How we teach English vocabulary inside the classroom teacher perspectives and vocabulary from the outside

Kielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa lähdetään rakentamaan. Sanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lisäksi myös se tapa, millä sanastoa opetetaan. Sanastoa ei opi pelkästään luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan paljon my...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantonen, Jaana
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51305
_version_ 1828193107002261504
author Rantonen, Jaana
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantonen, Jaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantonen, Jaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantonen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Kielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa lähdetään rakentamaan. Sanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lisäksi myös se tapa, millä sanastoa opetetaan. Sanastoa ei opi pelkästään luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan paljon myös luokan ulkopuolelta monista eri lähteistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville miten suomalaiset englannin opettajat näkevät sanaston opettamisen suhteessa luokan ulkopuolelta tulevaan sanastoon. Tutkimus kuvaa millaisena kyseiset opettajat näkevät sanaston opettamisen yleisellä tasolla ja antaa näille opettajille mahdollisuuden reflektoida omaa sanaston opetustaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän englannin opettajaa eri koulutusasteilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin kategorisoiden. Kategoriat nousivat pääasiassa haastattelukysymysten pohjalta, mutta tuloksia tulkittaessa pyrittiin ottamaan huomioon myös muiden haastattelukysymysten yhteydessä tulleet vastaukset. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset englannin opettajat opettavat sanastoa pääosin eksplisiittisesti ja sanan määrittelyn yhteydessä painottavat sanan merkitystä, mikä näkyy myös opetuksessa. Sanaston oppiminen tapahtuu heidän mielestään parhaiten luokassa vaikkakin luokan ulkopuolelta voi myös sanastoa oppia. Luokan ulkopuolelta tulevaa sanastoa ei välttämättä osata tai haluta hyödyntää luokassa. Sanaston oppimisen sosiaalinen puoli jäi suomalaisilta englannin opettajilta hieman pimentoon vaikka he painottivat kommunikatiivisuutta sanaston opetuksessaan muuten. Merkittäviä eroja eri asteilta tulevien opettajien tai vaihtelevan opetuskokemuksen määrän kanssa ei löytynyt. Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä ottaa sosiaalisen ympäristön tuomat mahdollisuudet ja luokan ulkopuolinen sanasto huomioon sanaston opetuksessa. Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia vaikutuksia sosiaalisen ympäristön huomioon ottamisella on sanaston oppimisen ja opettamisen kannalta niin oppilaiden kuin opettajien näkökulmasta. Lisäksi jatkotutkimukset uuden opetussuunnitelman vaikutuksista sanaston opettamiseen toisivat uutta näkökulmaa sanaston opettamisen tutkimukselle.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantonen, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-10T09:59:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-10T09:59:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1574683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51305", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n rakentamaan.\r\nSanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lis\u00e4ksi my\u00f6s se tapa, mill\u00e4 sanastoa\r\nopetetaan. Sanastoa ei opi pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan\r\npaljon my\u00f6s luokan ulkopuolelta monista eri l\u00e4hteist\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville miten suomalaiset englannin opettajat\r\nn\u00e4kev\u00e4t sanaston opettamisen suhteessa luokan ulkopuolelta tulevaan sanastoon. Tutkimus kuvaa\r\nmillaisena kyseiset opettajat n\u00e4kev\u00e4t sanaston opettamisen yleisell\u00e4 tasolla ja antaa n\u00e4ille\r\nopettajille mahdollisuuden reflektoida omaa sanaston opetustaan. Tutkimukseen osallistui\r\nyhdeks\u00e4n englannin opettajaa eri koulutusasteilta. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin haastattelua,\r\njonka j\u00e4lkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin kategorisoiden. Kategoriat nousivat p\u00e4\u00e4asiassa\r\nhaastattelukysymysten pohjalta, mutta tuloksia tulkittaessa pyrittiin ottamaan huomioon my\u00f6s\r\nmuiden haastattelukysymysten yhteydess\u00e4 tulleet vastaukset.\r\n Tutkimustulosten perusteella suomalaiset englannin opettajat opettavat sanastoa p\u00e4\u00e4osin\r\neksplisiittisesti ja sanan m\u00e4\u00e4rittelyn yhteydess\u00e4 painottavat sanan merkityst\u00e4, mik\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s\r\nopetuksessa. Sanaston oppiminen tapahtuu heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n parhaiten luokassa vaikkakin\r\nluokan ulkopuolelta voi my\u00f6s sanastoa oppia. Luokan ulkopuolelta tulevaa sanastoa ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4\r\nosata tai haluta hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 luokassa.\r\n\r\nSanaston oppimisen sosiaalinen puoli j\u00e4i suomalaisilta englannin opettajilta hieman pimentoon\r\nvaikka he painottivat kommunikatiivisuutta sanaston opetuksessaan muuten. Merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja eri\r\nasteilta tulevien opettajien tai vaihtelevan opetuskokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4n kanssa ei l\u00f6ytynyt.\r\nTulevaisuudessa voisi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 ottaa sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n tuomat mahdollisuudet ja\r\nluokan ulkopuolinen sanasto huomioon sanaston opetuksessa. Olisi mielenkiintoista n\u00e4hd\u00e4,\r\nmillaisia vaikutuksia sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n huomioon ottamisella on sanaston oppimisen ja\r\nopettamisen kannalta niin oppilaiden kuin opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi jatkotutkimukset\r\nuuden opetussuunnitelman vaikutuksista sanaston opettamiseen toisivat uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa\r\nsanaston opettamisen tutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaana Rantonen (japatura) on 2016-09-10 09:59:05.617138. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-10T09:59:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609104064.pdf: 1251368 bytes, checksum: 9a923c836e639eb7df637aa37196b479 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 41d5fd93b701f97add5e2a0eb5304200 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-10T09:59:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609104064.pdf: 1251368 bytes, checksum: 9a923c836e639eb7df637aa37196b479 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 41d5fd93b701f97add5e2a0eb5304200 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (105 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609104064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-10T09:59:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51305
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14697c34-08ce-4044-b652-f72f751a9e8b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609104064.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantonen, Jaana How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside English teaching teachers Englannin kieli 301 englannin kieli sanastot sanat opetus
title How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_full How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_fullStr How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_full_unstemmed How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_short How we teach English vocabulary inside the classroom
title_sort how we teach english vocabulary inside the classroom teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_sub teacher perspectives and vocabulary from the outside
title_txtP How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
topic English teaching teachers Englannin kieli 301 englannin kieli sanastot sanat opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli opetus sanastot sanat teachers teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609104064
work_keys_str_mv AT rantonenjaana howweteachenglishvocabularyinsidetheclassroomteacherperspectivesandvocabularyfromt