Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa

Tässä tutkielmassa tutkittiin tyttöjen ja poikien asenteita kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan sekä tunteita liittyen kokeelliseen työskentelyyn sosiaalisen sukupuolen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja löytyy tyttöjen ja poikien asenteissa kemiaa ja kokeellisuutta k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Majuri, Jenni
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51225
_version_ 1826225768174190592
author Majuri, Jenni
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Majuri, Jenni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Majuri, Jenni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Majuri, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkittiin tyttöjen ja poikien asenteita kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan sekä tunteita liittyen kokeelliseen työskentelyyn sosiaalisen sukupuolen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja löytyy tyttöjen ja poikien asenteissa kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan ja millaisia tunteita liittyy kokeellisuuden tekemiseen ja mikä on ryhmän vaikutus tyttöjen ja poikien laboratoriotöiden tekemiseen. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin tytöt ja pojat kokevat oppivansa parhaiten kemiaa, mitkä ovat tyttöjen ja poikien kokemat vaikeudet kemian oppimisessa ja millainen kokeellisuus kiinnostaa tyttöjä ja poikia eniten. Tutkimus tehtiin kysely- ja haastattelututkimuksena. Kyselytutkimukseen osallistui yhden 9. luokan oppilaat ja yhden lukion 2. kemian kurssin opiskelijat. Haastatteluissa haastateltiin 9.-luokkalaista tyttöä ja poikaa sekä lukiolaistyttöä ja –poikaa. Tämän lisäksi haastateltiin mies- ja naisopettajaa. Tutkimuksissa tuli ilmi, että tytöillä on hieman positiivisemmat asenteet kemiaa kohtaan kuin pojilla, mikä oli ristiriidassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Syynä tähän saattoi olla, että kemia oli kyseisellä koululla suosittu aine yleisesti ottaen ja toisaalta poikien asennoitumisessa saattaa näkyä poikien vahvempi koulukielteisyys. Asennoitumisessa kokeellisuuteen oli hankala havaita sukupuolieroja. Yleisesti kokeellisuudesta pidettiin, mutta opettajat olivat huomanneet poikien olevan innokkaampia kokeellisuuden tekijöitä. Tyttöjen ja poikien suosimat oppimistavat eriytyivät paljon. Ainut selkeä tulos oli, että monet tytöt kokivat oppivansa muistiinpanojen kirjoittamisella vihkoon. Vaikeimpana kemian opiskelussa pidettiin kaavoja ja reaktioyhtälöitä sekä reaktioyhtälöiden hahmottamista käytännössä ja ymmärtämistä tai muistamista. Varsinaisia sukupuolieroja vaikeuksien kohdalla oli hankala havaita. Kemian aihealueiden kiinnostuksessa oli havaittavissa jonkin verran stereotyyppisiä sukupuolieroja – tytöt olivat kiinnostuneita keittiökemiasta ja kosmetiikasta, kun taas pojat metallien kemiasta. Pojat olivat myös hieman kiinnostuneempia tekniikasta ja materiaaleista. Silti molemmat sukupuolet olivat kiinnostuneita räjähteistä ja energiasta, vaikka stereotyyppisesti usein ajatellaan poikien olevan kiinnostuneita räjähteistä. Yksittäisten laboratoriotöiden kiinnostuksessa taas sukupuolierojen havaitseminen oli hankalampaa, mistä voi päätellä, että itse tehtävällä työllä on enemmän vaikutusta kiinnostukseen kuin mielenkiintoisella aihealueella. Tytöt jännittivät hieman enemmän laboratoriotöiden tekemistä kuin pojat. Tämän olivat opettajatkin huomanneet. Toisaalta tytöt kokivat enemmän onnistumisen tunteita kuin pojat. Pojat pelkäsivät jonkin verran enemmän rikkovansa jotain kuin tytöt. Tytöt kokivat innostuvansa poikia enemmän laboratoriotöiden tekemisestä, mikä on ristiriidassa opettajien havaintojen kanssa. Syynä tähän voi olla poikien enemmän kokema koulukielteisyys, jonka varjolla ei haluta myöntää pitävänsä laboratoriotöistä, tyttöjen suurempi opettajan miellyttämisen tarve tai poikien näkyvämpi tunteiden ilmaisu. Haastatteluissa ilmeni, että ryhmä vaikuttaa jonkin verran enemmän tyttöjen toimintaan kuin poikien. Muuten sukupuolieroja oli hankala havaita ryhmän merkityksestä. Opettajat eivät olleet huomanneet, kumman sukupuolen toimintaan ryhmä vaikuttaa enemmän. Sekä opettajat että oppilaat pitivät kemiaa ja kokeellisuutta sukupuolineutraalina. Kuitenkin oppilaiden haastatteluissa ilmeni, että osa laboratoriotöistä mielletään joko ”tyttöjen” tai ”poikien” töiksi. Tämän tutkielman perusteella voidaan sanoa, että kokeellinen työskentely suosii hieman enemmän poikia kuin tyttöjä. Tämä johtopäätös tehtiin perustuen siihen, että peruskoulussa ja lukiossa käsitellään enemmän aihealueita ja tehdään enemmän laboratoriotöitä, jotka ovat poikien suosiossa (esimerkiksi metallien kemia). Tyttöjen suosimaa keittiökemiaa ja kosmetiikkaa on toistaiseksi koulussa melko vähän. Kosmetiikan tekemiseen toisaalta liittyy toisaalta vastuukysymykset, jos joku saa allergisen reaktion oppitunnilla valmistetusta kosmetiikasta. Kokeellisen työskentelyn ”tasa-arvoisuutta” voisi lisätä teettämällä enemmän terveyteen liittyviä laboratoriotöitä, jotka saattavat kiinnostaa jonkin verran enemmän tyttöjä, mutta myös poikia. Terveysaiheita toki käsitellään yläkoulussa ja lukiossa ravinnon kemian yhteydessä. Myös tyttö- ja poikapedagogiikkaa on tutkittu jonkin verran ratkaisuna tyttöjen ja poikien mukavaan ryhmätyöskentelyyn. Tyttö- ja poikapedagogiikassa tytöt ja pojat jaetaan ryhmiin sukupuolen mukaan. Sekä tytöt että pojat ovat kokeneet tutkimusten mukaan työskentelyn näin mukavaksi, mutta tyttö- ja poikapedagogiikkaan liittyy myös ongelmia. Tutkimuksen kvantitatiivisesta luonteesta johtuen yleistettäviä johtopäätöksiä ja ratkaisuehdotuksia on kuitenkin hankala tehdä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majuri, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-06T12:41:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-06T12:41:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51225", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin tytt\u00f6jen ja poikien asenteita kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan sek\u00e4 tunteita liittyen kokeelliseen ty\u00f6skentelyyn sosiaalisen sukupuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja l\u00f6ytyy tytt\u00f6jen ja poikien asenteissa kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan ja millaisia tunteita liittyy kokeellisuuden tekemiseen ja mik\u00e4 on ryhm\u00e4n vaikutus tytt\u00f6jen ja poikien laboratoriot\u00f6iden tekemiseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mill\u00e4 tavoin tyt\u00f6t ja pojat kokevat oppivansa parhaiten kemiaa, mitk\u00e4 ovat tytt\u00f6jen ja poikien kokemat vaikeudet kemian oppimisessa ja millainen kokeellisuus kiinnostaa tytt\u00f6j\u00e4 ja poikia eniten. Tutkimus tehtiin kysely- ja haastattelututkimuksena. Kyselytutkimukseen osallistui yhden 9. luokan oppilaat ja yhden lukion 2. kemian kurssin opiskelijat. Haastatteluissa haastateltiin 9.-luokkalaista tytt\u00f6\u00e4 ja poikaa sek\u00e4 lukiolaistytt\u00f6\u00e4 ja \u2013poikaa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi haastateltiin mies- ja naisopettajaa. \r\n\r\nTutkimuksissa tuli ilmi, ett\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 on hieman positiivisemmat asenteet kemiaa kohtaan kuin pojilla, mik\u00e4 oli ristiriidassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n saattoi olla, ett\u00e4 kemia oli kyseisell\u00e4 koululla suosittu aine yleisesti ottaen ja toisaalta poikien asennoitumisessa saattaa n\u00e4ky\u00e4 poikien vahvempi koulukielteisyys. Asennoitumisessa kokeellisuuteen oli hankala havaita sukupuolieroja. Yleisesti kokeellisuudesta pidettiin, mutta opettajat olivat huomanneet poikien olevan innokkaampia kokeellisuuden tekij\u00f6it\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien suosimat oppimistavat eriytyiv\u00e4t paljon. Ainut selke\u00e4 tulos oli, ett\u00e4 monet tyt\u00f6t kokivat oppivansa muistiinpanojen kirjoittamisella vihkoon. Vaikeimpana kemian opiskelussa pidettiin kaavoja ja reaktioyht\u00e4l\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 reaktioyht\u00e4l\u00f6iden hahmottamista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tai muistamista. Varsinaisia sukupuolieroja vaikeuksien kohdalla oli hankala havaita. Kemian aihealueiden kiinnostuksessa oli havaittavissa jonkin verran stereotyyppisi\u00e4 sukupuolieroja \u2013 tyt\u00f6t olivat kiinnostuneita keitti\u00f6kemiasta ja kosmetiikasta, kun taas pojat metallien kemiasta. Pojat olivat my\u00f6s hieman kiinnostuneempia tekniikasta ja materiaaleista. Silti molemmat sukupuolet olivat kiinnostuneita r\u00e4j\u00e4hteist\u00e4 ja energiasta, vaikka stereotyyppisesti usein ajatellaan poikien olevan kiinnostuneita r\u00e4j\u00e4hteist\u00e4. Yksitt\u00e4isten laboratoriot\u00f6iden kiinnostuksessa taas sukupuolierojen havaitseminen oli hankalampaa, mist\u00e4 voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 itse teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ll\u00e4 on enemm\u00e4n vaikutusta kiinnostukseen kuin mielenkiintoisella aihealueella. Tyt\u00f6t j\u00e4nnittiv\u00e4t hieman enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6iden tekemist\u00e4 kuin pojat. T\u00e4m\u00e4n olivat opettajatkin huomanneet. Toisaalta tyt\u00f6t kokivat enemm\u00e4n onnistumisen tunteita kuin pojat. Pojat pelk\u00e4siv\u00e4t jonkin verran enemm\u00e4n rikkovansa jotain kuin tyt\u00f6t. Tyt\u00f6t kokivat innostuvansa poikia enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6iden tekemisest\u00e4, mik\u00e4 on ristiriidassa opettajien havaintojen kanssa. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n voi olla poikien enemm\u00e4n kokema koulukielteisyys, jonka varjolla ei haluta my\u00f6nt\u00e4\u00e4 pit\u00e4v\u00e4ns\u00e4 laboratoriot\u00f6ist\u00e4, tytt\u00f6jen suurempi opettajan miellytt\u00e4misen tarve tai poikien n\u00e4kyv\u00e4mpi tunteiden ilmaisu. Haastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 ryhm\u00e4 vaikuttaa jonkin verran enemm\u00e4n tytt\u00f6jen toimintaan kuin poikien. Muuten sukupuolieroja oli hankala havaita ryhm\u00e4n merkityksest\u00e4. Opettajat eiv\u00e4t olleet huomanneet, kumman sukupuolen toimintaan ryhm\u00e4 vaikuttaa enemm\u00e4n. Sek\u00e4 opettajat ett\u00e4 oppilaat pitiv\u00e4t kemiaa ja kokeellisuutta sukupuolineutraalina. Kuitenkin oppilaiden haastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 osa laboratoriot\u00f6ist\u00e4 miellet\u00e4\u00e4n joko \u201dtytt\u00f6jen\u201d tai \u201dpoikien\u201d t\u00f6iksi.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 kokeellinen ty\u00f6skentely suosii hieman enemm\u00e4n poikia kuin tytt\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s tehtiin perustuen siihen, ett\u00e4 peruskoulussa ja lukiossa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n aihealueita ja tehd\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n laboratoriot\u00f6it\u00e4, jotka ovat poikien suosiossa (esimerkiksi metallien kemia). Tytt\u00f6jen suosimaa keitti\u00f6kemiaa ja kosmetiikkaa on toistaiseksi koulussa melko v\u00e4h\u00e4n. Kosmetiikan tekemiseen toisaalta liittyy toisaalta vastuukysymykset, jos joku saa allergisen reaktion oppitunnilla valmistetusta kosmetiikasta. Kokeellisen ty\u00f6skentelyn \u201dtasa-arvoisuutta\u201d voisi lis\u00e4t\u00e4 teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 enemm\u00e4n terveyteen liittyvi\u00e4 laboratoriot\u00f6it\u00e4, jotka saattavat kiinnostaa jonkin verran enemm\u00e4n tytt\u00f6j\u00e4, mutta my\u00f6s poikia. Terveysaiheita toki k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulussa ja lukiossa ravinnon kemian yhteydess\u00e4. My\u00f6s tytt\u00f6- ja poikapedagogiikkaa on tutkittu jonkin verran ratkaisuna tytt\u00f6jen ja poikien mukavaan ryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn. Tytt\u00f6- ja poikapedagogiikassa tyt\u00f6t ja pojat jaetaan ryhmiin sukupuolen mukaan. Sek\u00e4 tyt\u00f6t ett\u00e4 pojat ovat kokeneet tutkimusten mukaan ty\u00f6skentelyn n\u00e4in mukavaksi, mutta tytt\u00f6- ja poikapedagogiikkaan liittyy my\u00f6s ongelmia. Tutkimuksen kvantitatiivisesta luonteesta johtuen yleistett\u00e4vi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ja ratkaisuehdotuksia on kuitenkin hankala tehd\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Majuri (jeemmaju) on 2016-09-06 12:40:59.800750. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-06T12:41:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609063993.pdf: 2424270 bytes, checksum: 1ae55ee45029afb647800cf4f2a333d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 5fe422ce82bc442a5c362f4b0bf4e499 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-06T12:41:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609063993.pdf: 2424270 bytes, checksum: 1ae55ee45029afb647800cf4f2a333d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 5fe422ce82bc442a5c362f4b0bf4e499 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kokeellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokeellinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tytt\u00f6jen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609063993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-06T12:41:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51225
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce043a34-bd78-4484-b26c-13f7f841dbc0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609063993.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Majuri, Jenni Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa Kokeellisuus sukupuoli tunteet asenteet kemia oppiminen opettaminen kokeellinen työskentely Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kokeellisuus sukupuolierot
title Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_full Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_fullStr Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_short Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_sort tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
title_txtP Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
topic Kokeellisuus sukupuoli tunteet asenteet kemia oppiminen opettaminen kokeellinen työskentely Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kokeellisuus sukupuolierot
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Kokeellisuus Teacher education programme in Chemistry asenteet kemia kokeellinen työskentely kokeellisuus opettaminen opetus oppiminen sukupuoli sukupuolierot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51225 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609063993
work_keys_str_mv AT majurijenni tyttöjenjapoikienasenteitajatunteitakokeellisuudestakemianopetuksessa