Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students

Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, millaista palautetta opettaja antoi heidän kirjoittamistaan esseistä ja kuinka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Marja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51352
Description
Summary:Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, millaista palautetta opettaja antoi heidän kirjoittamistaan esseistä ja kuinka oppilaat kokivat tämän palautteen. Tutkielmassa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusotteita. Ensin oppilaat kirjoittivat lukiokurssillaan esseet, jotka opettaja arvosteli ja antoi niistä kommentteja. Sitten nämä esseet kommentteineen kerättiin ja palautteelle tehtiin sisällönanalyysi teorialähtöisesti Hattien ja Timperleyn mallin (2007) mukaan. Palaute oli pääosin varsin positiivista ja kannustavaa, ja sitä oli useamman kommentin verran jokaisessa esseessä. Analysoidun palautteen pohjalta koottiin kyselylomake, johon oppilaat vastasivat. Kyselylomakkeessa kyseltiin muiden muassa, kuinka oppilaat kokevat palautteen yleisesti, sekä koskien tehtävätasolla ja tehtävän prosessoinnin tasolla annettua palautetta. Myös kehusanojen arvottaminen ja vaihtoehtoiset palautemekanismit olivat osa kyselylomaketta. Kyselyvastausten perusteella oppilaat arvostavat saamaansa palautetta ja kokevat sen tukevan oppimista. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että palautetta voisi olla myös enemmän. Erityisesti suullisen ja kirjallisen palautteen yhdistelmä oli kaikkien vastaajien mielestä paras tapa saada palautetta esseistä.