Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää miten oppilaanohjaajat jäsen-tävät omaa työssä jaksamistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen eri oppi-laanohjaajan kokemuksia siitä, mitkä tekijät tukevat heidän työssä jaksamistaan kuin myös siitä, mitkä tekijät he kokevat jaksamisen kannalta kuormitta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juuti-Suutari, Johanna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51321
_version_ 1826225710986952704
author Juuti-Suutari, Johanna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juuti-Suutari, Johanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juuti-Suutari, Johanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juuti-Suutari, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää miten oppilaanohjaajat jäsen-tävät omaa työssä jaksamistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen eri oppi-laanohjaajan kokemuksia siitä, mitkä tekijät tukevat heidän työssä jaksamistaan kuin myös siitä, mitkä tekijät he kokevat jaksamisen kannalta kuormittaviksi. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille yksilöiden moninaiset kokemukset työssä jaksamisesta ja näin lisätä tietoisuutta siitä, miten oppilaanohjaajat voisi-vat edistää omaa työssä jaksamistaan. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea yläkoulussa toimivaa oppilaanohjaajaa. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2015 ja ne toteutettiin avoimina haastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenologisen analyysin vaihein. Analyysin tuloksena oppilaanohjaajia yhdistäviä työssä jaksamista tukevia tekijöitä löytyi neljä ja työssä jaksamista kuormittavia tekijöitä kaksi. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista tukevat työn rajaaminen ja työstä irrottautuminen, mielekäs elämä työn ulkopuolella, työyhteisön toimivat suhteet sekä ilo ohjaustyön vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista taas kuormittavat emotionaalisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet sekä roolit oppilaanohjaajan ydintyön lisäksi. Peilattaessa tutkimuksen tuloksia työhyvinvointipääoman käsitteeseen havaittiin, että erityisesti kahden oppilaanohjaajan työssä jaksamista tukeva työn hallinnan tunne rakentuu arvo-ohjautuvalle autonomialle. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista voitaisiin tukea työnohjauksella sekä sisällyttämällä reflektio- ja elämänhallinnan taitojen kehittämistä täydennyskoulutuksiin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juuti-Suutari, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-12T12:14:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-12T12:14:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51321", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 miten oppilaanohjaajat j\u00e4sen-t\u00e4v\u00e4t omaa ty\u00f6ss\u00e4 jaksamistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen eri oppi-laanohjaajan kokemuksia siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t tukevat heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamistaan kuin my\u00f6s siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t he kokevat jaksamisen kannalta kuormittaviksi. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille yksil\u00f6iden moninaiset kokemukset ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta ja n\u00e4in lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta siit\u00e4, miten oppilaanohjaajat voisi-vat edist\u00e4\u00e4 omaa ty\u00f6ss\u00e4 jaksamistaan.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kolmea yl\u00e4koulussa toimivaa oppilaanohjaajaa. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2015 ja ne toteutettiin avoimina haastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenologisen analyysin vaihein. Analyysin tuloksena oppilaanohjaajia yhdist\u00e4vi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista tukevia tekij\u00f6it\u00e4 l\u00f6ytyi nelj\u00e4 ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista kuormittavia tekij\u00f6it\u00e4 kaksi.\r\nOppilaanohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista tukevat ty\u00f6n rajaaminen ja ty\u00f6st\u00e4 irrottautuminen, mielek\u00e4s el\u00e4m\u00e4 ty\u00f6n ulkopuolella, ty\u00f6yhteis\u00f6n toimivat suhteet sek\u00e4 ilo ohjausty\u00f6n vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta. Oppilaanohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista taas kuormittavat emotionaalisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet sek\u00e4 roolit oppilaanohjaajan ydinty\u00f6n lis\u00e4ksi. Peilattaessa tutkimuksen tuloksia ty\u00f6hyvinvointip\u00e4\u00e4oman k\u00e4sitteeseen havaittiin, ett\u00e4 erityisesti kahden oppilaanohjaajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista tukeva ty\u00f6n hallinnan tunne rakentuu arvo-ohjautuvalle autonomialle. Oppilaanohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista voitaisiin tukea ty\u00f6nohjauksella sek\u00e4 sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 reflektio- ja el\u00e4m\u00e4nhallinnan taitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Juuti-Suutari (joanelju) on 2016-09-12 12:14:15.847155. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-12T12:14:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609124077.pdf: 906270 bytes, checksum: 6b070c7ddabfb4b9e36d8e1e1c39a02a (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 01e96d1ebc9de8f6b8187ad05fa9c1a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-12T12:14:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609124077.pdf: 906270 bytes, checksum: 6b070c7ddabfb4b9e36d8e1e1c39a02a (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 01e96d1ebc9de8f6b8187ad05fa9c1a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaanohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaanohjaajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609124077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-12T12:14:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51321
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10db7980-845d-49e0-bca4-202362074bad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609124077.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juuti-Suutari, Johanna Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen oppilaanohjaajat Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Fenomenologia 102 työhyvinvointi jaksaminen
title Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_full Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_fullStr Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_full_unstemmed Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_short Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_sort oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
title_txtP Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
topic oppilaanohjaajat Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Fenomenologia 102 työhyvinvointi jaksaminen
topic_facet 102 Fenomenologia Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma jaksaminen oppilaanohjaajat työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609124077
work_keys_str_mv AT juutisuutarijohanna oppilaanohjaajantyössäjaksaminen