Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa

Tämän tutkielman tavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, kuinka tärkeä tietohallinnon rooli on ollut eri ajanjaksoina 1980-luvulta nykypäivään. Tutkielmassa tarkastellaan jo toteutettuja tutkimuksia edellä mainitulla aikavälillä. Tutkimusten laadun ja määrän perusteella arvioidaan tietohallinnon rool...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Aleksi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51388
_version_ 1826225815843504128
author Korhonen, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, kuinka tärkeä tietohallinnon rooli on ollut eri ajanjaksoina 1980-luvulta nykypäivään. Tutkielmassa tarkastellaan jo toteutettuja tutkimuksia edellä mainitulla aikavälillä. Tutkimusten laadun ja määrän perusteella arvioidaan tietohallinnon roolia kyseisenä ajankohtana. Tutkielma suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, joten se painottuu vahvasti olemassa olevaan lähdemateriaaliin. Tarkoituksena on luoda yleiskäsitys olemassa olevien tutkimusten perusteella siitä, kuinka tietohallinnon rooli on vuosien saatossa muuttunut. Tutkimuksen yksi painoalue on siis löytää suhteellisen selkeitä murrosvaiheita tietohallinnon roolissa. Hypoteesi on se, että tiedon määrän kasvaessa myös tietohallinnon roolin merkitys on kasvanut koko ajan. Tietohallinnon roolin muuttuessa ja tiedon määrän kasvaessa organisaatioille on yhä tärkeämpää kyetä järkevään tietohallinnon järjestämiseen. Tieto on yrityksille tärkeä resurssi ja sen tehokas hyödyntäminen vaatii tuekseen hyvin järjestetyn tietohallinnon. Tietohallinto itse tarvitsee tuekseen hyvän IT-infrastruktuurin. Tietohallinnon tulee taas tukea osaltaan yrityksen liiketoiminnan strategioita, eli olla strategisesti yhteensovitettu. Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii tiivistämään tietohallinnon tutkimuksiin perustuvan roolin historian neljä viimeisintä vuosikymmentä helposti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Tällainen historiallisten ratkaisujen ja tilanteiden tuntemus auttaa nykypäivän organisaatioita ymmärtämään tietohallinnon historiaa ja sitä, kuinka monenlaisten eri vaiheiden kautta se on päätynyt nykyiseen tilaansa. Tarkasteltavana on myös se, kuinka hyvin tutkimusten määrä ja laatu kuvastaa todellista tilannetta aihealueen tärkeydestä. Tulee muistaa, että asiaa tarkastellaan tutkimuksen kannalta. Se ei siis suoraan kuvaa merkitystä, vaan pikemminkin tutkimuksen kiinnostusta. Keskeisimpänä tuloksena todetaan, että tutkimusten perusteella tietohallinnon rooli on noin 1980-luvun puolivälistä alkaen korostunut aina 1990-luvun loppuun saakka. Tämän jälkeen tutkimusten määrä väheni ja sen perusteella myös tietohallinnon roolin tärkeys hiipui. Tätä on kuitenkaan vaikea perustella tosielämässä, sillä tiedon lisääntyminen oletettavasti korostaa tietohallinnon merkitystä. Tähän saadaan tukea myös tarkastelluista tutkimuksista. Onkin havaittavissa, että varsinkaan tutkimusten määrä ei välttämättä viittaa siihen kuinka tärkeä jokin tietty kokonaisuus on sinä ajankohtana orga-nisaation arjessa. The purpose of this study is to create understanding of how important the role of information management has been on different time periods from the 80s to modern day. This study examines researches of that time period. Amount and quality of research is used when estimating the importance of the role of information management during that time period. This study is performed as a literature review so it takes advantage of already existing source material. The goal is to construct a picture, based on existing literature, of how the role of information management has changed throughout the years. One emphasis of this study is therefore in finding relatively clear turning points in the role of information management. Hypothesis is that as the amount of information has grown it also reflects in a more important role for information management. As the role of information management changes and amount of information is on the rise, it is important for organizations to be able to deploy sensible use of information management. Information is an important resource for organizations and utilizing it requires well planned information management. Information management itself requires a good IT-infrastructure. It is also important for information management to be strategically aligned with business strategies of organizations. This literature review aims to summarize the last four decades of the role of information management into an easily understandable whole. Understanding of historical choices and situations helps organizations to also understand the history of information management and how it has evolved to get to its current state. Study also tries to approximate that is it possible to straightly correlate the importance of a subject to the amount and quality of re-search that is being made. It should be kept in mind that this thesis considers only the research viewpoint and thus gives information only about interest of research in this topic. In this study it was found that based on the amount and quality of researches, the importance of information management and its role has been on the rise since mid-80s until late 90s. After this time period the amount of research dropped and according to that also the importance of information management has been decreasing. This is however difficult to justify considering how much information is available and used today. It should also reflect on the role of information management. Studies examined also support this. This is why it seems you can’t correlate the importance of a subject for an organization based on the amount of research alone.
first_indexed 2016-09-17T20:15:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-17T10:36:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-17T10:36:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on luoda ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, kuinka t\u00e4rke\u00e4 tietohallinnon rooli on ollut eri ajanjaksoina 1980-luvulta nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n. Tutkielmassa tarkastellaan jo toteutettuja tutkimuksia edell\u00e4 mainitulla aikav\u00e4lill\u00e4. Tutkimusten laadun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella arvioidaan tietohallinnon roolia kyseisen\u00e4 ajankohtana. Tutkielma suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, joten se painottuu vahvasti olemassa olevaan l\u00e4hdemateriaaliin. Tarkoituksena on luoda yleisk\u00e4sitys olemassa olevien tutkimusten perusteella siit\u00e4, kuinka tietohallinnon rooli on vuosien saatossa muuttunut. Tutkimuksen yksi painoalue on siis l\u00f6yt\u00e4\u00e4 suhteellisen selkeit\u00e4 murrosvaiheita tietohallinnon roolissa. Hypoteesi on se, ett\u00e4 tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa my\u00f6s tietohallinnon roolin merkitys on kasvanut koko ajan. Tietohallinnon roolin muuttuessa ja tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa organisaatioille on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kyet\u00e4 j\u00e4rkev\u00e4\u00e4n tietohallinnon j\u00e4rjest\u00e4miseen. Tieto on yrityksille t\u00e4rke\u00e4 resurssi ja sen tehokas hy\u00f6dynt\u00e4minen vaatii tuekseen hyvin j\u00e4rjestetyn tietohallinnon. Tietohallinto itse tarvitsee tuekseen hyv\u00e4n IT-infrastruktuurin. Tietohallinnon tulee taas tukea osaltaan yrityksen liiketoiminnan strategioita, eli olla strategisesti yhteensovitettu. T\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsaus pyrkii tiivist\u00e4m\u00e4\u00e4n tietohallinnon tutkimuksiin perustuvan roolin historian nelj\u00e4 viimeisint\u00e4 vuosikymment\u00e4 helposti ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4ksi kokonaisuudeksi. T\u00e4llainen historiallisten ratkaisujen ja tilanteiden tuntemus auttaa nykyp\u00e4iv\u00e4n organisaatioita ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n tietohallinnon historiaa ja sit\u00e4, kuinka monenlaisten eri vaiheiden kautta se on p\u00e4\u00e4tynyt nykyiseen tilaansa. Tarkasteltavana on my\u00f6s se, kuinka hyvin tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja laatu kuvastaa todellista tilannetta aihealueen t\u00e4rkeydest\u00e4. Tulee muistaa, ett\u00e4 asiaa tarkastellaan tutkimuksen kannalta. Se ei siis suoraan kuvaa merkityst\u00e4, vaan pikemminkin tutkimuksen kiinnostusta. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 tuloksena todetaan, ett\u00e4 tutkimusten perusteella tietohallinnon rooli on noin 1980-luvun puoliv\u00e4list\u00e4 alkaen korostunut aina 1990-luvun loppuun saakka. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4heni ja sen perusteella my\u00f6s tietohallinnon roolin t\u00e4rkeys hiipui. T\u00e4t\u00e4 on kuitenkaan vaikea perustella tosiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 tiedon lis\u00e4\u00e4ntyminen oletettavasti korostaa tietohallinnon merkityst\u00e4. T\u00e4h\u00e4n saadaan tukea my\u00f6s tarkastelluista tutkimuksista. Onkin havaittavissa, ett\u00e4 varsinkaan tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 viittaa siihen kuinka t\u00e4rke\u00e4 jokin tietty kokonaisuus on sin\u00e4 ajankohtana orga-nisaation arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study is to create understanding of how important the role of information management has been on different time periods from the 80s to modern day. This study examines researches of that time period. Amount and quality of research is used when estimating the importance of the role of information management during that time period. This study is performed as a literature review so it takes advantage of already existing source material. The goal is to construct a picture, based on existing literature, of how the role of information management has changed throughout the years. One emphasis of this study is therefore in finding relatively clear turning points in the role of information management. Hypothesis is that as the amount of information has grown it also reflects in a more important role for information management. As the role of information management changes and amount of information is on the rise, it is important for organizations to be able to deploy sensible use of information management. Information is an important resource for organizations and utilizing it requires well planned information management. Information management itself requires a good IT-infrastructure. It is also important for information management to be strategically aligned with business strategies of organizations. This literature review aims to summarize the last four decades of the role of information management into an easily understandable whole. Understanding of historical choices and situations helps organizations to also understand the history of information management and how it has evolved to get to its current state. Study also tries to approximate that is it possible to straightly correlate the importance of a subject to the amount and quality of re-search that is being made. It should be kept in mind that this thesis considers only the research viewpoint and thus gives information only about interest of research in this topic. In this study it was found that based on the amount and quality of researches, the importance of information management and its role has been on the rise since mid-80s until late 90s. After this time period the amount of research dropped and according to that also the importance of information management has been decreasing. This is however difficult to justify considering how much information is available and used today. It should also reflect on the role of information management. Studies examined also support this. This is why it seems you can\u2019t correlate the importance of a subject for an organization based on the amount of research alone.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Korhonen (jukaleko) on 2016-09-17 10:36:22.571979. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-17T10:36:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609174139.pdf: 477259 bytes, checksum: 883b857875779a48d488cce06d8393f9 (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: a0126a0ab64fec7e85fdbda3530bb287 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-17T10:36:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609174139.pdf: 477259 bytes, checksum: 883b857875779a48d488cce06d8393f9 (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: a0126a0ab64fec7e85fdbda3530bb287 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietohallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strateginen yhteensovittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-infrastruktuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietohallinnon historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609174139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-17T10:36:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51388
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8526c1f6-8670-481a-9ce4-f4a97de08810\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609174139.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Aleksi Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa tieto tietohallinto strateginen yhteensovittaminen IT-infrastruktuuri tietohallinnon historia Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_full Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_fullStr Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_full_unstemmed Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_short Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_sort tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
title_txtP Tietohallinnon muuttuva rooli organisaatioissa
topic tieto tietohallinto strateginen yhteensovittaminen IT-infrastruktuuri tietohallinnon historia Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet IT-infrastruktuuri Information Systems Science Tietojärjestelmätiede strateginen yhteensovittaminen tieto tietohallinnon historia tietohallinto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609174139
work_keys_str_mv AT korhonenaleksi tietohallinnonmuuttuvarooliorganisaatioissa