"... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä

TIIVISTELMÄ Närhi, Nina. 2016. ”…Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin!” - Tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 s. Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia miten yksittäisessä yläkouluss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Närhi, Nina
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51272
_version_ 1826225732202790912
author Närhi, Nina
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Närhi, Nina Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Närhi, Nina Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Närhi, Nina
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Närhi, Nina. 2016. ”…Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin!” - Tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 s. Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia miten yksittäisessä yläkoulussa voi tukea yläkoulun päättövaiheen nuoria pienryhmätoiminnan avulla. Kyseessä oli tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä. Tavoitteena oli ymmärtää Sisu-ryhmää Sisu-nuorten näkökulmasta ja tarkastella niitä käsityksiä, joita nuorilla on Sisu-ryhmästä ja sen harjoittamasta positiivisesta pedagogiikasta. Opinnäytetyöni tehtävänä oli myös toimia Sisu-ryhmän ohjauksen kehittämisvälineenä Sisu-ohjaajille ja Helsingin yhteislyseolle. Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisesta ja tapaustutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Sisu-ryhmän nuorille teemahaastatteluita ja Sisu-ohjaajille fokusryhmähaastattelua. Aineiston analyysi perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, teemoitteluun. Aineistosta muodostettiin 1 pääteema, 3 yleisen teeman ja 23 alateeman kautta. Pienryhmän mahdollistaman tuen myötä Sisu-nuoret kokivat Sisu-ryhmän vastaavan heidän avun tarpeeseen koulunkäynnissä, motivaation herättämisen ja lisäämisen tarpeeseen sekä tarpeeseen puhua ja tulla kuulluksi. Sisu-ryhmä näyttäytyi nuorten näkökulmasta kasvun tukemisen paikkana. Paikkana, jossa tuetaan positiivisen minäkäsityksen rakentamista omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen kautta ja jossa voi saada vertaistukea: tuulettaa onnistumisia, mutta myös purkaa negatiivisia tunteita. Sisu-ryhmä toimi mahdollisten tulevaisuuksien rakentajana tukemalla tulevaisuuden visiointia, yhteishakua ja nivelvaihesiirtymää. Ennen kaikkea Sisu-ryhmä toimi toivon herättäjänä ja mahdollisti koulunkäynnin positiivisen kierteen syntymisen. Hakusanat: Sisu-ryhmä, tapaustutkimus, pienryhmäohjaus, toivonteoria, positiivinen pedagogiikka, fenomenografia
first_indexed 2023-03-22T09:58:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Timo Laine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leena Penttinen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sauli Puukari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4rhi, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-08T04:33:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-08T04:33:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nN\u00e4rhi, Nina. 2016. \u201d\u2026P\u00e4\u00e4see v\u00e4h\u00e4n leijuu, ku on menny hyvin!\u201d - Tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhm\u00e4st\u00e4. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 s.\r\n\r\nPro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia miten yksitt\u00e4isess\u00e4 yl\u00e4koulussa voi tukea yl\u00e4koulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheen nuoria pienryhm\u00e4toiminnan avulla. Kyseess\u00e4 oli tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhm\u00e4st\u00e4. Tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 Sisu-ryhm\u00e4\u00e4 Sisu-nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tarkastella niit\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4, joita nuorilla on Sisu-ryhm\u00e4st\u00e4 ja sen harjoittamasta positiivisesta pedagogiikasta. Opinn\u00e4ytety\u00f6ni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli my\u00f6s toimia Sisu-ryhm\u00e4n ohjauksen kehitt\u00e4misv\u00e4lineen\u00e4 Sisu-ohjaajille ja Helsingin yhteislyseolle.\r\n\r\nTutkimusongelmaa l\u00e4hestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisesta ja tapaustutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Sisu-ryhm\u00e4n nuorille teemahaastatteluita ja Sisu-ohjaajille fokusryhm\u00e4haastattelua. Aineiston analyysi perustui aineistol\u00e4ht\u00f6iseen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin, teemoitteluun. Aineistosta muodostettiin 1 p\u00e4\u00e4teema, 3 yleisen teeman ja 23 alateeman kautta.\r\n\r\nPienryhm\u00e4n mahdollistaman tuen my\u00f6t\u00e4 Sisu-nuoret kokivat Sisu-ryhm\u00e4n vastaavan heid\u00e4n avun tarpeeseen koulunk\u00e4ynniss\u00e4, motivaation her\u00e4tt\u00e4misen ja lis\u00e4\u00e4misen tarpeeseen sek\u00e4 tarpeeseen puhua ja tulla kuulluksi. Sisu-ryhm\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta kasvun tukemisen paikkana. Paikkana, jossa tuetaan positiivisen min\u00e4k\u00e4sityksen rakentamista omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen kautta ja jossa voi saada vertaistukea: tuulettaa onnistumisia, mutta my\u00f6s purkaa negatiivisia tunteita. Sisu-ryhm\u00e4 toimi mahdollisten tulevaisuuksien rakentajana tukemalla tulevaisuuden visiointia, yhteishakua ja nivelvaihesiirtym\u00e4\u00e4. Ennen kaikkea Sisu-ryhm\u00e4 toimi toivon her\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja mahdollisti koulunk\u00e4ynnin positiivisen kierteen syntymisen. \r\n\r\nHakusanat: Sisu-ryhm\u00e4, tapaustutkimus, pienryhm\u00e4ohjaus, toivonteoria, positiivinen pedagogiikka, fenomenografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina N\u00e4rhi (niminarh) on 2016-09-08 04:33:50.128332. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-08T04:33:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609084034.pdf: 931269 bytes, checksum: ee738eb64ffad997988480440b819ab3 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 06caf7fb66fbec9b469bc356a9f3df18 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-08T04:33:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609084034.pdf: 931269 bytes, checksum: ee738eb64ffad997988480440b819ab3 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 06caf7fb66fbec9b469bc356a9f3df18 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (101 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sisu-ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"... P\u00e4\u00e4see v\u00e4h\u00e4n leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhm\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609084034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-08T04:33:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51272
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2df7b803-1604-4800-8798-72575c6bbf99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609084034.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Närhi, Nina "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä Sisu-ryhmä Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Fenomenografia Tapaustutkimus 102 positiivinen pedagogiikka pienryhmät ohjaus
title "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
title_full "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
title_fullStr "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
title_full_unstemmed "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
title_short "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin!
title_sort pääsee vähän leijuu ku on menny hyvin tapaustutkimus helsingin yhteislyseon sisu ryhmästä
title_sub tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
title_txtP "... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
topic Sisu-ryhmä Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Fenomenografia Tapaustutkimus 102 positiivinen pedagogiikka pienryhmät ohjaus
topic_facet 102 Fenomenografia Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Sisu-ryhmä Tapaustutkimus ohjaus pienryhmät positiivinen pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609084034
work_keys_str_mv AT närhinina pääseevähänleijuukuonmennyhyvintapaustutkimushelsinginyhteislyseonsisuryhmästä