että mitä digitalisaatiosta ja sen vaikutuksesta kuluttajakäyttäytymiseen on kirjoitettu. Digitalisaatio määritellään eri lähteissä eri tavoin, mutta yhteenvetona voidaan todeta, että digitalisaatio pitää sisällään teknologian lisääntyneen käytön, sosioteknisen muutoksen sekä tuotteiden, palveluiden ja prosessien digitalisoinnin eli aiemmin analogisten asioiden muuttamisen digitaaliseen muotoon. Kuluttajat ovat siirtyneet digitaaliseen kaupankäyntiympäristöön matalien hintojen, käytön helppouden, laajan tuotevalikoiman ja helposti saatavilla olevan tuotetiedon vuoksi. Myös yritykset näkevät digitalisaatiossa etuja, sillä entistä laajempi asiakaskunta on helpommin saavutettavissa suhteessa pienemmin kustannuksin. Digitalisaation seurauksena perinteiset kivijalkakaupat ovat alkaneet siirtyä myymään tuotteitaan verkkokauppoihin, mutta digitalisaatio on mahdollistanut myös uudenlaisia tuotteita: digitaaliset sisällöt. Digitaalisten sisältöjen markkinat pitävät kuitenkin sisällään omat haasteensa, kuten piratismin. Osa perinteisistä kuluttajakäyttäytymisen teorioista pätevät sellaisenaan digitalisaation muovaamassa markkinaympäristössä, mutta joidenkin teorioiden kohdalla kuluttajakäyttäytymisen on todettu olevan erilaista digitaalisessa ympäristössä. This study is about digitalization and how it impacts on consumer behavior. Digitalization as a phenomenon is one of the largest contributors in people’s everyday lives at the beginning of the 21th century, as it also changes the way people act as consumers. Digitalization both changes the traditional consumer behaviour model and enables new possible forms of products and shopping environments to consumers. The study is made as a literature review. The pur-pose of the study was to find out what have been written about digitalization and how it impacts on consumer behavior. Digitalization is usually defined dif-ferent ways in different sources but it can be said that digitalization includes for example increased use of technology and digitizing of goods and processes. Consumers have transferred to a digital marketing environment because of low trading prices, easy usement, wide range of products and easily accessible product information. Also enterprises see the benefits of the digitalization, be-cause it is easier to achieve even wider customer base in relation to a lower cost. As a result of the digitalization traditional stores have begun to transfer to sell their products in online stores, but the digitalization has also enabled new kinds of products: the digital content. However, the market for digital content en-compass its own challenges, such as piracy. Some of the traditional consumer behavior theories apply as they stand in the market environment shaped by the digitalization, but with some of these theories consumer behavior has been found to be different in the digital environment.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuolle, Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-20T14:38:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-20T14:38:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee digitalisaatiota ja sen vaikutusta kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Digitalisaatio on 2000-luvun alun suurimpia muutosvoimia ja se aiheuttaa muutosta my\u00f6s ihmisten tavoissa toimia kuluttajina. Digitalisaatio sek\u00e4 muuttaa perinteist\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen mallia ett\u00e4 luo kuluttajille uusia mahdollisuuksia uusien tuotteiden ja ostoymp\u00e4rist\u00f6jen muodossa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n saatavilla olevan materiaalin pohjalta, ett\u00e4 mit\u00e4 digitalisaatiosta ja sen vaikutuksesta kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen on kirjoitettu. Digitalisaatio m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n eri l\u00e4hteiss\u00e4 eri tavoin, mutta yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 digitalisaatio pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n teknologian lis\u00e4\u00e4ntyneen k\u00e4yt\u00f6n, sosioteknisen muutoksen sek\u00e4 tuotteiden, palveluiden ja prosessien digitalisoinnin eli aiemmin analogisten asioiden muuttamisen digitaaliseen muotoon. Kuluttajat ovat siirtyneet digitaaliseen kaupank\u00e4yntiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n matalien hintojen, k\u00e4yt\u00f6n helppouden, laajan tuotevalikoiman ja helposti saatavilla olevan tuotetiedon vuoksi. My\u00f6s yritykset n\u00e4kev\u00e4t digitalisaatiossa etuja, sill\u00e4 entist\u00e4 laajempi asiakaskunta on helpommin saavutettavissa suhteessa pienemmin kustannuksin. Digitalisaation seurauksena perinteiset kivijalkakaupat ovat alkaneet siirty\u00e4 myym\u00e4\u00e4n tuotteitaan verkkokauppoihin, mutta digitalisaatio on mahdollistanut my\u00f6s uudenlaisia tuotteita: digitaaliset sis\u00e4ll\u00f6t. Digitaalisten sis\u00e4lt\u00f6jen markkinat pit\u00e4v\u00e4t kuitenkin sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n omat haasteensa, kuten piratismin. Osa perinteisist\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen teorioista p\u00e4tev\u00e4t sellaisenaan digitalisaation muovaamassa markkinaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, mutta joidenkin teorioiden kohdalla kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen on todettu olevan erilaista digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study is about digitalization and how it impacts on consumer behavior. Digitalization as a phenomenon is one of the largest contributors in people\u2019s everyday lives at the beginning of the 21th century, as it also changes the way people act as consumers. Digitalization both changes the traditional consumer behaviour model and enables new possible forms of products and shopping environments to consumers. The study is made as a literature review. The pur-pose of the study was to find out what have been written about digitalization and how it impacts on consumer behavior. Digitalization is usually defined dif-ferent ways in different sources but it can be said that digitalization includes for example increased use of technology and digitizing of goods and processes. Consumers have transferred to a digital marketing environment because of low trading prices, easy usement, wide range of products and easily accessible product information. Also enterprises see the benefits of the digitalization, be-cause it is easier to achieve even wider customer base in relation to a lower cost. As a result of the digitalization traditional stores have begun to transfer to sell their products in online stores, but the digitalization has also enabled new kinds of products: the digital content. However, the market for digital content en-compass its own challenges, such as piracy. Some of the traditional consumer behavior theories apply as they stand in the market environment shaped by the digitalization, but with some of these theories consumer behavior has been found to be different in the digital environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niko Vuolle (nichvuol) on 2016-09-20 14:38:16.555888. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-20T14:38:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609204154.pdf: 621986 bytes, checksum: 8af444d961ad097dc69108c6b6843fff (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: ee9c0c70b50b0b0658d834d7629484e8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-20T14:38:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609204154.pdf: 621986 bytes, checksum: 8af444d961ad097dc69108c6b6843fff (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: ee9c0c70b50b0b0658d834d7629484e8 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen ostoymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaation vaikutus kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609204154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-20T14:38:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51412
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f24f07d-6ed0-428f-a677-d0b745e9c8b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609204154.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuolle, Niko Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen digitalisaatio kuluttajakäyttäytyminen elektroninen liiketoiminta digitaalinen ostoympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_full Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_fullStr Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_full_unstemmed Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_short Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_sort digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
title_txtP Digitalisaation vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
topic digitalisaatio kuluttajakäyttäytyminen elektroninen liiketoiminta digitaalinen ostoympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen ostoympäristö digitalisaatio elektroninen liiketoiminta kuluttajakäyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51412 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609204154
work_keys_str_mv AT vuolleniko digitalisaationvaikutuskuluttajakäyttäytymiseen