Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa

Maisterintutkielmassani tutkin, miten S2-oppijoiden sanavarasto kehittyy kaunokirjallisuutta lukemalla. Sanasto jää usein kielenopetuksessa sivurooliin, vaikka suppeaa sanavarastoa pidetään sekä kielen oppimisen että käyttämisensuurimpana esteenä. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin laajempaa Kie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilponen, Karoliina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51136
_version_ 1826225773572259840
author Kilponen, Karoliina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kilponen, Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kilponen, Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kilponen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmassani tutkin, miten S2-oppijoiden sanavarasto kehittyy kaunokirjallisuutta lukemalla. Sanasto jää usein kielenopetuksessa sivurooliin, vaikka suppeaa sanavarastoa pidetään sekä kielen oppimisen että käyttämisensuurimpana esteenä. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin laajempaa Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hankkeen (RAY) pilottivaihetta, jossa vapaaehtoiset seniorit lukevat kahdestaan kahdeksan S2-oppijan kanssa lastenkirjaa Palokunnan arvoitus(2015) kerran viikossa 20 minuutin ajan. Lukuinterventio kestää 8–10 viikkoa, ja jokaisella lukutuokiolla käytetään erilaisia sananselitystekniikoita. Mukana on myös kahdeksan S2-oppijan kontrolliryhmä, jolle opettaja lukee valittua lastenkirjaa, mutta toiminnasta puuttuu kahdenkeskinen vuorovaikutus. Kontrolliryhmän avulla saadaan tietoa siitä, miten osallistava toimintamalli edistää sanaston oppimista. Tutkielmassani kuvaan ja analysoin valittua lastenkirjaa kaunokirjallisten piirteiden sekä palosanaston näkökulmasta. Lisäksi arvioin tässä tutkimuksessa suunniteltuja sanaston kehittymistä mittaavia sanastotehtäviä. Selvitän myös, miten koeryhmän ja kontrolliryhmän S2-oppijoiden reseptiivisen ja produktiivisen sanaston kehitys eroavat. Keskeisiä käsitteitä ovat sana sekä reseptiivinen ja produktiivinen sanasto.Sanalla tarkoitan pienintä tekstissä välilyönnillä eroteltavaa yksikköä, joka käsittää kaikki saman sanan taivutusmuodot mutta ei sanan johdoksia. Reseptiivinen sanasto viittaa kielenkäyttäjän ymmärtämään sanastoon ja produktiivinen sanasto niihin sanoihin, joita yksilö itse käyttää. Palokunnan arvoitus(2015) on tyypillinen salapoliisiromaani, jossa on useita epäiltyjä, informaatioaukkoja sekä cliffhangereita pitämässä yllä lukijan mielenkiintoa. Lastenkirjan palosanasto käsittää 62 sanaa, joista suurin osa on substantiiveja, neljäsosa verbejä ja vain muutama adjektiivi. Rikas kaunokirjallisuuden sanasto tarkoittaa tässä tapauksessa myös sanojen matalaa frekvenssiä. Haastava palosanasto teki reseptiivisistäkin sanastotehtävistä ongelmallisia. Erityisen toimivia olivat substantiiveihin keskittyvät sanan ja sananselityksen yhdistämistehtävä sekä sanan määrittelytehtävä. Produktiivisten sanastotehtävien pisteytys on kompleksista vaatien erityistä huomiota. Tutkimuksen mukaan S2-oppijoiden reseptiivinen sanasto kehittyy selvemmin, mutta myös produktiivisessa sana stossa näkyy laadullista kehitystä. Myös kontrolliryhmän S2-oppijoiden sanasto kehittyy, mitä edesauttaa heidän jo alun alkaen parempi kielitaitonsa. Erityisesti verbien tunnistustehtävä indikoi, että sanaston oppiminen lukemisen kautta on tehokkaampaa, kun syöte tulee yhtäaikaisesti useamman aistin kautta. Lukuintervention aikana näkyy viitteitä myös S2-oppijoiden lukutaidon sekä vuorovaikutustaitojen kehittymisestä sekä motivaation kasvusta.Jatkotutkimuksenaolisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin kaunokirjallisuuden vaikutusta kotoutumiseen ja kulttuuriin kiinnittymiseen kielitaidon kehittymisen ohella.
first_indexed 2024-09-11T08:49:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Keskinen, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilponen, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-31T06:21:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-31T06:21:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmassani tutkin, miten S2-oppijoiden sanavarasto kehittyy kaunokirjallisuutta lukemalla. Sanasto j\u00e4\u00e4 usein kielenopetuksessa sivurooliin, vaikka suppeaa sanavarastoa pidet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kielen oppimisen ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4misensuurimpana esteen\u00e4. Tutkimus on osa Niilo M\u00e4ki Instituutin laajempaa Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hankkeen (RAY) pilottivaihetta, jossa vapaaehtoiset seniorit lukevat kahdestaan kahdeksan S2-oppijan kanssa\r\nlastenkirjaa Palokunnan arvoitus(2015) kerran viikossa 20 minuutin ajan. Lukuinterventio kest\u00e4\u00e4 8\u201310 viikkoa, ja jokaisella lukutuokiolla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n erilaisia sananselitystekniikoita. Mukana on my\u00f6s kahdeksan S2-oppijan kontrolliryhm\u00e4,\r\njolle opettaja lukee valittua lastenkirjaa, mutta toiminnasta puuttuu kahdenkeskinen vuorovaikutus. Kontrolliryhm\u00e4n avulla saadaan tietoa siit\u00e4, miten osallistava toimintamalli edist\u00e4\u00e4 sanaston oppimista.\r\n\r\nTutkielmassani kuvaan ja analysoin valittua lastenkirjaa kaunokirjallisten piirteiden sek\u00e4 palosanaston n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nLis\u00e4ksi arvioin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa suunniteltuja sanaston kehittymist\u00e4 mittaavia sanastoteht\u00e4vi\u00e4. Selvit\u00e4n my\u00f6s, miten koeryhm\u00e4n ja kontrolliryhm\u00e4n S2-oppijoiden reseptiivisen ja produktiivisen sanaston kehitys eroavat. Keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat sana sek\u00e4 reseptiivinen ja produktiivinen sanasto.Sanalla tarkoitan pienint\u00e4 tekstiss\u00e4 v\u00e4lily\u00f6nnill\u00e4 eroteltavaa yksikk\u00f6\u00e4, joka k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 kaikki saman sanan taivutusmuodot mutta ei sanan johdoksia. Reseptiivinen sanasto viittaa kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n sanastoon ja produktiivinen sanasto niihin sanoihin, joita yksil\u00f6 itse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.\r\n\r\nPalokunnan arvoitus(2015) on tyypillinen salapoliisiromaani, jossa on useita ep\u00e4iltyj\u00e4, informaatioaukkoja sek\u00e4 cliffhangereita pit\u00e4m\u00e4ss\u00e4 yll\u00e4 lukijan mielenkiintoa. Lastenkirjan palosanasto k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 62 sanaa, joista suurin osa on substantiiveja, nelj\u00e4sosa verbej\u00e4 ja vain muutama adjektiivi. Rikas kaunokirjallisuuden sanasto tarkoittaa t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa my\u00f6s sanojen matalaa frekvenssi\u00e4. Haastava palosanasto teki reseptiivisist\u00e4kin sanastoteht\u00e4vist\u00e4 ongelmallisia. Erityisen toimivia olivat substantiiveihin keskittyv\u00e4t sanan ja sananselityksen yhdist\u00e4misteht\u00e4v\u00e4 sek\u00e4 sanan m\u00e4\u00e4rittelyteht\u00e4v\u00e4. Produktiivisten sanastoteht\u00e4vien pisteytys on kompleksista vaatien erityist\u00e4 huomiota.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan S2-oppijoiden reseptiivinen sanasto kehittyy selvemmin, mutta my\u00f6s produktiivisessa sana stossa n\u00e4kyy laadullista kehityst\u00e4. My\u00f6s kontrolliryhm\u00e4n S2-oppijoiden sanasto kehittyy, mit\u00e4 edesauttaa heid\u00e4n jo alun alkaen parempi kielitaitonsa. Erityisesti verbien tunnistusteht\u00e4v\u00e4 indikoi, ett\u00e4 sanaston oppiminen lukemisen kautta on tehokkaampaa, kun sy\u00f6te tulee yht\u00e4aikaisesti useamman aistin kautta. Lukuintervention aikana n\u00e4kyy\r\nviitteit\u00e4 my\u00f6s S2-oppijoiden lukutaidon sek\u00e4 vuorovaikutustaitojen kehittymisest\u00e4 sek\u00e4 motivaation kasvusta.Jatkotutkimuksenaolisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin kaunokirjallisuuden vaikutusta kotoutumiseen ja kulttuuriin kiinnittymiseen kielitaidon kehittymisen ohella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Karoliina Kilponen (kajohaut) on 2016-08-31 06:21:35.217683. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-31T06:21:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608313920.pdf: 965677 bytes, checksum: 3670a6a5705719e31fb47cc204de977a (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: d180818e662250657a5e1a558bb5e825 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-31T06:21:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608313920.pdf: 965677 bytes, checksum: 3670a6a5705719e31fb47cc204de977a (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: d180818e662250657a5e1a558bb5e825 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (102 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanasto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaunokirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaunokirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6 ja merkitys sanaston kehittymisess\u00e4 : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608313920", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-31T06:21:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51136
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d9361b4e-9500-4f7b-bf3b-52a0f17b7b86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608313920.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilponen, Karoliina Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa suomi toisena kielenä sanasto kielen oppiminen kaunokirjallisuus Kirjallisuus Literature 304 sanastot
title Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_alt Lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_full Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_fullStr Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_full_unstemmed Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_short Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä
title_sort kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä lukumummit ja vaarit lukemassa kahdestaan s2 oppijoiden kanssa
title_sub lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
title_txtP Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
topic suomi toisena kielenä sanasto kielen oppiminen kaunokirjallisuus Kirjallisuus Literature 304 sanastot
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature kaunokirjallisuus kielen oppiminen sanasto sanastot suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51136 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608313920
work_keys_str_mv AT kilponenkaroliina kaunokirjallisuudenkäyttöjamerkityssanastonkehittymisessälukumummitjavaaritluk