"Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana

TIIVISTELMÄ Kankkio, Maria. 2016. ”Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta”. Kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Erityispedagogiikan yksikkö. Kevät 2016. 103 sivua. Lapsen kielellistä vai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kankkio, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51271
_version_ 1826225749246345216
author Kankkio, Maria
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kankkio, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kankkio, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kankkio, Maria
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Kankkio, Maria. 2016. ”Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta”. Kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Erityispedagogiikan yksikkö. Kevät 2016. 103 sivua. Lapsen kielellistä vaikeutta voivat ennakoida vähäinen ääntely, konsonanttien puuttuminen jokeltelusta tai vastavuoroisuuden puute. Lapsen kehitys on kontekstisidonnaista, joten lapsi ja ympäristö vaikuttavat toinen toisiinsa. Geneettisiä riskitekijöitä lapsen kielelliselle kehitykselle ovat esimerkiksi suvussa esiintyvät lukivaikeudet. Myös ympäristöstä johtuvat riskitekijät saattavat vaikuttaa epäsuotuisasti lapsen kehitykseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään kielellisten vaikeuksien varhaisimpia ennusmerkkejä lasten vanhempien kuvaamina ja heidän kokemuksiaan tuen käynnistymisestä. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineistona olivat seitsemän vanhemman haastattelut, jotka olivat menetelmällisesti puolistrukturoituja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tulosten mukaan ensimmäiset ennusmerkit koskivat lapsen vähäistä ääntelyä vauva-aikana. Vähäinen ääntely myös ennakoi tässä aineistossa myöhempää kielellistä erityisvaikeutta. Toisaalta ensisanat saattoivat ilmaantua hieman odotettua myöhemmin ja sanaston kasvu normaaliin kehityskulkuun verrattuna oli hitaampaa. Tässä tapauksessa vaikeudet näyttäytyivät myöhemmin kertovan puheen osa-alueella. Lievempien kielellisen kehityksen viiveiden tilanteessa vanhempi oli varhaisen puuttumisen aktiivisempi aloitteentekijä verrattuna asiantuntijoihin. Nämä vanhemmat raportoivat kaivanneensa enemmän tukea ja ohjeita lapsensa kielellisen kehityksen tukemiseen. Tilanne oli toinen siinä tapauksessa, mikäli lapsi oli ohjautunut jo varhaisessa vaiheessa tukipalveluiden piiriin. Sitä kautta saadun tuen vanhempi koki riittävänä. Tukipalveluiden heikko saatavuus ja perheen arkirutiinien järjestely koettiin haasteellisiksi. Tulosten perusteella kielen kehitykseen vaikuttavien riskitekijöiden tunnistaminen ja huoleen tarttuminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa olisi tärkeää. Tuen oikea-aikaisuus ja spesifisyys ovat keskeisiä ennaltaehkäisevässä kielellisen kehityksen tukemisessa ja vanhempien havainnot tulisi huomioida systemaattisemmin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankkio, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-07T17:28:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-07T17:28:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51271", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nKankkio, Maria. 2016. \u201dSe on kumminki et ku tiet\u00e4s niinku seurata ja muuta\u201d.\r\nKielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien\r\nkuvaamana. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Erityispedagogiikan\r\nyksikk\u00f6. Kev\u00e4t 2016. 103 sivua.\r\n\r\nLapsen kielellist\u00e4 vaikeutta voivat ennakoida v\u00e4h\u00e4inen \u00e4\u00e4ntely, konsonanttien\r\npuuttuminen jokeltelusta tai vastavuoroisuuden puute. Lapsen kehitys on kontekstisidonnaista,\r\njoten lapsi ja ymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttavat toinen toisiinsa. Geneettisi\u00e4\r\nriskitekij\u00f6it\u00e4 lapsen kielelliselle kehitykselle ovat esimerkiksi suvussa esiintyv\u00e4t\r\nlukivaikeudet. My\u00f6s ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 johtuvat riskitekij\u00e4t saattavat vaikuttaa\r\nep\u00e4suotuisasti lapsen kehitykseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n kielellisten\r\nvaikeuksien varhaisimpia ennusmerkkej\u00e4 lasten vanhempien kuvaamina ja\r\nheid\u00e4n kokemuksiaan tuen k\u00e4ynnistymisest\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineistona olivat seitsem\u00e4n\r\nvanhemman haastattelut, jotka olivat menetelm\u00e4llisesti puolistrukturoituja.\r\nAineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\r\nTulosten mukaan ensimm\u00e4iset ennusmerkit koskivat lapsen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 \u00e4\u00e4ntely\u00e4\r\nvauva-aikana. V\u00e4h\u00e4inen \u00e4\u00e4ntely my\u00f6s ennakoi t\u00e4ss\u00e4 aineistossa my\u00f6hemp\u00e4\u00e4\r\nkielellist\u00e4 erityisvaikeutta. Toisaalta ensisanat saattoivat ilmaantua hieman odotettua\r\nmy\u00f6hemmin ja sanaston kasvu normaaliin kehityskulkuun verrattuna oli\r\nhitaampaa. T\u00e4ss\u00e4 tapauksessa vaikeudet n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t my\u00f6hemmin kertovan\r\npuheen osa-alueella. Lievempien kielellisen kehityksen viiveiden tilanteessa\r\nvanhempi oli varhaisen puuttumisen aktiivisempi aloitteentekij\u00e4 verrattuna\r\nasiantuntijoihin. N\u00e4m\u00e4 vanhemmat raportoivat kaivanneensa enemm\u00e4n tukea\r\nja ohjeita lapsensa kielellisen kehityksen tukemiseen. Tilanne oli toinen siin\u00e4\r\ntapauksessa, mik\u00e4li lapsi oli ohjautunut jo varhaisessa vaiheessa tukipalveluiden\r\npiiriin. Sit\u00e4 kautta saadun tuen vanhempi koki riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Tukipalveluiden\r\nheikko saatavuus ja perheen arkirutiinien j\u00e4rjestely koettiin haasteellisiksi.\r\nTulosten perusteella kielen kehitykseen vaikuttavien riskitekij\u00f6iden tunnistaminen\r\nja huoleen tarttuminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4.\r\nTuen oikea-aikaisuus ja spesifisyys ovat keskeisi\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4ss\u00e4\r\nkielellisen kehityksen tukemisessa ja vanhempien havainnot tulisi huomioida\r\nsystemaattisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Kankkio (maelika) on 2016-09-07 17:28:53.244181. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-07T17:28:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609074033.pdf: 689926 bytes, checksum: 47df4a2db9eefd8ae639baecdb2f5792 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 240eefabce60fd799c7613e035e480f3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-07T17:28:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609074033.pdf: 689926 bytes, checksum: 47df4a2db9eefd8ae639baecdb2f5792 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 240eefabce60fd799c7613e035e480f3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekokulttuurinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se on kumminki et ku tiet\u00e4s niinku seurata ja muuta\" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609074033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-07T17:28:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen kehityksen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennustettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskitekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51271
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b4786c5-fb3c-430a-a0b8-6a305a96f349\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609074033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankkio, Maria "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana ekokulttuurinen teoria Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 lapset kielen kehityksen erityisvaikeus kielelliset häiriöt ennustettavuus riskitekijät varhainen tuki
title "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_alt Kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_full "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_fullStr "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_full_unstemmed "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_short "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta"
title_sort se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_sub kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
title_txtP "Se on kumminki et ku tietäs niinku seurata ja muuta" : kielellisten vaikeuksien ennusmerkit ja varhainen tuki lasten vanhempien kuvaamana
topic ekokulttuurinen teoria Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 lapset kielen kehityksen erityisvaikeus kielelliset häiriöt ennustettavuus riskitekijät varhainen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Special Education ekokulttuurinen teoria ennustettavuus kielelliset häiriöt kielen kehityksen erityisvaikeus lapset riskitekijät varhainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51271 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609074033
work_keys_str_mv AT kankkiomaria seonkumminkietkutietäsniinkuseuratajamuutakielellistenvaikeuksienennusmerkitjavarha