Yhteenveto: | Tutkimuksen tavoite oli kuvata ja ymmärtää, miten työyhteisö luo ja ylläpitää omaa kulttuuriaan vuorovaikutuksellisten esitysten kautta. Tutkittava työyhteisö oli taideorganisaatio Etelä-Suomesta. Tutkimuksessa käytettiin Pacanowskyn ja O'Donnell-Trujillon teoriaa organisaatioviestintä kulttuurisena esityksenä, joka kuuluu organisaatiokulttuuriseen näkökulmaan. Työ oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin ja teemoilteltiin teorialähtöisesti.
Tulokset kuvaavat vahvaa organisaatiota, jossa työyhteisön kulttuuri näkyy pitkän historian tuoman maineen kautta ja jossa taidetta tehdään tinkimättömästi omasta näkökulmasta. Työyhteisö koetaan tiiviinä yksikkönä, jossa jokainen työyhteisön jäsen tekee parhaansa yhteisön eteen. Organisaatiossa on ajan muokkaamat käytännöt, jotka ylläpitävät kulttuuria arjessa.
Kulttuurin tarkastelu ja sen ymmärtäminen antavat työyhteisölle välineet nähdä ja kehittää omaa organisaatiotaan. Organisaatio saa tietoa omista vahvuuksistaan sekä mahdollisista kehityskohteistaan. Organisaation kulttuurin tutkiminen lisää tietoa ja ymmärrystä siitä, keitä me olemme ja miksi toimimme tietyllä tapaa. Työyhteisön kulttuurin tutkimusta niin käytetyn teorian kuin organisaatiokulttuurisen näkökulman kautta voi soveltaa mihin tahansa organisaatioon ja saada pätevää tietoa.
|