Summary: | Kielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa lähdetään rakentamaan.
Sanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lisäksi myös se tapa, millä sanastoa
opetetaan. Sanastoa ei opi pelkästään luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan
paljon myös luokan ulkopuolelta monista eri lähteistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville miten suomalaiset englannin opettajat
näkevät sanaston opettamisen suhteessa luokan ulkopuolelta tulevaan sanastoon. Tutkimus kuvaa
millaisena kyseiset opettajat näkevät sanaston opettamisen yleisellä tasolla ja antaa näille
opettajille mahdollisuuden reflektoida omaa sanaston opetustaan. Tutkimukseen osallistui
yhdeksän englannin opettajaa eri koulutusasteilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua,
jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin kategorisoiden. Kategoriat nousivat pääasiassa
haastattelukysymysten pohjalta, mutta tuloksia tulkittaessa pyrittiin ottamaan huomioon myös
muiden haastattelukysymysten yhteydessä tulleet vastaukset.
Tutkimustulosten perusteella suomalaiset englannin opettajat opettavat sanastoa pääosin
eksplisiittisesti ja sanan määrittelyn yhteydessä painottavat sanan merkitystä, mikä näkyy myös
opetuksessa. Sanaston oppiminen tapahtuu heidän mielestään parhaiten luokassa vaikkakin
luokan ulkopuolelta voi myös sanastoa oppia. Luokan ulkopuolelta tulevaa sanastoa ei välttämättä
osata tai haluta hyödyntää luokassa.
Sanaston oppimisen sosiaalinen puoli jäi suomalaisilta englannin opettajilta hieman pimentoon
vaikka he painottivat kommunikatiivisuutta sanaston opetuksessaan muuten. Merkittäviä eroja eri
asteilta tulevien opettajien tai vaihtelevan opetuskokemuksen määrän kanssa ei löytynyt.
Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä ottaa sosiaalisen ympäristön tuomat mahdollisuudet ja
luokan ulkopuolinen sanasto huomioon sanaston opetuksessa. Olisi mielenkiintoista nähdä,
millaisia vaikutuksia sosiaalisen ympäristön huomioon ottamisella on sanaston oppimisen ja
opettamisen kannalta niin oppilaiden kuin opettajien näkökulmasta. Lisäksi jatkotutkimukset
uuden opetussuunnitelman vaikutuksista sanaston opettamiseen toisivat uutta näkökulmaa
sanaston opettamisen tutkimukselle.
|