"Satan still in gaze" Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost

Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella narratologian ja tyylintutkimuksen keinoin Saatanan näkökulman vaikutusta Eevan kuvaukseen ja luonnehdintaan John Miltonin runoeepoksessa ”Paradise Lost” (1674, suom. ”Kadotettu paratiisi”), joka kertoo uudelleen juutalais-kristillisen syntiinlankeemusmyytin....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuskanen, Aleksi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51411
_version_ 1826225764097327104
author Ruuskanen, Aleksi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruuskanen, Aleksi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruuskanen, Aleksi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruuskanen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella narratologian ja tyylintutkimuksen keinoin Saatanan näkökulman vaikutusta Eevan kuvaukseen ja luonnehdintaan John Miltonin runoeepoksessa ”Paradise Lost” (1674, suom. ”Kadotettu paratiisi”), joka kertoo uudelleen juutalais-kristillisen syntiinlankeemusmyytin. Kriitikot ovat kiinnittäneet runsaasti huomiota Eevan hahmoon kuluneina vuosikymmeninä, ja Miltonia on vuoroin pidetty niin edistyksellisenä Eevan puolustajana ja tasa-arvon kannattajana kuin paavalistisen ja naisvihamielisen perinteen jatkajanakin. Vaikka useat Milton-tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että Eeva ja Aadam esitellään ensi kertaa lukijalle Eedeniin tunkeutuneen Saatanan näkökulmasta, selvittämättä on jäänyt, missä määrin Saatanan kognition ja sisäisen maailman voidaan olettaa vääristävän Eevan luonnehdintaa. Tutkielma pyrki selvittämään, voidaanko Seymour Chatmanin narratiivista näkökulmaa käsittelevän suodatusmallin (filtration) avulla osoittaa, että Eevaa luonnehtiva kuvauskieli on suodattunut Saatanan mielen ja psykologisen kokemusmaailman lävitse eepoksen kirjoissa 4 ja 9. Kohtauksista pyrittiin tunnistamaan suodatukseen viittaavaa kieliainesta tyylintutkimuksellisin menetelmin ja siten määrittämään, mitkä kohdat mahdollisesti ovat suodattuneet Saatanan lävitse ja minkä aspektin kautta: näön, tuntemuksen vai tietämyksen. Suodatusanalyysin tulokset osoittivat, että Saatana on usein narratiivin keskiönä (centre) ja toisinaan myös vähintäänkin visuaalisena suodattimena. Siitä ei kuitenkaan voida vielä päätellä, että kertojan välittämä kuva Eevasta olisi vinoutunut tai muutoin epäluotettava niissä kohtauksissa, joissa hän on Saatanan katseen alaisena. On mahdollista, että kertoja käyttää Saatanan silmiä vain narratiivin fokuksen orientoimiseksi eikä välitettävän narratiivin sisällön vääristämiseksi. Analyysin ei onnistunut osoittaa suodatuksen kestoa silloin, kun sen katsottiin olevan vahvimmillaan, eli kytkettynä paitsi Saatanan näköaistiin myös tunteisiin ja tietämykseen. Vaikka Eevan ja Aadamin esittelykohtauksessa runotekstistä pystyttiin tunnistamaan saatanallista suodatusta, siitä ei voitu päätellä, kuinka monen säkeen ajan suodatus tarkalleen ottaen oli voimassa ja milloin näkökulma vaihtui takaisin kertojaan, vai vaihteliko näkökulma kenties Saatanan ja kertojan välillä pitkin kohtausta. Tutkimukses opittih tiijustua narratolougien da stiil’antutkimuksen vuoh sit, kuibo Sattanan perspektiivu vaikuttau Jevan kuvuandah da harakteriziiruičendah John Miltonan runoeeposas ”Paradise Lost” (1674, karj. ’kavonnuh ruaju’), kudamas saneltah uvvessah jevreilöin da hristianskoin rahvahan riähkih kaduomizen miffah nähte. Mennyzil vuozikymmenil literatuurantutkijat lujah kiinitettih huomavuo Jevah, da Miltonua piettih konzugo omua aigua iel olijannu Jevan puolistajannu daigi taza-arvon kannattajannu, konzugo Puavilan naizii painajan perindehen jatkajannu. Hos äijät Miltonan tutkijat ollah yhty mieldy sit, gu Jevua da Adamua ezmästy kerdua ozutetah lugijale juuri Edemah tungevunnuon Sattanan perspektiivaspäi, ga vie on šeikuimattah, äijälgo Sattanan mielet da tunnot viäristetäh Jevan harakteriziiruičustu. Tutkimukses tahtottih tiijustua, eigo Seymour Chatmanan narratiivizeh perspektiivah niškoi luajitun fil’truičendumallin (filtration) vuoh voija ozuttua, gu Jevua kuvailii kieli fil’truiččihes juuri Sattanan mieles da psiholougizes kogemusmuailmas läbi. Anualizas opittih löydiä stiil’antutkimuksen metoudoin vuoh mostu kielenainestu, kudai vihjannus fil’truičendah, daigi kaččuo, mittumat kohtat voijah sanuo ollah fil’truittu Sattanas läbi misgi aspektas: nägemizes, tundolois libo tiedolois. Fil’truičenduanualizan tulokset ozutetah, gu Sattan puaksuh on juuri narratiivan keskikohtannu (centre) da toiči vähimyölleh sežo vizualizennu fil’trannu. Yhtelläh, sen perustehel ei sua sanuo, gu kerdojan annettu kuva Jevas viäristynnys libo ollus ebäluotettavu niilöis kohtavuksis, kudamis häi on Sattanan kačottu. Kerdoi toinah käyttäy Sattanan silmii ei narratiivan syväindön viäriständäh, vaigu narratiivan fokusan orijentiiruičendah. Anualizal ei ozitunnuh ozuttua, mittuine levei on sattanalline fil’truičendu silloi, konzu se oli kaikkii vägevembi, toizin sanoin yhtistetynny kui Sattanan nägemizeh mugagi tundoloih daigi tiedoloih. Hos Jevan da Adaman ozuttelukohtavukses voibi tunnistua sattanallistu fil’truičendua, ga sen perustehel ei sua sanuo, äijiengo runorivilöin aigua fil’truičendu oli aktiivine libo konzugo perspektiivu siirdyi järilleh kerdojah, vai ei vaihtelluh Sattanan da kerdojan välil kogo kohtavuksen aigua.
first_indexed 2024-09-11T08:52:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuskanen, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-20T13:53:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-20T13:53:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1574637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51411", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella narratologian ja tyylintutkimuksen keinoin Saatanan n\u00e4k\u00f6kulman vaikutusta Eevan kuvaukseen ja luonnehdintaan John Miltonin runoeepoksessa \u201dParadise Lost\u201d (1674, suom. \u201dKadotettu paratiisi\u201d), joka kertoo uudelleen juutalais-kristillisen syntiinlankeemusmyytin. Kriitikot ovat kiinnitt\u00e4neet runsaasti huomiota Eevan hahmoon kuluneina vuosikymmenin\u00e4, ja Miltonia on vuoroin pidetty niin edistyksellisen\u00e4 Eevan puolustajana ja tasa-arvon kannattajana kuin paavalistisen ja naisvihamielisen perinteen jatkajanakin. Vaikka useat Milton-tutkijat ovat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Eeva ja Aadam esitell\u00e4\u00e4n ensi kertaa lukijalle Eedeniin tunkeutuneen Saatanan n\u00e4k\u00f6kulmasta, selvitt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 on j\u00e4\u00e4nyt, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin Saatanan kognition ja sis\u00e4isen maailman voidaan olettaa v\u00e4\u00e4rist\u00e4v\u00e4n Eevan luonnehdintaa.\r\n\r\nTutkielma pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, voidaanko Seymour Chatmanin narratiivista n\u00e4k\u00f6kulmaa k\u00e4sittelev\u00e4n suodatusmallin (filtration) avulla osoittaa, ett\u00e4 Eevaa luonnehtiva kuvauskieli on suodattunut Saatanan mielen ja psykologisen kokemusmaailman l\u00e4vitse eepoksen kirjoissa 4 ja 9. Kohtauksista pyrittiin tunnistamaan suodatukseen viittaavaa kieliainesta tyylintutkimuksellisin menetelmin ja siten m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 kohdat mahdollisesti ovat suodattuneet Saatanan l\u00e4vitse ja mink\u00e4 aspektin kautta: n\u00e4\u00f6n, tuntemuksen vai tiet\u00e4myksen.\r\n\r\nSuodatusanalyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 Saatana on usein narratiivin keski\u00f6n\u00e4 (centre) ja toisinaan my\u00f6s v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin visuaalisena suodattimena. Siit\u00e4 ei kuitenkaan voida viel\u00e4 p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kertojan v\u00e4litt\u00e4m\u00e4 kuva Eevasta olisi vinoutunut tai muutoin ep\u00e4luotettava niiss\u00e4 kohtauksissa, joissa h\u00e4n on Saatanan katseen alaisena. On mahdollista, ett\u00e4 kertoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Saatanan silmi\u00e4 vain narratiivin fokuksen orientoimiseksi eik\u00e4 v\u00e4litett\u00e4v\u00e4n narratiivin sis\u00e4ll\u00f6n v\u00e4\u00e4rist\u00e4miseksi. Analyysin ei onnistunut osoittaa suodatuksen kestoa silloin, kun sen katsottiin olevan vahvimmillaan, eli kytkettyn\u00e4 paitsi Saatanan n\u00e4k\u00f6aistiin my\u00f6s tunteisiin ja tiet\u00e4mykseen. Vaikka Eevan ja Aadamin esittelykohtauksessa runotekstist\u00e4 pystyttiin tunnistamaan saatanallista suodatusta, siit\u00e4 ei voitu p\u00e4\u00e4tell\u00e4, kuinka monen s\u00e4keen ajan suodatus tarkalleen ottaen oli voimassa ja milloin n\u00e4k\u00f6kulma vaihtui takaisin kertojaan, vai vaihteliko n\u00e4k\u00f6kulma kenties Saatanan ja kertojan v\u00e4lill\u00e4 pitkin kohtausta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukses opittih tiijustua narratolougien da stiil\u2019antutkimuksen vuoh sit, kuibo Sattanan perspektiivu vaikuttau Jevan kuvuandah da harakteriziirui\u010dendah John Miltonan runoeeposas \u201dParadise Lost\u201d (1674, karj. \u2019kavonnuh ruaju\u2019), kudamas saneltah uvvessah jevreil\u00f6in da hristianskoin rahvahan ri\u00e4hkih kaduomizen miffah n\u00e4hte. Mennyzil vuozikymmenil literatuurantutkijat lujah kiinitettih huomavuo Jevah, da Miltonua piettih konzugo omua aigua iel olijannu Jevan puolistajannu daigi taza-arvon kannattajannu, konzugo Puavilan naizii painajan perindehen jatkajannu. Hos \u00e4ij\u00e4t Miltonan tutkijat ollah yhty mieldy sit, gu Jevua da Adamua ezm\u00e4sty kerdua ozutetah lugijale juuri Edemah tungevunnuon Sattanan perspektiivasp\u00e4i, ga vie on \u0161eikuimattah, \u00e4ij\u00e4lgo Sattanan mielet da tunnot vi\u00e4ristet\u00e4h Jevan harakteriziirui\u010dustu.\r\n\r\nTutkimukses tahtottih tiijustua, eigo Seymour Chatmanan narratiivizeh perspektiivah ni\u0161koi luajitun fil\u2019trui\u010dendumallin (filtration) vuoh voija ozuttua, gu Jevua kuvailii kieli fil\u2019trui\u010d\u010dihes juuri Sattanan mieles da psiholougizes kogemusmuailmas l\u00e4bi. Anualizas opittih l\u00f6ydi\u00e4 stiil\u2019antutkimuksen metoudoin vuoh mostu kielenainestu, kudai vihjannus fil\u2019trui\u010dendah, daigi ka\u010d\u010duo, mittumat kohtat voijah sanuo ollah fil\u2019truittu Sattanas l\u00e4bi misgi aspektas: n\u00e4gemizes, tundolois libo tiedolois.\r\n\r\nFil\u2019trui\u010denduanualizan tulokset ozutetah, gu Sattan puaksuh on juuri narratiivan keskikohtannu (centre) da toi\u010di v\u00e4himy\u00f6lleh se\u017eo vizualizennu fil\u2019trannu. Yhtell\u00e4h, sen perustehel ei sua sanuo, gu kerdojan annettu kuva Jevas vi\u00e4ristynnys libo ollus eb\u00e4luotettavu niil\u00f6is kohtavuksis, kudamis h\u00e4i on Sattanan ka\u010dottu. Kerdoi toinah k\u00e4ytt\u00e4y Sattanan silmii ei narratiivan syv\u00e4ind\u00f6n vi\u00e4rist\u00e4nd\u00e4h, vaigu narratiivan fokusan orijentiirui\u010dendah. Anualizal ei ozitunnuh ozuttua, mittuine levei on sattanalline fil\u2019trui\u010dendu silloi, konzu se oli kaikkii v\u00e4gevembi, toizin sanoin yhtistetynny kui Sattanan n\u00e4gemizeh mugagi tundoloih daigi tiedoloih. Hos Jevan da Adaman ozuttelukohtavukses voibi tunnistua sattanallistu fil\u2019trui\u010dendua, ga sen perustehel ei sua sanuo, \u00e4ijiengo runorivil\u00f6in aigua fil\u2019trui\u010dendu oli aktiivine libo konzugo perspektiivu siirdyi j\u00e4rilleh kerdojah, vai ei vaihtelluh Sattanan da kerdojan v\u00e4lil kogo kohtavuksen aigua.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Ruuskanen (jualruus) on 2016-09-20 13:53:44.682183. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-20T13:53:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609204153.pdf: 595353 bytes, checksum: 8a4ca364a8b175b1e87817d0972fb3b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 8620bb3c3c388f3bd76c35b37acf9739 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-20T13:53:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609204153.pdf: 595353 bytes, checksum: 8a4ca364a8b175b1e87817d0972fb3b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 8620bb3c3c388f3bd76c35b37acf9739 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Milton, John", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Satan still in gaze\" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609204153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-20T13:53:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomarunot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syntiinlankeemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fokalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51411
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a18d501-3d7e-496c-b02d-2fe6aef90cfa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609204153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuskanen, Aleksi "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost Milton, John Englannin kieli English 301 kertomarunot syntiinlankeemus narratologia fokalisaatio näkökulma
title "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_alt Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_full "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_fullStr "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_full_unstemmed "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_short "Satan still in gaze"
title_sort satan still in gaze satan s point of view in eve s representation in milton s paradise lost
title_sub Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
title_txtP "Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
topic Milton, John Englannin kieli English 301 kertomarunot syntiinlankeemus narratologia fokalisaatio näkökulma
topic_facet 301 Englannin kieli English Milton, John fokalisaatio kertomarunot narratologia näkökulma syntiinlankeemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51411 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609204153
work_keys_str_mv AT ruuskanenaleksi satanstillingazesatanspointofviewinevesrepresentationinmiltonsparadiselost