fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majuri, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-06T12:41:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-06T12:41:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51225", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin tytt\u00f6jen ja poikien asenteita kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan sek\u00e4 tunteita liittyen kokeelliseen ty\u00f6skentelyyn sosiaalisen sukupuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja l\u00f6ytyy tytt\u00f6jen ja poikien asenteissa kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan ja millaisia tunteita liittyy kokeellisuuden tekemiseen ja mik\u00e4 on ryhm\u00e4n vaikutus tytt\u00f6jen ja poikien laboratoriot\u00f6iden tekemiseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mill\u00e4 tavoin tyt\u00f6t ja pojat kokevat oppivansa parhaiten kemiaa, mitk\u00e4 ovat tytt\u00f6jen ja poikien kokemat vaikeudet kemian oppimisessa ja millainen kokeellisuus kiinnostaa tytt\u00f6j\u00e4 ja poikia eniten. Tutkimus tehtiin kysely- ja haastattelututkimuksena. Kyselytutkimukseen osallistui yhden 9. luokan oppilaat ja yhden lukion 2. kemian kurssin opiskelijat. Haastatteluissa haastateltiin 9.-luokkalaista tytt\u00f6\u00e4 ja poikaa sek\u00e4 lukiolaistytt\u00f6\u00e4 ja \u2013poikaa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi haastateltiin mies- ja naisopettajaa. \r\n\r\nTutkimuksissa tuli ilmi, ett\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 on hieman positiivisemmat asenteet kemiaa kohtaan kuin pojilla, mik\u00e4 oli ristiriidassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n saattoi olla, ett\u00e4 kemia oli kyseisell\u00e4 koululla suosittu aine yleisesti ottaen ja toisaalta poikien asennoitumisessa saattaa n\u00e4ky\u00e4 poikien vahvempi koulukielteisyys. Asennoitumisessa kokeellisuuteen oli hankala havaita sukupuolieroja. Yleisesti kokeellisuudesta pidettiin, mutta opettajat olivat huomanneet poikien olevan innokkaampia kokeellisuuden tekij\u00f6it\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien suosimat oppimistavat eriytyiv\u00e4t paljon. Ainut selke\u00e4 tulos oli, ett\u00e4 monet tyt\u00f6t kokivat oppivansa muistiinpanojen kirjoittamisella vihkoon. Vaikeimpana kemian opiskelussa pidettiin kaavoja ja reaktioyht\u00e4l\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 reaktioyht\u00e4l\u00f6iden hahmottamista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tai muistamista. Varsinaisia sukupuolieroja vaikeuksien kohdalla oli hankala havaita. Kemian aihealueiden kiinnostuksessa oli havaittavissa jonkin verran stereotyyppisi\u00e4 sukupuolieroja \u2013 tyt\u00f6t olivat kiinnostuneita keitti\u00f6kemiasta ja kosmetiikasta, kun taas pojat metallien kemiasta. Pojat olivat my\u00f6s hieman kiinnostuneempia tekniikasta ja materiaaleista. Silti molemmat sukupuolet olivat kiinnostuneita r\u00e4j\u00e4hteist\u00e4 ja energiasta, vaikka stereotyyppisesti usein ajatellaan poikien olevan kiinnostuneita r\u00e4j\u00e4hteist\u00e4. Yksitt\u00e4isten laboratoriot\u00f6iden kiinnostuksessa taas sukupuolierojen havaitseminen oli hankalampaa, mist\u00e4 voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 itse teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ll\u00e4 on enemm\u00e4n vaikutusta kiinnostukseen kuin mielenkiintoisella aihealueella. Tyt\u00f6t j\u00e4nnittiv\u00e4t hieman enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6iden tekemist\u00e4 kuin pojat. T\u00e4m\u00e4n olivat opettajatkin huomanneet. Toisaalta tyt\u00f6t kokivat enemm\u00e4n onnistumisen tunteita kuin pojat. Pojat pelk\u00e4siv\u00e4t jonkin verran enemm\u00e4n rikkovansa jotain kuin tyt\u00f6t. Tyt\u00f6t kokivat innostuvansa poikia enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6iden tekemisest\u00e4, mik\u00e4 on ristiriidassa opettajien havaintojen kanssa. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n voi olla poikien enemm\u00e4n kokema koulukielteisyys, jonka varjolla ei haluta my\u00f6nt\u00e4\u00e4 pit\u00e4v\u00e4ns\u00e4 laboratoriot\u00f6ist\u00e4, tytt\u00f6jen suurempi opettajan miellytt\u00e4misen tarve tai poikien n\u00e4kyv\u00e4mpi tunteiden ilmaisu. Haastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 ryhm\u00e4 vaikuttaa jonkin verran enemm\u00e4n tytt\u00f6jen toimintaan kuin poikien. Muuten sukupuolieroja oli hankala havaita ryhm\u00e4n merkityksest\u00e4. Opettajat eiv\u00e4t olleet huomanneet, kumman sukupuolen toimintaan ryhm\u00e4 vaikuttaa enemm\u00e4n. Sek\u00e4 opettajat ett\u00e4 oppilaat pitiv\u00e4t kemiaa ja kokeellisuutta sukupuolineutraalina. Kuitenkin oppilaiden haastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 osa laboratoriot\u00f6ist\u00e4 miellet\u00e4\u00e4n joko \u201dtytt\u00f6jen\u201d tai \u201dpoikien\u201d t\u00f6iksi.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 kokeellinen ty\u00f6skentely suosii hieman enemm\u00e4n poikia kuin tytt\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s tehtiin perustuen siihen, ett\u00e4 peruskoulussa ja lukiossa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n aihealueita ja tehd\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6it\u00e4, jotka ovat poikien suosiossa (esimerkiksi metallien kemia). Tytt\u00f6jen suosimaa keitti\u00f6kemiaa ja kosmetiikkaa on toistaiseksi koulussa melko v\u00e4h\u00e4n. Kosmetiikan tekemiseen toisaalta liittyy toisaalta vastuukysymykset, jos joku saa allergisen reaktion oppitunnilla valmistetusta kosmetiikasta. Kokeellisen ty\u00f6skentelyn \u201dtasa-arvoisuutta\u201d voisi lis\u00e4t\u00e4 teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 enemm\u00e4n terveyteen liittyvi\u00e4 laboratoriot\u00f6it\u00e4, jotka saattavat kiinnostaa jonkin verran enemm\u00e4n tytt\u00f6j\u00e4, mutta my\u00f6s poikia. Terveysaiheita toki k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulussa ja lukiossa ravinnon kemian yhteydess\u00e4. My\u00f6s tytt\u00f6- ja poikapedagogiikkaa on tutkittu jonkin verran ratkaisuna tytt\u00f6jen ja poikien mukavaan ryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn. Tytt\u00f6- ja poikapedagogiikassa tyt\u00f6t ja pojat jaetaan ryhmiin sukupuolen mukaan. Sek\u00e4 tyt\u00f6t ett\u00e4 pojat ovat kokeneet tutkimusten mukaan ty\u00f6skentelyn n\u00e4in mukavaksi, mutta tytt\u00f6- ja poikapedagogiikkaan liittyy my\u00f6s ongelmia. Tutkimuksen kvantitatiivisesta luonteesta johtuen yleistett\u00e4vi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ja ratkaisuehdotuksia on kuitenkin hankala tehd\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Majuri (jeemmaju) on 2016-09-06 12:40:59.800750. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-06T12:41:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609063993.pdf: 2424270 bytes, checksum: 1ae55ee45029afb647800cf4f2a333d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 5fe422ce82bc442a5c362f4b0bf4e499 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-06T12:41:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609063993.pdf: 2424270 bytes, checksum: 1ae55ee45029afb647800cf4f2a333d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 5fe422ce82bc442a5c362f4b0bf4e499 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kokeellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokeellinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tytt\u00f6jen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609063993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-06T12:41:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|