Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka maahanmuuttajataustainen, suomea toisena kielenä opiskeleva oppilas vuorovaikuttaa natiivioppilaan kanssa kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa. Tutkittavina oli kolme yleisopetukseen integroitua S2-oppilasta. Kaksi heistä oli 2.-luokkalaisia ja yksi oli 6....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahdelma, Anna-Mária
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51015
_version_ 1826225727017582592
author Lahdelma, Anna-Mária
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahdelma, Anna-Mária Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahdelma, Anna-Mária Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahdelma, Anna-Mária
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka maahanmuuttajataustainen, suomea toisena kielenä opiskeleva oppilas vuorovaikuttaa natiivioppilaan kanssa kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa. Tutkittavina oli kolme yleisopetukseen integroitua S2-oppilasta. Kaksi heistä oli 2.-luokkalaisia ja yksi oli 6.-luokkalainen. Aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja työparien kanssa tehtävätilanteista käydyillä keskusteluilla. Tutkimusta varten laadittiin sekä 2.-luokkalaiselle että 6.-luokkalaiselle työparille kaksi kollaboratiivista tehtävää. Toinen oli geometrinen peilipeli ja toinen parilukutehtävä. Työparin työskentelystä otettiin kuvia ja videonpätkiä, joiden pohjalta oppilaat palauttivat mieleensä toimintaansa tutkijan kanssa käydyissä keskusteluissa stimulated recall -menetelmän mukaisesti. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Analyysin avulla tutkittiin oppilaiden keskustelusta nousevia puhesiirtymiä ja sisältöjä. Tulokset osoittavat, että kukin tutkittava maahanmuuttajataustainen oppilas osallistui työskentelyyn itselleen ominaisella tavalla. Tältä osin tulokset vahvistavat edellisten tutkimusten löydöksiä, joiden mukaan oppilaan oma persoona ja asenne ovat maahanmuuttajataustaa määrittävämpiä tekijöitä. Toisaalta oli havaittavissa, että peilipeli sitoutti kaikkia oppilaita parilukutehtävää enemmän niin kognitiivisesti, behavioraalisesti kuin emotionaalisestikin. Arvioitaessa tehtävien asetelmaa uudelleen nousi esille, että peilipeli vaati oppilailta enemmän yhdessä ajattelua ja teki vuorovaikutuksesta sujuvaa mahdollistamalla vuorovaikutuksen jatkuvuuden kielen ulkopuolisten symboleiden avulla. Vuoden 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vuorovaikutteisuus korostuu kantavana toimintaperiaatteena. Tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että tuloksellisen vuorovaikutuksen virittäminen S2-oppilaan ja natiivioppilaan välille on mahdollista. Tehtäväasetelmaa suunniteltaessa on tärkeää tähdätä dialogiseen oppimisprosessiin ottamalla huomioon oleellisia taustatekijöitä, kuten oppilaalle tyypillisen sosiaalisen roolin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaartinen, Sinikka.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdelma, Anna-Ma\u0301ria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-23T14:24:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-23T14:24:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1572258", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka maahanmuuttajataustainen, suomea toisena kielen\u00e4 opiskeleva oppilas vuorovaikuttaa natiivioppilaan kanssa kollaboratiivisissa teht\u00e4v\u00e4tilanteissa. Tutkittavina oli kolme yleisopetukseen integroitua S2-oppilasta. Kaksi heist\u00e4 oli 2.-luokkalaisia ja yksi oli 6.-luokkalainen.\nAineisto ker\u00e4ttiin osallistuvalla havainnoinnilla ja ty\u00f6parien kanssa teht\u00e4v\u00e4tilanteista k\u00e4ydyill\u00e4 keskusteluilla. Tutkimusta varten laadittiin sek\u00e4 2.-luokkalaiselle ett\u00e4 6.-luokkalaiselle ty\u00f6parille kaksi kollaboratiivista teht\u00e4v\u00e4\u00e4. Toinen oli geometrinen peilipeli ja toinen parilukuteht\u00e4v\u00e4. Ty\u00f6parin ty\u00f6skentelyst\u00e4 otettiin kuvia ja videonp\u00e4tki\u00e4, joiden pohjalta oppilaat palauttivat mieleens\u00e4 toimintaansa tutkijan kanssa k\u00e4ydyiss\u00e4 keskusteluissa stimulated recall -menetelm\u00e4n mukaisesti. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Analyysin avulla tutkittiin oppilaiden keskustelusta nousevia puhesiirtymi\u00e4 ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kukin tutkittava maahanmuuttajataustainen oppilas osallistui ty\u00f6skentelyyn itselleen ominaisella tavalla. T\u00e4lt\u00e4 osin tulokset vahvistavat edellisten tutkimusten l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4, joiden mukaan oppilaan oma persoona ja asenne ovat maahanmuuttajataustaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Toisaalta oli havaittavissa, ett\u00e4 peilipeli sitoutti kaikkia oppilaita parilukuteht\u00e4v\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n niin kognitiivisesti, behavioraalisesti kuin emotionaalisestikin. Arvioitaessa teht\u00e4vien asetelmaa uudelleen nousi esille, ett\u00e4 peilipeli vaati oppilailta enemm\u00e4n yhdess\u00e4 ajattelua ja teki vuorovaikutuksesta sujuvaa mahdollistamalla vuorovaikutuksen jatkuvuuden kielen ulkopuolisten symboleiden avulla.\nVuoden 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vuorovaikutteisuus korostuu kantavana toimintaperiaatteena. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tuloksellisen vuorovaikutuksen viritt\u00e4minen S2-oppilaan ja natiivioppilaan v\u00e4lille on mahdollista. Teht\u00e4v\u00e4asetelmaa suunniteltaessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 t\u00e4hd\u00e4t\u00e4 dialogiseen oppimisprosessiin ottamalla huomioon oleellisia taustatekij\u00f6it\u00e4, kuten oppilaalle tyypillisen sosiaalisen roolin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-M\u00e1ria Lahdelma (anlahdel) on 2016-08-23 14:24:11.651858. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-23T14:24:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608233857.pdf: 923754 bytes, checksum: 54e615d965faabfd2b8b8ab73540e8ee (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: a092e62615eb0a64736f58219c69ce37 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-23T14:24:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608233857.pdf: 923754 bytes, checksum: 54e615d965faabfd2b8b8ab73540e8ee (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: a092e62615eb0a64736f58219c69ce37 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (160 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "S2-oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollaboratiivinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa teht\u00e4v\u00e4tilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608233857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-23T14:24:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51015
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/829d3c1e-9c5b-4084-a438-7e0566c60c7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608233857.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdelma, Anna-Mária Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa S2-oppilas vuorovaikutus kollaboratiivinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 maahanmuuttajatausta suomi toisena kielenä oppilaat oppiminen yhteisöllinen oppiminen
title Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_full Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_fullStr Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_full_unstemmed Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_short Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_sort maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
title_txtP Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
topic S2-oppilas vuorovaikutus kollaboratiivinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 maahanmuuttajatausta suomi toisena kielenä oppilaat oppiminen yhteisöllinen oppiminen
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus S2-oppilas Teacher Education kollaboratiivinen oppiminen maahanmuuttajatausta oppilaat oppiminen suomi toisena kielenä vuorovaikutus yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51015 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608233857
work_keys_str_mv AT lahdelmaannamaria maahanmuuttajataustainenoppilasjanatiivioppilaskollaboratiivisissatehtävätilan