OKL-opiskelijoiden terveystutkimus

Hotakainen, Olli & Koivu, Juho. 2016. OKL-opiskelijoiden terveystutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Luokanopettajakoulutus. 74 sivua. Opiskeluterveys ja opiskelukyky ovat korkeakouluopiskelijan arkea määrittäviä tekijöitä. Tutkielmamme tarkoitus on selvittää lu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hotakainen, Olli, Koivu, Juho
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51279
Kuvaus
Yhteenveto:Hotakainen, Olli & Koivu, Juho. 2016. OKL-opiskelijoiden terveystutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Luokanopettajakoulutus. 74 sivua. Opiskeluterveys ja opiskelukyky ovat korkeakouluopiskelijan arkea määrittäviä tekijöitä. Tutkielmamme tarkoitus on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden opiskeluterveyden yhteyttä heidän itse kokemaansa opiskelukykyyn. Olemme tutkimuksessamme määritelleet opiskeluterveyden ja opiskelukyvyn Kuntun (2011) valtakunnallisiin terveystutkimuksiin perustuvilla muuttujilla. Aineisto kerättiin yksinkertaisella satunnaisotannalla Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoista vuoden 2013 keväällä. Kyselyyn vastasi 128 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Analyysivaiheessa tutkimme seitsemän (7) opiskeluterveysmuuttujan yhteyttä seitsemään (7) opiskelukykymuuttujaan. Yhteyksiä tarkastelimme Pearssonin korrelaatiokertoimella ja Khiin neliöriippumattomuustestillä. Tuloksissa ilmeni, että valtaosalla opiskeluterveysmuuttujista oli tilastollisesti merkitsevä yhteys opiskelukykyyn. Itse koetulla terveydellä ja yleisellä mielialalla oli vahvimmat yhteydet opiskelukykyyn. Opiskeluterveydellä oli vahvimmat yhteydet kokemukseen omista voimista ja kyvyistä ja tulevaisuuden suunnitteluun. Kontaktin luomisella oli myös useita yhteyksiä opiskelukyky muuttujiin. Johtopäätöksenä voimme todeta, että opiskeluterveyden itse koetulla terveydellä, yleisellä mielialalla, kontaktin luomistaidoilla ja huolien takia valvomisella on merkitsevä yhteys opiskelukykyyn. Opiskeluterveyden merkitys on suurin suhteessa opiskelijoiden kokemukseen omista voimista ja kyvyistä ja tulevaisuuden suunnitteluun.