Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden heijastumista näihin taitoihin. Argumentointitaidot ovat keskeisiä taitoja jo lapsil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51391
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden heijastumista näihin taitoihin. Argumentointitaidot ovat keskeisiä taitoja jo lapsille kehittäen muun muassa ymmärtävää oppimista sekä kriittistä internetlukutaitoa. Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta, ja siihen osallistui 341 kuudesluokkalaista. Tutkimuksen aineisto koostui lukusujuvuutta mittaavien testien tuloksista sekä oppilaiden internetiä jäljittelevässä arviointiympäristössä kirjoittamista argumentoivista sähköpostiviesteistä. Viesteissä heidän tehtävään oli lukemansa pohjalta ottaa perustellen kantaa siihen, kannattaako rehtorin hankkia koululleen energiajuoma-automaatti vai ei. Viesteistä analysoitiin laadullisesti ja määrällisesti kannan esittämistä, perusteiden ja perustelunäkökulmien riittävyyttä, moninäkökulmaista ja kriittistä ajattelua osoittavia argumentin elementtejä, vastaanottajan huomioimista ja argumentointitaitojen yleistä tasoa. Tulokset osoittivat kuudesluokkalaisten argumentointitaidot välttäviksi. Oppilaat hallitsivat kannan esittämisen hyvin, mutta riittävän runsas ja monipuolinen perusteleminen sekä moninäkökulmainen ja vastaanottajan huomioiva argumentointi tuottivat oppilaille vaikeuksia. Lukusujuvuuden pulmat lisäsivät argumentoinnin haasteita erityisesti riittävien perusteiden ja perustelunäkökulmien esittämisessä sekä vastaanottajan huomioimisessa. Tulosten perusteella kuudesluokkalaiset – erityisesti heikot lukijat – tarvitsevat tukea aineistopohjaisessa argumentoinnissa.