Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students

Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, millaista palautetta opettaja antoi heidän kirjoittamistaan esseistä ja kuinka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Marja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51352
_version_ 1826225805243449344
author Eskelinen, Marja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eskelinen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eskelinen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eskelinen, Marja
datasource_str_mv jyx
description Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, millaista palautetta opettaja antoi heidän kirjoittamistaan esseistä ja kuinka oppilaat kokivat tämän palautteen. Tutkielmassa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusotteita. Ensin oppilaat kirjoittivat lukiokurssillaan esseet, jotka opettaja arvosteli ja antoi niistä kommentteja. Sitten nämä esseet kommentteineen kerättiin ja palautteelle tehtiin sisällönanalyysi teorialähtöisesti Hattien ja Timperleyn mallin (2007) mukaan. Palaute oli pääosin varsin positiivista ja kannustavaa, ja sitä oli useamman kommentin verran jokaisessa esseessä. Analysoidun palautteen pohjalta koottiin kyselylomake, johon oppilaat vastasivat. Kyselylomakkeessa kyseltiin muiden muassa, kuinka oppilaat kokevat palautteen yleisesti, sekä koskien tehtävätasolla ja tehtävän prosessoinnin tasolla annettua palautetta. Myös kehusanojen arvottaminen ja vaihtoehtoiset palautemekanismit olivat osa kyselylomaketta. Kyselyvastausten perusteella oppilaat arvostavat saamaansa palautetta ja kokevat sen tukevan oppimista. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että palautetta voisi olla myös enemmän. Erityisesti suullisen ja kirjallisen palautteen yhdistelmä oli kaikkien vastaajien mielestä paras tapa saada palautetta esseistä.
first_indexed 2016-09-14T20:20:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-14T06:22:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-14T06:22:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51352", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niist\u00e4 palautetta. T\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 yhden lukioryhm\u00e4n osalta, millaista palautetta opettaja antoi heid\u00e4n kirjoittamistaan esseist\u00e4 ja kuinka oppilaat kokivat t\u00e4m\u00e4n palautteen. \n\nTutkielmassa on k\u00e4ytetty sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusotteita. Ensin oppilaat kirjoittivat lukiokurssillaan esseet, jotka opettaja arvosteli ja antoi niist\u00e4 kommentteja. Sitten n\u00e4m\u00e4 esseet kommentteineen ker\u00e4ttiin ja palautteelle tehtiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi teorial\u00e4ht\u00f6isesti Hattien ja Timperleyn mallin (2007) mukaan. Palaute oli p\u00e4\u00e4osin varsin positiivista ja kannustavaa, ja sit\u00e4 oli useamman kommentin verran jokaisessa esseess\u00e4. Analysoidun palautteen pohjalta koottiin kyselylomake, johon oppilaat vastasivat.\n\nKyselylomakkeessa kyseltiin muiden muassa, kuinka oppilaat kokevat palautteen yleisesti, sek\u00e4 koskien teht\u00e4v\u00e4tasolla ja teht\u00e4v\u00e4n prosessoinnin tasolla annettua palautetta. My\u00f6s kehusanojen arvottaminen ja vaihtoehtoiset palautemekanismit olivat osa kyselylomaketta. Kyselyvastausten perusteella oppilaat arvostavat saamaansa palautetta ja kokevat sen tukevan oppimista. Osa vastaajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 palautetta voisi olla my\u00f6s enemm\u00e4n. Erityisesti suullisen ja kirjallisen palautteen yhdistelm\u00e4 oli kaikkien vastaajien mielest\u00e4 paras tapa saada palautetta esseist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Eskelinen (majoeske) on 2016-09-14 06:22:23.732034. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-14T06:22:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609144097.pdf: 884327 bytes, checksum: caf4091cb6b21425cbc78fe0548743e3 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: f75f8c9245d7eb5fa54094e05c3cb2e0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-14T06:22:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609144097.pdf: 884327 bytes, checksum: caf4091cb6b21425cbc78fe0548743e3 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: f75f8c9245d7eb5fa54094e05c3cb2e0 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "written feedback", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students' experiences", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language (EFL)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609144097", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-14T06:22:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51352
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6081712-df6b-498e-bf38-c6caac72fe15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609144097.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Marja Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students language teaching written feedback students' experiences English as a foreign language (EFL) English Englannin kieli
title Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_full Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_fullStr Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_full_unstemmed Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_short Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_sort written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
title_txtP Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
topic language teaching written feedback students' experiences English as a foreign language (EFL) English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a foreign language (EFL) language teaching students' experiences written feedback
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51352 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609144097
work_keys_str_mv AT eskelinenmarja writtenessayfeedbackgivenbyateacherandasexperiencedbystudents