Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla neksusanalyyttinen tutkimus

Tutkin maisterintutkielmassani välityskeinoja ja multimodaalisuutta erään kuurojenkoulun 6–9-luokkalaisten viittomakielisten suomi toisena kielenä -oppitunneilla. Ensikieleltään viittomakielisille oppilaille suomen kieli on ensimmäinen kirjoitettu kieli, joten sen merkitys heidän elämässään on suuri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kujanpää, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50974
_version_ 1828193106870140928
author Kujanpää, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kujanpää, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kujanpää, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kujanpää, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani välityskeinoja ja multimodaalisuutta erään kuurojenkoulun 6–9-luokkalaisten viittomakielisten suomi toisena kielenä -oppitunneilla. Ensikieleltään viittomakielisille oppilaille suomen kieli on ensimmäinen kirjoitettu kieli, joten sen merkitys heidän elämässään on suuri, ja suomen kielen hallinta vaikuttaa moneen elämän osa-alueeseen. Tutkimuskysymyksissäni kysyn, mitä resursseja eli välityskeinoja suomi toisena kielenä -oppitunneilla on käytössä. Analysoin erityisesti, mitä välityskeinoja on käytössä taulutyöskentelyn toiminnossa, jossa opettaja on luokan etuosassa ja johtaa opetustilannetta taulun läheltä samalla, kun oppilaat istuvat pulpeteissaan. Pohdin myös, millaista muutosta tutkimusprosessin aikana on syntynyt esimerkiksi oppilaiden suhteessa suomen kieleen. Tutkimukseni pohjautuu etnografiseen ja neksusanalyyttiseen aineistonkeruumenetelmään. Aineistonani on etnografiseen tapaan videonauhoitteita, muistiinpanoja, joitakin valokuvia ja ryhmän tuottamaa materiaalia oppitunneilta sekä opettajien haastatteluja. Analysoin aineistoa neksusanalyysin keinoin eli kartoitan siitä syklejä, joista selvitän erityisesti välityskeinoja. Sivuan lyhyesti myös muun muassa diskursseja. Neksusanalyysin kanssa linkittyvä välitteinen diskurssianalyysi (VDA) on tärkein osa tutkimuksen teoreettista taustaa: sen mukaan kaikki sosiaalinen toiminta toimijoiden kesken on välitteistä eli välittyy jonkin välineen ja kanavan kautta. Myös multimodaalisuus eli monikanavaisuus ja luokkahuonevuorovaikutus näkyvät tutkimuksessani. Viittomakielisten kielenoppimiseen ja -opetukseen liittyvää tutkimusta on tehnyt Suomessa esimerkiksi Tapio (2013) nimenomaan neksusanalyysin ja välitteisen diskurssintutkimuksen välinein, mutta viittomakielen ja -kielisyyden tutkimus on kokonaisuudessaan vielä verrattain vähäistä. Tutkimuksessani olen saanut selville, että tunneilla käytetyt resurssit jakautuvat ensinnäkin psykologisiin resursseihin, kuten suomalaiseen viittomakieleen ja suomen kieleen, sekä teknisiin resursseihin, kuten suomen kieltä välittäviin älytauluun, tussitauluun, taulutietokoneeseen ja älypuhelimeen. Taulutyöskentelyssä huomion kiinnitti erityisesti se, että suomen kieltä analysoivassa tilanteessa oppilaiden käyttämä kanava oli sormitus, jolla suomen kielen erilaiset sijamuodot pystyy välittämään visuaalis-gesturaalista kanavaa pitkin. Tutkimusprosessin aikana syntyneet tai käynnistyneet muutokset kypsyvät vähitellen, mutta tapa, jolla oppilaiden itse tuottamaa suomen kieltä analysoitiin tunnilla, ohjaa heitä kielen piirteiden ja merkitysten itsenäiseen pohdintaan ja analyysiin. Tutkimustani olisi mielenkiintoista jatkaa esimerkiksi vertailemalla suomenkielisessä ja viittomakielisessä luokassa käytettäviä resursseja tai havainnoimalla viittomakielisen opetuksen eri oppiaineissa käytettäviä resursseja. Myös visuaalisten tai visuaalis-gesturaalisten resurssien käyttäminen oppimateriaaleissa olisi hyödyllinen askel eteenpäin viittomakielisessä opetuksessa – myös suomi toisena kielenä -opettajien koulutuksessa voitaisiin nostaa esiin visuaalis-gesturaalisen viestinnän etuja opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujanp\u00e4\u00e4, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-19T15:40:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-19T15:40:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani v\u00e4lityskeinoja ja multimodaalisuutta er\u00e4\u00e4n kuurojenkoulun 6\u20139-luokkalaisten viittomakielisten suomi toisena kielen\u00e4 -oppitunneilla. Ensikielelt\u00e4\u00e4n viittomakielisille oppilaille suomen kieli on ensimm\u00e4inen kirjoitettu kieli, joten sen merkitys heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n on suuri, ja suomen kielen hallinta vaikuttaa moneen el\u00e4m\u00e4n osa-alueeseen.\r\n\r\nTutkimuskysymyksiss\u00e4ni kysyn, mit\u00e4 resursseja eli v\u00e4lityskeinoja suomi toisena kielen\u00e4 -oppitunneilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Analysoin erityisesti, mit\u00e4 v\u00e4lityskeinoja on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tauluty\u00f6skentelyn toiminnossa, jossa opettaja on luokan etuosassa ja johtaa opetustilannetta taulun l\u00e4helt\u00e4 samalla, kun oppilaat istuvat pulpeteissaan. Pohdin my\u00f6s, millaista muutosta tutkimusprosessin aikana on syntynyt esimerkiksi oppilaiden suhteessa suomen kieleen.\r\n\r\nTutkimukseni pohjautuu etnografiseen ja neksusanalyyttiseen aineistonkeruumenetelm\u00e4\u00e4n. Aineistonani on etnografiseen tapaan videonauhoitteita, muistiinpanoja, joitakin valokuvia ja ryhm\u00e4n tuottamaa materiaalia oppitunneilta sek\u00e4 opettajien haastatteluja. Analysoin aineistoa neksusanalyysin keinoin eli kartoitan siit\u00e4 syklej\u00e4, joista selvit\u00e4n erityisesti v\u00e4lityskeinoja. Sivuan lyhyesti my\u00f6s muun muassa diskursseja.\r\n\r\nNeksusanalyysin kanssa linkittyv\u00e4 v\u00e4litteinen diskurssianalyysi (VDA) on t\u00e4rkein osa tutkimuksen teoreettista taustaa: sen mukaan kaikki sosiaalinen toiminta toimijoiden kesken on v\u00e4litteist\u00e4 eli v\u00e4littyy jonkin v\u00e4lineen ja kanavan kautta. My\u00f6s multimodaalisuus eli monikanavaisuus ja luokkahuonevuorovaikutus n\u00e4kyv\u00e4t tutkimuksessani. Viittomakielisten kielenoppimiseen ja -opetukseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on tehnyt Suomessa esimerkiksi Tapio (2013) nimenomaan neksusanalyysin ja v\u00e4litteisen diskurssintutkimuksen v\u00e4linein, mutta viittomakielen ja -kielisyyden tutkimus on kokonaisuudessaan viel\u00e4 verrattain v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessani olen saanut selville, ett\u00e4 tunneilla k\u00e4ytetyt resurssit jakautuvat ensinn\u00e4kin psykologisiin resursseihin, kuten suomalaiseen viittomakieleen ja suomen kieleen, sek\u00e4 teknisiin resursseihin, kuten suomen kielt\u00e4 v\u00e4litt\u00e4viin \u00e4lytauluun, tussitauluun, taulutietokoneeseen ja \u00e4lypuhelimeen. Tauluty\u00f6skentelyss\u00e4 huomion kiinnitti erityisesti se, ett\u00e4 suomen kielt\u00e4 analysoivassa tilanteessa oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kanava oli sormitus, jolla suomen kielen erilaiset sijamuodot pystyy v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n visuaalis-gesturaalista kanavaa pitkin. Tutkimusprosessin aikana syntyneet tai k\u00e4ynnistyneet muutokset kypsyv\u00e4t v\u00e4hitellen, mutta tapa, jolla oppilaiden itse tuottamaa suomen kielt\u00e4 analysoitiin tunnilla, ohjaa heit\u00e4 kielen piirteiden ja merkitysten itsen\u00e4iseen pohdintaan ja analyysiin.\r\n\r\nTutkimustani olisi mielenkiintoista jatkaa esimerkiksi vertailemalla suomenkielisess\u00e4 ja viittomakielisess\u00e4 luokassa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 resursseja tai havainnoimalla viittomakielisen opetuksen eri oppiaineissa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 resursseja. My\u00f6s visuaalisten tai visuaalis-gesturaalisten resurssien k\u00e4ytt\u00e4minen oppimateriaaleissa olisi hy\u00f6dyllinen askel eteenp\u00e4in viittomakielisess\u00e4 opetuksessa \u2013 my\u00f6s suomi toisena kielen\u00e4 -opettajien koulutuksessa voitaisiin nostaa esiin visuaalis-gesturaalisen viestinn\u00e4n etuja opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Kujanp\u00e4\u00e4 (joaimaku) on 2016-08-19 15:40:06.782677. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-19T15:40:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608193830.pdf: 1678900 bytes, checksum: 9fce9a5e38d7c31611233fc0406e1cea (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 70e5b3d92676a931c68a0b735e529551 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-19T15:40:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608193830.pdf: 1678900 bytes, checksum: 9fce9a5e38d7c31611233fc0406e1cea (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 70e5b3d92676a931c68a0b735e529551 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittomakieliset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "neksusanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4litteinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608193830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-19T15:40:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neksusanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50974
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e7f74d8-b2f5-446e-bb73-ede984042185\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608193830.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujanpää, Johanna Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus suomi toisena kielenä opetus viittomakieliset multimodaalisuus neksusanalyysi välitteinen diskurssintutkimus etnografia Suomen kieli Finnish 309
title Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus
title_full Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus
title_fullStr Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus
title_full_unstemmed Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus
title_short Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla
title_sort multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla neksusanalyyttinen tutkimus
title_sub neksusanalyyttinen tutkimus
title_txtP Multimodaaliset resurssit viittomakielisten oppilaiden suomen kielen tunnilla : neksusanalyyttinen tutkimus
topic suomi toisena kielenä opetus viittomakieliset multimodaalisuus neksusanalyysi välitteinen diskurssintutkimus etnografia Suomen kieli Finnish 309
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli etnografia multimodaalisuus neksusanalyysi opetus suomi toisena kielenä viittomakieliset välitteinen diskurssintutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608193830
work_keys_str_mv AT kujanpääjohanna multimodaalisetresurssitviittomakielistenoppilaidensuomenkielentunnillaneksusana