Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa

Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ja niiden avulla oppimista tapahtuu yhden oppilaan sijasta koko luokassa. Täm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virta, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51161
_version_ 1826225701883215872
author Virta, Veera
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virta, Veera Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virta, Veera Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virta, Veera
datasource_str_mv jyx
description Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ja niiden avulla oppimista tapahtuu yhden oppilaan sijasta koko luokassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kysymyksiä oppilaat esittävät erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Lisäksi tutkittiin, millaisissa tilanteissa oppilaiden kysymykset esiintyivät ja miten opettajat vastasivat niihin. Tutkimuksen aineistona olivat videotallenteet 57 erityisopetuksen oppitunnilta. Aineistoa kerättiin sekä ylä- että alakoulun puolelta erityisluokista sekä osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineistosta poimittiin kaikki vuorovaikutustilanteet, jotka saivat alkunsa oppilaiden oma-aloitteisista ja oppitunnilla käsiteltävään aiheeseen liittyvistä pohdiskelevista kysymyksistä, faktatietokysymyksistä sekä monimutkaista tiedonkäsittelyä edellyttävistä kysymyksistä. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat esittivät erityisopetuksen ympäristössä eniten syvällisiä ajattelustrategioita vaativia pohdiskelevia kysymyksiä. Oppilaat esittivät kysymyksiä opettajan vuoron keskellä, opettajan ja toisen oppilaan vuoropuhelun aikana sekä opettajan salliman tilan aikana. Opettajat reagoivat oppilaiden kysymyksiin antamalla oppilaalle suoran vastauksen, kääntämällä kysymyksen takaisin oppilaille sekä sivuuttamalla tai torjumalla oppilaan kysymyksen tai sen sisältämän aiheen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virta, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-01T12:09:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-01T12:09:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51161", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien kysymyksi\u00e4 ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esitt\u00e4mien kysymysten tutkiminen on j\u00e4\u00e4nyt hyvin v\u00e4h\u00e4iseksi. On huomattu, ett\u00e4 oppilaiden kysymyksill\u00e4 on yhteys oppimiseen ja niiden avulla oppimista tapahtuu yhden oppilaan sijasta koko luokassa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kysymyksi\u00e4 oppilaat esitt\u00e4v\u00e4t erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisissa tilanteissa oppilaiden kysymykset esiintyiv\u00e4t ja miten opettajat vastasivat niihin. Tutkimuksen aineistona olivat videotallenteet 57 erityisopetuksen oppitunnilta. Aineistoa ker\u00e4ttiin sek\u00e4 yl\u00e4- ett\u00e4 alakoulun puolelta erityisluokista sek\u00e4 osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineistosta poimittiin kaikki vuorovaikutustilanteet, jotka saivat alkunsa oppilaiden oma-aloitteisista ja oppitunnilla k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n aiheeseen liittyvist\u00e4 pohdiskelevista kysymyksist\u00e4, faktatietokysymyksist\u00e4 sek\u00e4 monimutkaista tiedonk\u00e4sittely\u00e4 edellytt\u00e4vist\u00e4 kysymyksist\u00e4. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaat esittiv\u00e4t erityisopetuksen ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 eniten syv\u00e4llisi\u00e4 ajattelustrategioita vaativia pohdiskelevia kysymyksi\u00e4. Oppilaat esittiv\u00e4t kysymyksi\u00e4 opettajan vuoron keskell\u00e4, opettajan ja toisen oppilaan vuoropuhelun aikana sek\u00e4 opettajan salliman tilan aikana. Opettajat reagoivat oppilaiden kysymyksiin antamalla oppilaalle suoran vastauksen, k\u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kysymyksen takaisin oppilaille sek\u00e4 sivuuttamalla tai torjumalla oppilaan kysymyksen tai sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n aiheen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Virta (vemavirt) on 2016-09-01 12:09:00.344650. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-01T12:09:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609013938.pdf: 1140383 bytes, checksum: 4c2900ee0459d2f7ccf4ddf4c322b460 (MD5)\r\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: e3af8f560a25f30e047a1c8b5eb2b69f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-01T12:09:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201609013938.pdf: 1140383 bytes, checksum: 4c2900ee0459d2f7ccf4ddf4c322b460 (MD5)\r\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: e3af8f560a25f30e047a1c8b5eb2b69f (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "responssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609013938", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-01T12:09:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kysymykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51161
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79dad725-f3be-44b7-90b1-8593822d914a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609013938.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virta, Veera Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa responssi Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus erityisoppilaat kysymykset vastaukset luokkatyöskentely vuorovaikutus oppiminen keskustelunanalyysi
title Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_full Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_fullStr Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_full_unstemmed Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_short Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_sort oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
title_txtP Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
topic responssi Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus erityisoppilaat kysymykset vastaukset luokkatyöskentely vuorovaikutus oppiminen keskustelunanalyysi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus erityisoppilaat keskustelunanalyysi kysymykset luokkatyöskentely oppiminen responssi vastaukset vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51161 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609013938
work_keys_str_mv AT virtaveera oppilaidenkysymyksetjaniihinvastaaminenerityisopetuksenluokkahuonevuorovaikutuksessa