"Yhen kerran mä..." oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa

Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan puhe kuitenkin hallitsee oppitunteja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50982
_version_ 1826225709163479041
author Turunen, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turunen, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turunen, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turunen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan puhe kuitenkin hallitsee oppitunteja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia funktioita oppilaiden spontaaneille, oppitunnin aikana kerrotuille kertomuksille muodostuu luokkakeskusteluissa. Toiseksi tutkittiin, miten opettaja vastaa oppilaiden kerrontaan. Tutkimuksen aineisto koostui kahden yläkoulun erityisluokan oppituntien videotallenteista ja niiden litteraateista (N=20). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysilla. Oppilaiden kertomuksille löydettiin kuusi erilaista funktiota: havainnollistaminen, kokemuksen jakaminen, argumentointi, tiedon jakaminen, toiminnan keskeyttäminen ja toisten huvittaminen. Opettajat vastasivat oppilaiden kerrontaan eri tavoin. Jotkut responssit edistivät oppilaan kerrontaa, kuten kerrontaa laajentava, kertomuksella opettava ja kommentoiva vastaus. Toiset responssit taas tukahduttivat kerrontaa, kuten minimipalaute ja kerronnan sivuuttaminen. Tutkimus osoitti, että oppilaiden kertomuksilla on potentiaalia viedä oppisisältöjä eteenpäin. Lisäksi havaittiin, että opettaja voi responssissaan joko hylätä kerronnan tai ottaa sen osaksi vapaata tai pedagogista keskustelua. Tutkimus herättää pohtimaan, kannustavatko opettajan responssit oppilaita tietynlaiseen kerrontaan, ja millaisia vaikutuksia tällä on oppimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-22T09:55:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-22T09:55:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1572043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50982", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaan omalla kerronnalla sek\u00e4 toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan puhe kuitenkin hallitsee oppitunteja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia funktioita oppilaiden spontaaneille, oppitunnin aikana kerrotuille kertomuksille muodostuu luokkakeskusteluissa. Toiseksi tutkittiin, miten opettaja vastaa oppilaiden kerrontaan. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostui kahden yl\u00e4koulun erityisluokan oppituntien videotallenteista ja niiden litteraateista (N=20). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysilla. Oppilaiden kertomuksille l\u00f6ydettiin kuusi erilaista funktiota: havainnollistaminen, kokemuksen jakaminen, argumentointi, tiedon jakaminen, toiminnan keskeytt\u00e4minen ja toisten huvittaminen. Opettajat vastasivat oppilaiden kerrontaan eri tavoin. Jotkut responssit edistiv\u00e4t oppilaan kerrontaa, kuten kerrontaa laajentava, kertomuksella opettava ja kommentoiva vastaus. Toiset responssit taas tukahduttivat kerrontaa, kuten minimipalaute ja kerronnan sivuuttaminen. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 oppilaiden kertomuksilla on potentiaalia vied\u00e4 oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 eteenp\u00e4in. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 opettaja voi responssissaan joko hyl\u00e4t\u00e4 kerronnan tai ottaa sen osaksi vapaata tai pedagogista keskustelua. Tutkimus her\u00e4tt\u00e4\u00e4 pohtimaan, kannustavatko opettajan responssit oppilaita tietynlaiseen kerrontaan, ja millaisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 on oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Turunen (sasoturu) on 2016-08-22 09:55:49.935151. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-22T09:55:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608223839.pdf: 691885 bytes, checksum: 0823024758c4986a1ebbd8bb5762e40a (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 165d4f191f44c37c6f99287d5548d675 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-22T09:55:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608223839.pdf: 691885 bytes, checksum: 0823024758c4986a1ebbd8bb5762e40a (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 165d4f191f44c37c6f99287d5548d675 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yhen kerran m\u00e4...\" : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yl\u00e4koulun erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yl\u00e4koulun erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608223839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-22T09:55:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50982
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d440ac71-f4a8-4c29-9620-fa7a088f5071\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608223839.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Saara "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education Keskustelunanalyysi 101 oppilaat kerronta yläkoulu erityisopetus kertomukset vuorovaikutus
title "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_alt Oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_full "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_fullStr "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_full_unstemmed "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_short "Yhen kerran mä..."
title_sort yhen kerran mä oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_sub oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
title_txtP "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
topic luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education Keskustelunanalyysi 101 oppilaat kerronta yläkoulu erityisopetus kertomukset vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Keskustelunanalyysi Special Education erityisopetus kerronta kertomukset luokkahuonevuorovaikutus oppilaat vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608223839
work_keys_str_mv AT turunensaara yhenkerranmäoppilaidenspontaanikerrontajasiihenvastaaminenyläkoulunerityisopetukses