Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä. Lisäksi tutkin onko eri taustamuuttujilla, kuten sukupuoli, liikunnan numero, ikä tai liikunta-aktiivisuus, yhteyksiä näkemyksiin opetusryhmistä. Keskeistä oli perehtyä oppilaiden perusteluihin s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Temonen, Jonna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51134
_version_ 1826225725046259712
author Temonen, Jonna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Temonen, Jonna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Temonen, Jonna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Temonen, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä. Lisäksi tutkin onko eri taustamuuttujilla, kuten sukupuoli, liikunnan numero, ikä tai liikunta-aktiivisuus, yhteyksiä näkemyksiin opetusryhmistä. Keskeistä oli perehtyä oppilaiden perusteluihin siitä, pitäisikö heidän mielestään liikunnanopetus toteuttaa sekaryhmissä vai erillisryhmissä (tyttö- tai poikaryhmissä) ja miksi. Tutkimusmenetelmänä käytin kyselyä, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat kolmen yläkoulun oppilaat Turusta, Jyväskylästä ja Sievistä. Jokaisesta koulusta valitsin yhden luokan jokaiselta luokka-asteelta (7−9). Tutkittavia oli yhteensä 177, joista 89 tyttöä ja 88 poikaa. Aineiston analysoinnissa käytin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto oli normaalisti jakautunut ja jatkuvia muuttujia analysoin tilastollisin menetelmin SPSStilastoanalyysiohjelman avulla. Käytössä olivat suorat jakaumat (frekvenssejä ja prosentteja), ristiintaulukot (khi-neliötestein), korrelaatiot (Pearsonin tulomomenttikorrelaatio ja etakertoimet) sekä keskiarvotestit (t-testi, varianssianalyysi). Kyselylomakkeen avoimet kysymykset käsittelin teemoittelemalla. Liikuntatunnit herättävät oppilaissa monenlaisia tunteita ja oppilaat ja heidän tarpeensa ovat erilaisia. Liikunnanopetuksen opetusryhmistä oppilaat olivatkin montaa mieltä. Sekaryhmiä toivottiin erillisopetuksen rinnalle tuomaan vaihtelua ja monipuolisuutta tunteihin. Myös uusien kaverien saaminen ja itsensä haastaminen mainittiin. Sekaryhmiä vastustettiin tasoerojen, fyysisyyden ja paineiden takia. Pojat (47%) kannattivat erillisryhmiä enemmän kuin tytöt (41%). Tytöistä enemmistö (47%) kannatti sekä sekaryhmissä että erillisryhmissä opiskelua vaikkakin tytöt kokivat enemmän paineita sekaryhmissä. Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoin osoitti, että liikuntanumero korreloi vahvasti kaikkiin muuttujiin positiivisesti. Korkean liikuntanumeron omaavat oppilaat suhtautuvat sekaryhmäopetukseen ja koululiikuntaan myönteisemmin. Ristiintaulukointi osoitti, että tyttöjen liikuntanumerolla on selkeä yhteys siihen millaisessa ryhmässä he haluavat opiskella. Lisäksi mitä enemmän sekaryhmäopetusta järjestetään, sitä enemmän siitä pidetään. Oppilaat, jotka eivät olleet opiskelleet sekaryhmissä suosivat erillisryhmiä. Pojat toivoivat sekaryhmiä vuorovaikutuksen ja liikuntatuntien monipuolisuuden vuoksi. Tasoerot palloilussa ja poikien fyysisyys nähtiin yleisesti syinä, miksi liikunnanopetus pitäisi järjestää erillisryhmissä. The purpose of the study was to examine secondary school students’ thoughts about what kind of group physical education should be taught. The primary goal was to examine how different background like age, gender, physical education grade, opinion about PE, physical activity and experiences about gender mixed groups are related to the opinion. The main idea was to examine what kind of groups the student would like to study physical education and why. In this study, questionnaire was used as a research method. The questionnaire included both open and closed questions. The study was conducted in three different secondary school in Finland, Turku, Jyväskylä and Sievi. There were 177 students in the target group, 89 girls and 88 boys from 7th to 9th grade. Data was analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data was normally distributed, so parametric tests were used to analyze the data. Open questions were analyzed using thematising. From the results of the study it can be concluded that students want to study physical education in both gender mixed and separate groups. Students who have negative opinion about PE, low free time sport activity and low PE grade more often want to study in separate groups. Students with high free time sport activity and high PE grade want more often to study in mixed groups. The main reasons for separate groups were the differences with the skills and physicality. The reasons for mixed groups were higher tempo in classes, more friends and better team spirit. Girls wanted more often mixed groups than boys.
first_indexed 2023-03-22T09:59:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Temonen, Jonna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-30T15:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-30T15:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1573046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koululaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 liikunnanopetuksen\r\nopetusryhmist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkin onko eri taustamuuttujilla, kuten sukupuoli, liikunnan numero,\r\nik\u00e4 tai liikunta-aktiivisuus, yhteyksi\u00e4 n\u00e4kemyksiin opetusryhmist\u00e4. Keskeist\u00e4 oli perehty\u00e4\r\noppilaiden perusteluihin siit\u00e4, pit\u00e4isik\u00f6 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n liikunnanopetus toteuttaa\r\nsekaryhmiss\u00e4 vai erillisryhmiss\u00e4 (tytt\u00f6- tai poikaryhmiss\u00e4) ja miksi.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin kysely\u00e4, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 suljettuja ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4.\r\nKohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat kolmen yl\u00e4koulun oppilaat Turusta, Jyv\u00e4skyl\u00e4st\u00e4 ja Sievist\u00e4. Jokaisesta\r\nkoulusta valitsin yhden luokan jokaiselta luokka-asteelta (7\u22129). Tutkittavia oli yhteens\u00e4 177,\r\njoista 89 tytt\u00f6\u00e4 ja 88 poikaa.\r\nAineiston analysoinnissa k\u00e4ytin sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4. Aineisto oli\r\nnormaalisti jakautunut ja jatkuvia muuttujia analysoin tilastollisin menetelmin SPSStilastoanalyysiohjelman\r\navulla. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olivat suorat jakaumat (frekvenssej\u00e4 ja prosentteja),\r\nristiintaulukot (khi-neli\u00f6testein), korrelaatiot (Pearsonin tulomomenttikorrelaatio ja\r\netakertoimet) sek\u00e4 keskiarvotestit (t-testi, varianssianalyysi). Kyselylomakkeen avoimet\r\nkysymykset k\u00e4sittelin teemoittelemalla.\r\nLiikuntatunnit her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t oppilaissa monenlaisia tunteita ja oppilaat ja heid\u00e4n tarpeensa ovat\r\nerilaisia. Liikunnanopetuksen opetusryhmist\u00e4 oppilaat olivatkin montaa mielt\u00e4.\r\nSekaryhmi\u00e4 toivottiin erillisopetuksen rinnalle tuomaan vaihtelua ja monipuolisuutta tunteihin.\r\nMy\u00f6s uusien kaverien saaminen ja itsens\u00e4 haastaminen mainittiin. Sekaryhmi\u00e4 vastustettiin\r\ntasoerojen, fyysisyyden ja paineiden takia. Pojat (47%) kannattivat erillisryhmi\u00e4 enemm\u00e4n kuin\r\ntyt\u00f6t (41%). Tyt\u00f6ist\u00e4 enemmist\u00f6 (47%) kannatti sek\u00e4 sekaryhmiss\u00e4 ett\u00e4 erillisryhmiss\u00e4\r\nopiskelua vaikkakin tyt\u00f6t kokivat enemm\u00e4n paineita sekaryhmiss\u00e4. Spearmanin\r\nj\u00e4rjestyskorrelaatiokertoin osoitti, ett\u00e4 liikuntanumero korreloi vahvasti kaikkiin muuttujiin\r\npositiivisesti. Korkean liikuntanumeron omaavat oppilaat suhtautuvat sekaryhm\u00e4opetukseen ja\r\nkoululiikuntaan my\u00f6nteisemmin. Ristiintaulukointi osoitti, ett\u00e4 tytt\u00f6jen liikuntanumerolla on\r\nselke\u00e4 yhteys siihen millaisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 he haluavat opiskella. Lis\u00e4ksi mit\u00e4 enemm\u00e4n\r\nsekaryhm\u00e4opetusta j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n, sit\u00e4 enemm\u00e4n siit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n. Oppilaat, jotka eiv\u00e4t olleet\r\nopiskelleet sekaryhmiss\u00e4 suosivat erillisryhmi\u00e4. Pojat toivoivat sekaryhmi\u00e4 vuorovaikutuksen\r\nja liikuntatuntien monipuolisuuden vuoksi. Tasoerot palloilussa ja poikien fyysisyys n\u00e4htiin\r\nyleisesti syin\u00e4, miksi liikunnanopetus pit\u00e4isi j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 erillisryhmiss\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to examine secondary school students\u2019 thoughts about what kind\r\nof group physical education should be taught. The primary goal was to examine how different\r\nbackground like age, gender, physical education grade, opinion about PE, physical activity and\r\nexperiences about gender mixed groups are related to the opinion. The main idea was to\r\nexamine what kind of groups the student would like to study physical education and why.\r\nIn this study, questionnaire was used as a research method. The questionnaire included both\r\nopen and closed questions. The study was conducted in three different secondary school in\r\nFinland, Turku, Jyv\u00e4skyl\u00e4 and Sievi. There were 177 students in the target group, 89 girls and\r\n88 boys from 7th to 9th grade.\r\nData was analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data was normally\r\ndistributed, so parametric tests were used to analyze the data. Open questions were analyzed\r\nusing thematising.\r\nFrom the results of the study it can be concluded that students want to study physical education\r\nin both gender mixed and separate groups. Students who have negative opinion about PE, low\r\nfree time sport activity and low PE grade more often want to study in separate groups. Students\r\nwith high free time sport activity and high PE grade want more often to study in mixed groups.\r\nThe main reasons for separate groups were the differences with the skills and physicality. The\r\nreasons for mixed groups were higher tempo in classes, more friends and better team spirit.\r\nGirls wanted more often mixed groups than boys.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jonna Temonen (jojatemo) on 2016-08-30 15:53:12.417592. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-30T15:53:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608303918.pdf: 831197 bytes, checksum: 5bc673194674572a5790c62d85358ecc (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: 543225721dc06422cc590eb3d9f43940 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-30T15:53:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608303918.pdf: 831197 bytes, checksum: 5bc673194674572a5790c62d85358ecc (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: 543225721dc06422cc590eb3d9f43940 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 liikunnanopetuksen opetusryhmist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608303918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-30T15:53:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51134
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f576f645-5be8-414f-95c4-8f98d66b42a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608303918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Temonen, Jonna Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus ryhmäopetus sukupuoli tasa-arvo
title Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_full Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_fullStr Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_full_unstemmed Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_short Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_sort yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
title_txtP Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus ryhmäopetus sukupuoli tasa-arvo
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunta opetus ryhmäopetus sukupuoli tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51134 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608303918
work_keys_str_mv AT temonenjonna yläkoululaistennäkemyksiäliikunnanopetuksenopetusryhmistä