Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mistä osallisuuden tavoista vanhempien osallisuus muodostuu tuen eri tasoilla (tehostettu ja erityinen tuki) sekä lapsen er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärki, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51000
_version_ 1826225729440841728
author Kärki, Lotta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärki, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärki, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärki, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mistä osallisuuden tavoista vanhempien osallisuus muodostuu tuen eri tasoilla (tehostettu ja erityinen tuki) sekä lapsen eri ikävaiheissa (esi- ja alkuopetus sekä vuosiluokat 3–8). Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta. Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin lapsille laadittuja kolmiportaisen tuen asiakirjoja. Tarkastelun kohteena olivat tehostetun tuen oppimissuunnitelmat (n=27) ja erityisen tuen HOJKSit (n=33). Aineisto kerättiin neljän kunnan alueelta, ja keräämiseen osallistui neljä hankkeessa mukana ollutta maisteriopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin sekä aineistoa kvantifioimalla. Tutkimus osoitti vanhempien osallisuuden olevan erilaista tuen eri tasoilla ja lapsen eri ikävaiheissa. Aineistosta löytyi viisi osallisuuden tapaa: (1) kodin ja (esi)koulun vuorovaikutus, (2) oppimisen tukeminen kotona, (3) vanhemmuus lapsen arjessa, (4) yhteistyö yhteisön kanssa sekä (5) päätöksentekoon osallistuminen. Tavat toistuivat kaikissa ryhmissä lukuun ottamatta esiopetuksen ryhmää, jossa ei ilmennyt päätöksentekoon osallistumista. Osallisuuden tapojen painotuksissa ja sisällöissä ilmeni vaihtelua ryhmien välillä. Suurelta osin osallisuutta kuvattiin pintapuolisesti ja luettelomaisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella vanhempien osallisuus ei vaikuta toteutuvan parhaalla mahdollisella tavalla. Vanhemmilla ei näytä olevan riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa, minkä lisäksi vanhemmat ovat usein passiivisia tiedon vastaanottajia ja heidän osallisuuden tapansa tavanomaisia ja yleisluontoisia. Vanhempien osallisuuden voidaankin tulkita olevan käsitteenä vielä melko vakiintumaton esi- ja perusopetuksen kentällä. Tarvetta osallisuutta tarkastelevalle tutkimukselle, ammattilaisten täydennyskoulutukselle sekä vanhempien osallisuuden aktiiviselle tukemiselle näyttää olevan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rki, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-22T14:23:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-22T14:23:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1572045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityist\u00e4 tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mist\u00e4 osallisuuden tavoista vanhempien osallisuus muodostuu tuen eri tasoilla (tehostettu ja erityinen tuki) sek\u00e4 lapsen eri ik\u00e4vaiheissa (esi- ja alkuopetus sek\u00e4 vuosiluokat 3\u20138). Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimushanketta. Tutkimusaineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin lapsille laadittuja kolmiportaisen tuen asiakirjoja. Tarkastelun kohteena olivat tehostetun tuen oppimissuunnitelmat (n=27) ja erityisen tuen HOJKSit (n=33). Aineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4n kunnan alueelta, ja ker\u00e4\u00e4miseen osallistui nelj\u00e4 hankkeessa mukana ollutta maisteriopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin sek\u00e4 aineistoa kvantifioimalla. Tutkimus osoitti vanhempien osallisuuden olevan erilaista tuen eri tasoilla ja lapsen eri ik\u00e4vaiheissa. Aineistosta l\u00f6ytyi viisi osallisuuden tapaa: (1) kodin ja (esi)koulun vuorovaikutus, (2) oppimisen tukeminen kotona, (3) vanhemmuus lapsen arjessa, (4) yhteisty\u00f6 yhteis\u00f6n kanssa sek\u00e4 (5) p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon osallistuminen. Tavat toistuivat kaikissa ryhmiss\u00e4 lukuun ottamatta esiopetuksen ryhm\u00e4\u00e4, jossa ei ilmennyt p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon osallistumista. Osallisuuden tapojen painotuksissa ja sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 ilmeni vaihtelua ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Suurelta osin osallisuutta kuvattiin pintapuolisesti ja luettelomaisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella vanhempien osallisuus ei vaikuta toteutuvan parhaalla mahdollisella tavalla. Vanhemmilla ei n\u00e4yt\u00e4 olevan riitt\u00e4v\u00e4sti mahdollisuuksia vaikuttaa, mink\u00e4 lis\u00e4ksi vanhemmat ovat usein passiivisia tiedon vastaanottajia ja heid\u00e4n osallisuuden tapansa tavanomaisia ja yleisluontoisia. Vanhempien osallisuuden voidaankin tulkita olevan k\u00e4sitteen\u00e4 viel\u00e4 melko vakiintumaton esi- ja perusopetuksen kent\u00e4ll\u00e4. Tarvetta osallisuutta tarkastelevalle tutkimukselle, ammattilaisten t\u00e4ydennyskoulutukselle sek\u00e4 vanhempien osallisuuden aktiiviselle tukemiselle n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lotta K\u00e4rki (lomakark) on 2016-08-22 14:23:30.769979. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-22T14:23:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608223844.pdf: 2587117 bytes, checksum: 6d03e51f9a46b2c6f188b76ba55332c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 4b9e9083a8ca1898f5ab74caac168d8c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-22T14:23:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608223844.pdf: 2587117 bytes, checksum: 6d03e51f9a46b2c6f188b76ba55332c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 4b9e9083a8ca1898f5ab74caac168d8c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimissuunnitelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608223844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-22T14:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51000
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba038612-13f6-45e2-ac45-6219bccfb960\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608223844.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärki, Lotta Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit oppimissuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 vanhemmat osallisuus lapset HOJKS esiopetus perusopetus
title Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_alt Tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_full Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_fullStr Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_full_unstemmed Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_short Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa
title_sort vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi ja perusopetuksessa tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja hojksit
title_sub tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
title_txtP Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
topic oppimissuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 vanhemmat osallisuus lapset HOJKS esiopetus perusopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education esiopetus lapset oppimissuunnitelma osallisuus perusopetus vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51000 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608223844
work_keys_str_mv AT kärkilotta vanhemmatosallisinatukeatarvitsevanlapsenesijaperusopetuksessatarkastelussaoppimissuu