Progressiivisen rockin muotojen skeemat Absoluuttisen Nollapisteen albumeilla Pisara ja lammas 1 ja Neulainen Jerkunen
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella progressiivisessa rockissa vallitsevia progressiivisen rockin ja perinteisemmän populaarimusiikin muodon skeemoja eli valmiita kappaleiden muodon malleja. Absoluuttisen Nollapisteen on nähty yhtyeenä edustavan aina jossakin määrin progressiivista rockia...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51067 |
Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella progressiivisessa rockissa vallitsevia progressiivisen rockin ja perinteisemmän populaarimusiikin muodon skeemoja eli valmiita kappaleiden muodon malleja. Absoluuttisen Nollapisteen on nähty yhtyeenä edustavan aina jossakin määrin progressiivista rockia uran alkuvaiheesta nykyhetkeen saakka.
Tutkimukseni aineistona oli Absoluuttisen Nollapisteen albumit Pisara ja lammas 1 (2012) ja Neulainen Jerkunen (1994). Uudemmalta albumilta analysoin kaikki 11 kappaletta ja varhaisemmalta albumilta 15 (kokonaismäärä 17) taulukointia menetelmänä käyttäen.
Tuloksista kävi ilmi, että uudemmalla albumilla Pisara ja lammas 1 kappaleet olivat muodoltaan huomattavan vallankumouksellisia ja siksi progressiivisempia kuin Neulaisella Jerkusella, jonka muodot puolestaan asettuivat suurpiirteisesti populaarimusiikissa yleisemmin vallitseviin muodon skeemoihin.
|
---|