Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus

Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla per...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kervinen, Soili, Seesteilä, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247
_version_ 1826225682355585024
author Kervinen, Soili Seesteilä, Sari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kervinen, Soili Seesteilä, Sari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kervinen, Soili Seesteilä, Sari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kervinen, Soili
datasource_str_mv jyx
description Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yläkoululaisten emotionaalista kouluun kiinnittymistä ja osallisuuden kokemista vanhempien syntymätaustan mukaan. Tutkimus selvittää myös, millä tavoin yläkoulun oppilaat kehittäisivät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen arviointia. Tutkimus on toteutettu yläkoulun oppilaille keväällä 2016 mixed method –tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen määrällinen osuus on kerätty Appletonin kansainvälisellä SEI (School Engagement Instrument) –tutkimuspatterin suomennetulla OKI-versiolla, johon on lisätty osallisuuden summamuuttuja tämän tutkimuksen tekijöiden kehittämänä. Tutkimuksen laadullinen osuus opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on kerätty kahdella avokysymyksellä. Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden vanhempien syntymätaustoilla ei ole yhteyttä oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden kokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista opettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppilaan opintomenestykseen. Opettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syytä ottaa huomioon koulujen oppilashyvinvointia kehitettäessä. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman asettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä ovat merkittäviä tekijöitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja osallisuuden kokemisen kannalta
first_indexed 2023-03-22T09:58:29Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kervinen, Soili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Seesteil\u00e4, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-07T10:00:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-07T10:00:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kervinen, Soili ja Seesteil\u00e4, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN\nJA KANTASUOMALAISTEN YL\u00c4KOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN\nJA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu\n-tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yl\u00e4koululaisten emotionaalista\nkouluun kiinnittymist\u00e4 ja osallisuuden kokemista vanhempien syntym\u00e4taustan\nmukaan. Tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s, mill\u00e4 tavoin yl\u00e4koulun oppilaat\nkehitt\u00e4isiv\u00e4t opetuksen suunnittelua ja toteutusta sek\u00e4 oppimisen arviointia.\nTutkimus on toteutettu yl\u00e4koulun oppilaille kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 mixed method\n\u2013tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen osuus on ker\u00e4tty Appletonin\nkansainv\u00e4lisell\u00e4 SEI (School Engagement Instrument) \u2013tutkimuspatterin\nsuomennetulla OKI-versiolla, johon on lis\u00e4tty osallisuuden summamuuttuja\nt\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tekij\u00f6iden kehitt\u00e4m\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen laadullinen osuus\nopetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on ker\u00e4tty kahdella avokysymyksell\u00e4.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 oppilaiden vanhempien syntym\u00e4taustoilla\nei ole yhteytt\u00e4 oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden\nkokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista\nopettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4\noppilaan opintomenestykseen.\nOpettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syyt\u00e4 ottaa huomioon koulujen\noppilashyvinvointia kehitett\u00e4ess\u00e4. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman\nasettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin v\u00e4lisest\u00e4\nyhteisty\u00f6st\u00e4 ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja\nosallisuuden kokemisen kannalta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Soili Kervinen (sokervin) on 2016-09-07 10:00:38.455533. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-07T10:00:39Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609074010.pdf: 939875 bytes, checksum: 57809bbc3674862fed27548e25f94df8 (MD5)\nlicense.html: 5175 bytes, checksum: 1c6c529cb0c2f4fda4ca35b539dab028 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-07T10:00:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609074010.pdf: 939875 bytes, checksum: 57809bbc3674862fed27548e25f94df8 (MD5)\nlicense.html: 5175 bytes, checksum: 1c6c529cb0c2f4fda4ca35b539dab028 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yl\u00e4koululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609074010", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-07T10:00:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51247
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kervinen, Soili Seesteilä, Sari Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus osallisuus emotionaalinen kouluun kiinnittyminen maahanmuuttajatausta kouluhyvinvointi opintomenestys Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi koulu
title Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_full Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_fullStr Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_full_unstemmed Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_short Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_sort maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
title_txtP Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
topic osallisuus emotionaalinen kouluun kiinnittyminen maahanmuuttajatausta kouluhyvinvointi opintomenestys Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi koulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education emotionaalinen kouluun kiinnittyminen hyvinvointi koulu kouluhyvinvointi maahanmuuttajatausta opintomenestys osallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609074010
work_keys_str_mv AT kervinensoili maahanmuuttajataustaistenjakantasuomalaistenyläkoululaistenkouluunkiinnittyminenja