"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi. Tutkimus o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turpeinen, Tarja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51270
_version_ 1828193106978144256
author Turpeinen, Tarja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turpeinen, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turpeinen, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turpeinen, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselyyn vastasi 53 alkuopetuksessa työskennellyttä luokanopettajaa. Haastateltuja alkuopettajia oli kolme. Tutkimusaineisto koostui siis kyselyvastausteksteistä ja litteroiduista haastatteluteksteistä. Aineistoa kertyi runsaasti. Analyysitapana oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Luokanopettajat näkevät draamatyötapojen soveltuvan hyvin alkuopetukseen. Useimmille tutuimpia draamatyötapoja ovat lyhytkestoiset, leikilliset harjoitukset, kuten pelit ja leikit. Draamalla voidaan aloittaa tai lopettaa oppitunteja. Opettajien mielestä draamatyötavat soveltuvat erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. Myös taito- ja taideaineissa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa sekä ympäristöopissa ja matematiikassa draamatyötapoja hyödynnetään esimerkiksi käsiteltäessä samaa aihetta eri oppiaineissa. Opettajat kokivat draamatyötapojen käytön haasteina muun muassa koulutuksen ja suunnitteluajan puutteen. Draamaa tulisi käytettyä useammin, jos ryhmäkoot olisivat pienemmät ja tunneilla olisi aikuisia enemmän suhteessa oppilasmäärään. Tilanahtaus ja ajanpuute estävät draaman käyttöä opetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:18Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-07T16:41:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-07T16:41:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51270", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 luokanopettajilla on draamakasvatuksen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 peruskoulun 1. ja 2. luokilla sek\u00e4 miten he itse k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t draamaty\u00f6tapoja opetuksessaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa draamaa k\u00e4sitteellistet\u00e4\u00e4n opettamisen ja oppimisen ty\u00f6tavaksi.\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015 s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselyyn vastasi 53 alkuopetuksessa ty\u00f6skennellytt\u00e4 luokanopettajaa. Haastateltuja alkuopettajia oli kolme. Tutkimusaineisto koostui siis kyselyvastausteksteist\u00e4 ja litteroiduista haastatteluteksteist\u00e4. Aineistoa kertyi runsaasti. Analyysitapana oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\r\nLuokanopettajat n\u00e4kev\u00e4t draamaty\u00f6tapojen soveltuvan hyvin alkuopetukseen. Useimmille tutuimpia draamaty\u00f6tapoja ovat lyhytkestoiset, leikilliset harjoitukset, kuten pelit ja leikit. Draamalla voidaan aloittaa tai lopettaa oppitunteja. Opettajien mielest\u00e4 draamaty\u00f6tavat soveltuvat erityisesti \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. My\u00f6s taito- ja taideaineissa, uskonnossa ja el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedossa sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6opissa ja matematiikassa draamaty\u00f6tapoja hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n esimerkiksi k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4 samaa aihetta eri oppiaineissa. Opettajat kokivat draamaty\u00f6tapojen k\u00e4yt\u00f6n haasteina muun muassa koulutuksen ja suunnitteluajan puutteen. Draamaa tulisi k\u00e4ytetty\u00e4 useammin, jos ryhm\u00e4koot olisivat pienemm\u00e4t ja tunneilla olisi aikuisia enemm\u00e4n suhteessa oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tilanahtaus ja ajanpuute est\u00e4v\u00e4t draaman k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tarja Turpeinen (taranntu) on 2016-09-07 16:41:25.078560. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-07T16:41:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609074032.pdf: 873539 bytes, checksum: d29ae2d357f27d880b610738f478a57c (MD5)\r\nlicense.html: 1209 bytes, checksum: c92b8d8205b0bb17bdfa01292f14ddcf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-07T16:41:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609074032.pdf: 873539 bytes, checksum: d29ae2d357f27d880b610738f478a57c (MD5)\r\nlicense.html: 1209 bytes, checksum: c92b8d8205b0bb17bdfa01292f14ddcf (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamaty\u00f6tavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajien n\u00e4kemykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kun ei tarvitse j\u00e4nnitt\u00e4\u00e4, draama on toimivaa ja mukavaa\" : luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 draamaty\u00f6tapojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 draamaty\u00f6tapojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609074032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-07T16:41:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamamenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51270
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:05Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Tarja "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa alkuopetus draamatyötavat luokanopettajien näkemykset draamakasvatus pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 draamamenetelmät luokanopettajat käsitykset
title "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_alt Luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_full "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_fullStr "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_full_unstemmed "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_short "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa"
title_sort kun ei tarvitse jännittää draama on toimivaa ja mukavaa luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_sub luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
title_txtP "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
topic alkuopetus draamatyötavat luokanopettajien näkemykset draamakasvatus pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 draamamenetelmät luokanopettajat käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus draamakasvatus draamamenetelmät draamatyötavat käsitykset luokanopettajat luokanopettajien näkemykset pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609074032
work_keys_str_mv AT turpeinentarja kuneitarvitsejännittäädraamaontoimivaajamukavaaluokanopettajiennäkemyksiädraamaty