"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi. Tutkimus o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turpeinen, Tarja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51270
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselyyn vastasi 53 alkuopetuksessa työskennellyttä luokanopettajaa. Haastateltuja alkuopettajia oli kolme. Tutkimusaineisto koostui siis kyselyvastausteksteistä ja litteroiduista haastatteluteksteistä. Aineistoa kertyi runsaasti. Analyysitapana oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Luokanopettajat näkevät draamatyötapojen soveltuvan hyvin alkuopetukseen. Useimmille tutuimpia draamatyötapoja ovat lyhytkestoiset, leikilliset harjoitukset, kuten pelit ja leikit. Draamalla voidaan aloittaa tai lopettaa oppitunteja. Opettajien mielestä draamatyötavat soveltuvat erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. Myös taito- ja taideaineissa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa sekä ympäristöopissa ja matematiikassa draamatyötapoja hyödynnetään esimerkiksi käsiteltäessä samaa aihetta eri oppiaineissa. Opettajat kokivat draamatyötapojen käytön haasteina muun muassa koulutuksen ja suunnitteluajan puutteen. Draamaa tulisi käytettyä useammin, jos ryhmäkoot olisivat pienemmät ja tunneilla olisi aikuisia enemmän suhteessa oppilasmäärään. Tilanahtaus ja ajanpuute estävät draaman käyttöä opetuksessa.