Personalized learning in English as a foreign language education

Uuden, alakouluissa jo syksyllä 2016 voimaan astuvan opetussuunnitelman keskiössä on ajatus oppilaasta ainutlaatuisena yksilönä sekä aktiivisena toimijana. Näiden ajatusten saattelemana sekä opettajien että median katseet ovat kääntyneet Pekka Peuran kehittämän yksilöllisen oppimisen mallin suuntaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuutila, Nita
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50973
_version_ 1828193106868043776
author Kuutila, Nita
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuutila, Nita Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuutila, Nita Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuutila, Nita
datasource_str_mv jyx
description Uuden, alakouluissa jo syksyllä 2016 voimaan astuvan opetussuunnitelman keskiössä on ajatus oppilaasta ainutlaatuisena yksilönä sekä aktiivisena toimijana. Näiden ajatusten saattelemana sekä opettajien että median katseet ovat kääntyneet Pekka Peuran kehittämän yksilöllisen oppimisen mallin suuntaan, missä tavoitteena on oppilaiden omistajuus omasta oppimisestaan. Tämä opetusmalli perustuu tavoiteoppimisen, omatahtisen oppimisen sekä autonomian käsitteisiin, joiden perusajatus on oppilaiden yksilöllisyys sekä aktiivinen toimijuus. Tämän tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli perehtyä siihen kuinka yksilöllisen oppimisen ajatuksia on toteutettu englannin kielen opetuksessa. Tavoitteena oli myös selvittää mallia soveltavien opettajien syitä opetuksen yksilöllistämiseen sekä heidän mielipiteitänsä tämän mallin hyvistä ja huonoista puolista. Lisäksi olin kiinnostunut siitä kuinka opettajat kokivat että heidän oppilaat, näiden vanhemmat, sekä kollegat ja rehtorit olivat suhtautuneet näihin kokeiluihin. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena, missä keskityttiin viiden englannin opettajan kokemuksiin yksilöllisestä oppimisesta. Aineistoa kerättiin analysoimalla blogitekstejä, haastatteluilla sekä havainnoimalla erään haastateltavan oppitunteja. Tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat positiivisesti yksilöllisen oppimisen menetelmään, joskin he kaikki myönsivät toteutuksistaan löytyvän puutteita. Osallistuneiden opettajien mukaan sekä he että heidän oppilaansa pitivät omatahtista oppimista menetelmän parhaana puolena niin nopeiden kuin hitaidenkin oppilaiden kannalta, vaikka omatahtisuus oli joidenkin oppilaiden kanssa ollut ongelmallista. Oppilaiden lisääntynyttä vastuunkantoa omasta oppimisestaan pidettiin myös erittäin positiivisena, joskin todettiin, että tämä vaatii oppilailta melko paljon työtä. Tutkimuksessa tulee myös ilmi menetelmän merkitys opettajien kannalta, sillä osallistuneet opettajat kokivat työstänsä tulleen mielekkäämpää tämän menetelmän myötä. Syiksi tähän muutokseen nimettiin sekä läheisemmät välit oppilaiden kanssa että vapautuminen taulusta ja tietokoneesta sekä perinteisestä luokanhallinnasta. Joidenkin oppilaiden kohdalla motivaation ja/tai keskittymiskyvyn puute olivat kuitenkin osoittautuneet ongelmiksi. Lisäksi opetusmallin muutos oli osoittautunut melko työlääksi ja aikaavieväksi. Kokemukset vanhempien, kollegoiden sekä rehtorin kanssa olivat olleet melko rajallisia. Oman koulun kollegoiden lisäksi oli tukea kokeiluihin ja kehittämiseen haettu sosiaalisen median kautta. Vaikka tämän tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä, voi tutkimuksen tuloksista olla hyötyä etenkin englannin tai muiden kielten opettajille jotka ovat kiinnostuneita yksilöllistämään opetustaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuutila, Nita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-19T14:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-19T14:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uuden, alakouluissa jo syksyll\u00e4 2016 voimaan astuvan opetussuunnitelman keski\u00f6ss\u00e4 on ajatus oppilaasta ainutlaatuisena yksil\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 aktiivisena toimijana. N\u00e4iden ajatusten saattelemana sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 median katseet ovat k\u00e4\u00e4ntyneet Pekka Peuran kehitt\u00e4m\u00e4n yksil\u00f6llisen oppimisen mallin suuntaan, miss\u00e4 tavoitteena on oppilaiden omistajuus omasta oppimisestaan. T\u00e4m\u00e4 opetusmalli perustuu tavoiteoppimisen, omatahtisen oppimisen sek\u00e4 autonomian k\u00e4sitteisiin, joiden perusajatus on oppilaiden yksil\u00f6llisyys sek\u00e4 aktiivinen toimijuus.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli perehty\u00e4 siihen kuinka yksil\u00f6llisen oppimisen ajatuksia on toteutettu englannin kielen opetuksessa. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 mallia soveltavien opettajien syit\u00e4 opetuksen yksil\u00f6llist\u00e4miseen sek\u00e4 heid\u00e4n mielipiteit\u00e4ns\u00e4 t\u00e4m\u00e4n mallin hyvist\u00e4 ja huonoista puolista. Lis\u00e4ksi olin kiinnostunut siit\u00e4 kuinka opettajat kokivat ett\u00e4 heid\u00e4n oppilaat, n\u00e4iden vanhemmat, sek\u00e4 kollegat ja rehtorit olivat suhtautuneet n\u00e4ihin kokeiluihin. Tutkimusta l\u00e4hdettiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena, miss\u00e4 keskityttiin viiden englannin opettajan kokemuksiin yksil\u00f6llisest\u00e4 oppimisesta. Aineistoa ker\u00e4ttiin analysoimalla blogitekstej\u00e4, haastatteluilla sek\u00e4 havainnoimalla er\u00e4\u00e4n haastateltavan oppitunteja.\nTutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat positiivisesti yksil\u00f6llisen oppimisen menetelm\u00e4\u00e4n, joskin he kaikki my\u00f6nsiv\u00e4t toteutuksistaan l\u00f6ytyv\u00e4n puutteita. Osallistuneiden opettajien mukaan sek\u00e4 he ett\u00e4 heid\u00e4n oppilaansa pitiv\u00e4t omatahtista oppimista menetelm\u00e4n parhaana puolena niin nopeiden kuin hitaidenkin oppilaiden kannalta, vaikka omatahtisuus oli joidenkin oppilaiden kanssa ollut ongelmallista. Oppilaiden lis\u00e4\u00e4ntynytt\u00e4 vastuunkantoa omasta oppimisestaan pidettiin my\u00f6s eritt\u00e4in positiivisena, joskin todettiin, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 vaatii oppilailta melko paljon ty\u00f6t\u00e4. Tutkimuksessa tulee my\u00f6s ilmi menetelm\u00e4n merkitys opettajien kannalta, sill\u00e4 osallistuneet opettajat kokivat ty\u00f6st\u00e4ns\u00e4 tulleen mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n menetelm\u00e4n my\u00f6t\u00e4. Syiksi t\u00e4h\u00e4n muutokseen nimettiin sek\u00e4 l\u00e4heisemm\u00e4t v\u00e4lit oppilaiden kanssa ett\u00e4 vapautuminen taulusta ja tietokoneesta sek\u00e4 perinteisest\u00e4 luokanhallinnasta. Joidenkin oppilaiden kohdalla motivaation ja/tai keskittymiskyvyn puute olivat kuitenkin osoittautuneet ongelmiksi. Lis\u00e4ksi opetusmallin muutos oli osoittautunut melko ty\u00f6l\u00e4\u00e4ksi ja aikaaviev\u00e4ksi. Kokemukset vanhempien, kollegoiden sek\u00e4 rehtorin kanssa olivat olleet melko rajallisia. Oman koulun kollegoiden lis\u00e4ksi oli tukea kokeiluihin ja kehitt\u00e4miseen haettu sosiaalisen median kautta. Vaikka t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole suoraan yleistett\u00e4viss\u00e4, voi tutkimuksen tuloksista olla hy\u00f6ty\u00e4 etenkin englannin tai muiden kielten opettajille jotka ovat kiinnostuneita yksil\u00f6llist\u00e4m\u00e4\u00e4n opetustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nita Kuutila (nijakuut) on 2016-08-19 14:03:13.794397. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-19T14:03:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608193829.pdf: 1283830 bytes, checksum: aab1dff1ff2f8a3f79f5892ce33e04c7 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: c88c926d23eafbe13f0b70fb480acb39 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-19T14:03:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608193829.pdf: 1283830 bytes, checksum: aab1dff1ff2f8a3f79f5892ce33e04c7 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: c88c926d23eafbe13f0b70fb480acb39 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (127 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llisen oppimisen malli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Personalized learning in English as a foreign language education", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608193829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-19T14:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50973
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ead7128d-32e0-4b4c-a596-6c7acf334cfb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608193829.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuutila, Nita Personalized learning in English as a foreign language education yksilöllisen oppimisen malli Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus oppiminen kielen oppiminen
title Personalized learning in English as a foreign language education
title_full Personalized learning in English as a foreign language education
title_fullStr Personalized learning in English as a foreign language education Personalized learning in English as a foreign language education
title_full_unstemmed Personalized learning in English as a foreign language education Personalized learning in English as a foreign language education
title_short Personalized learning in English as a foreign language education
title_sort personalized learning in english as a foreign language education
title_txtP Personalized learning in English as a foreign language education
topic yksilöllisen oppimisen malli Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus oppiminen kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli kielen oppiminen opetus oppiminen yksilöllisen oppimisen malli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50973 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608193829
work_keys_str_mv AT kuutilanita personalizedlearninginenglishasaforeignlanguageeducation