Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus

Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla per...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kervinen, Soili, Seesteilä, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247
Description
Summary:Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yläkoululaisten emotionaalista kouluun kiinnittymistä ja osallisuuden kokemista vanhempien syntymätaustan mukaan. Tutkimus selvittää myös, millä tavoin yläkoulun oppilaat kehittäisivät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen arviointia. Tutkimus on toteutettu yläkoulun oppilaille keväällä 2016 mixed method –tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen määrällinen osuus on kerätty Appletonin kansainvälisellä SEI (School Engagement Instrument) –tutkimuspatterin suomennetulla OKI-versiolla, johon on lisätty osallisuuden summamuuttuja tämän tutkimuksen tekijöiden kehittämänä. Tutkimuksen laadullinen osuus opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on kerätty kahdella avokysymyksellä. Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden vanhempien syntymätaustoilla ei ole yhteyttä oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden kokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista opettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppilaan opintomenestykseen. Opettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syytä ottaa huomioon koulujen oppilashyvinvointia kehitettäessä. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman asettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä ovat merkittäviä tekijöitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja osallisuuden kokemisen kannalta