Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.

Pienten lasten, tässä tutkielmassa alle kouluikäisten päiväkotilasten, kielellistä tietoisuutta ja kielikäsityksiä ruotsin kielestä ei ole tutkittu juuri ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on saada tietoa ajatuksista ja käsityksistä, joita suomenkielisillä päiväkoti-ikäisillä (kolme-, neljä-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luonua, Marjaana
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51149
_version_ 1826225756595814400
author Luonua, Marjaana
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luonua, Marjaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luonua, Marjaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luonua, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Pienten lasten, tässä tutkielmassa alle kouluikäisten päiväkotilasten, kielellistä tietoisuutta ja kielikäsityksiä ruotsin kielestä ei ole tutkittu juuri ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on saada tietoa ajatuksista ja käsityksistä, joita suomenkielisillä päiväkoti-ikäisillä (kolme-, neljä- ja kuusivuotiailla) lapsilla on ruotsin kielestä. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaiset asiat voivat tuoda esiin lasten kielellistä tietoisuutta juuri ruotsin kielestä. Tutkittavat lapset ovat hoidossa päiväkodissa, jossa tarjotaan kaksikielistä pedagogiikkaa suomenkielisille lapsille. Tämä tarkoittaa sitä, että lastentarhanopettaja puhuu lapsille sekä ruotsia että suomea yhtä paljon. Tutkittavina tässä tutkielmassa oli kaksi kolmevuotiasta, kaksi nelivuotiasta ja kaksi kuusivuotiasta lasta. Tarkoituksena oli verrata eri-ikäisiä lapsia. Tämä tutkielma oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin parihaastatteluilla, joissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Eri-ikäiset lapset haastateltiin kukin omassa ryhmässään, jolloin haastatteluita oli yhteensä kolme. Haastatteluiden lopussa lapset piirsivät kuvan siitä, missä he ajattelevat käyttävänsä itse ruotsin kieltä. Lisäksi aineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla päiväkodissa. Tarkemmin havainnoitiin tutkittavista yhtä kolmivuotiasta, yhtä nelivuotiasta ja yhtä kuusivuotiasta lasta. Vanhemmat täyttivät myös lapsia koskevan lyhyen kyselyn. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista työotetta hyödyntäen, jolloin aikaisemmat tutkimukset auttoivat muotoilemaan aineistosta isompia teemaluokkia. Tutkielmassa havaittiin eroja eri-ikäisten päiväkotilasten kielikäsityksissä ruotsin kielestä ja heidän kielellisessä tietoisuudessa ruotsin kielestä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lasten kielellistä tietoisuutta ruotsin kielestä voi osaltaan tuoda esiin lapsen itse käyttämä kieli päiväkodissa, hänen ruotsin kielen ymmärtämistään esiin tuovat asiat ja kontekstin vaikutuksen näkyminen lapsen kielen käyttämisessä. Lasten kielikäsitykset osoittautuivat liittyvän kieliin yleensä, ruotsin kieleen ja sen käyttämiseen sekä ruotsin kieleen ja sen eroihin muiden kielten kanssa. Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että jo pienten lasten kielellistä tietoisuutta ja kielikäsityksiä voidaan havainnoida. Päiväkodissa lapset oppivat kuin ilmaiseksi omassa tahdissaan tiedostamattaan vierasta kieltä ja kielestä. Tällaisen hyödyntäminen ja huomioiminen lasten siirtyessä kouluun olisi tärkeää.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luonua, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-31T15:35:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-31T15:35:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pienten lasten, t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa alle kouluik\u00e4isten p\u00e4iv\u00e4kotilasten, kielellist\u00e4 tietoisuutta ja kielik\u00e4sityksi\u00e4 ruotsin kielest\u00e4 ei ole tutkittu juuri ollenkaan. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on saada tietoa ajatuksista ja k\u00e4sityksist\u00e4, joita suomenkielisill\u00e4 p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4isill\u00e4 (kolme-, nelj\u00e4- ja kuusivuotiailla) lapsilla on ruotsin kielest\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan sit\u00e4, millaiset asiat voivat tuoda esiin lasten kielellist\u00e4 tietoisuutta juuri ruotsin kielest\u00e4. Tutkittavat lapset ovat hoidossa p\u00e4iv\u00e4kodissa, jossa tarjotaan kaksikielist\u00e4 pedagogiikkaa suomenkielisille lapsille. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 lastentarhanopettaja puhuu lapsille sek\u00e4 ruotsia ett\u00e4 suomea yht\u00e4 paljon. Tutkittavina t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa oli kaksi kolmevuotiasta, kaksi nelivuotiasta ja kaksi kuusivuotiasta lasta. Tarkoituksena oli verrata eri-ik\u00e4isi\u00e4 lapsia.\r\n \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin parihaastatteluilla, joissa k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelm\u00e4\u00e4. Eri-ik\u00e4iset lapset haastateltiin kukin omassa ryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n, jolloin haastatteluita oli yhteens\u00e4 kolme. Haastatteluiden lopussa lapset piirsiv\u00e4t kuvan siit\u00e4, miss\u00e4 he ajattelevat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 itse ruotsin kielt\u00e4. Lis\u00e4ksi aineistoa ker\u00e4ttiin osallistuvalla havainnoinnilla p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tarkemmin havainnoitiin tutkittavista yht\u00e4 kolmivuotiasta, yht\u00e4 nelivuotiasta ja yht\u00e4 kuusivuotiasta lasta. Vanhemmat t\u00e4yttiv\u00e4t my\u00f6s lapsia koskevan lyhyen kyselyn. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista ty\u00f6otetta hy\u00f6dynt\u00e4en, jolloin aikaisemmat tutkimukset auttoivat muotoilemaan aineistosta isompia teemaluokkia.\r\n\r\nTutkielmassa havaittiin eroja eri-ik\u00e4isten p\u00e4iv\u00e4kotilasten kielik\u00e4sityksiss\u00e4 ruotsin kielest\u00e4 ja heid\u00e4n kielellisess\u00e4 tietoisuudessa ruotsin kielest\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lasten kielellist\u00e4 tietoisuutta ruotsin kielest\u00e4 voi osaltaan tuoda esiin lapsen itse k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli p\u00e4iv\u00e4kodissa, h\u00e4nen ruotsin kielen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4\u00e4n esiin tuovat asiat ja kontekstin vaikutuksen n\u00e4kyminen lapsen kielen k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4. Lasten kielik\u00e4sitykset osoittautuivat liittyv\u00e4n kieliin yleens\u00e4, ruotsin kieleen ja sen k\u00e4ytt\u00e4miseen sek\u00e4 ruotsin kieleen ja sen eroihin muiden kielten kanssa.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 jo pienten lasten kielellist\u00e4 tietoisuutta ja kielik\u00e4sityksi\u00e4 voidaan havainnoida. P\u00e4iv\u00e4kodissa lapset oppivat kuin ilmaiseksi omassa tahdissaan tiedostamattaan vierasta kielt\u00e4 ja kielest\u00e4. T\u00e4llaisen hy\u00f6dynt\u00e4minen ja huomioiminen lasten siirtyess\u00e4 kouluun olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjaana Luonua (hemahank) on 2016-08-31 15:35:54.855019. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-31T15:35:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608313929.pdf: 797832 bytes, checksum: 60162df35607c092b09ab08fe0028bdb (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: de9fbb254ffc0714c020c1b440c89c24 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-31T15:35:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608313929.pdf: 797832 bytes, checksum: 60162df35607c092b09ab08fe0028bdb (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: de9fbb254ffc0714c020c1b440c89c24 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielik\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finskspr\u00e5kiga sm\u00e5barns tankar kring svenska spr\u00e5ket i ett daghem som erbjuder pedagogik p\u00e5 tv\u00e5 spr\u00e5k.", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608313929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-31T15:35:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomenkieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51149
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce5bd79e-3ba1-40e5-9945-5369657da017\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608313929.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luonua, Marjaana Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk. kielikäsitys kaksikielinen pedagogiikka Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 suomenkieliset lapset päiväkodit ruotsin kieli kielellinen tietoisuus
title Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
title_full Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
title_fullStr Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk. Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
title_full_unstemmed Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk. Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
title_short Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
title_sort finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk
title_txtP Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
topic kielikäsitys kaksikielinen pedagogiikka Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 suomenkieliset lapset päiväkodit ruotsin kieli kielellinen tietoisuus
topic_facet 306 Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Swedish kaksikielinen pedagogiikka kielellinen tietoisuus kielikäsitys lapset päiväkodit ruotsin kieli suomenkieliset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608313929
work_keys_str_mv AT luonuamarjaana finskspråkigasmåbarnstankarkringsvenskaspråketiettdaghemsomerbjuderpedagogikpåtvå