Focus on reading activities teachers' perspectives

Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän tärkeimpiä tavoitteita. Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka lukemista ja lukutaitoa, erityisesti äidinkielellä, on tutkittu monest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppinen, Tiia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50950
_version_ 1828193106856509440
author Karppinen, Tiia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karppinen, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karppinen, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karppinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän tärkeimpiä tavoitteita. Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka lukemista ja lukutaitoa, erityisesti äidinkielellä, on tutkittu monesta näkökulmasta, vieraalla kielellä lukeminen, erityisesti luetunymmärtämisen harjoitukset, tarjoavat vielä uusia mahdollisuuksia tutkimukselle. Aiemmassa tutkimuksessani luetunymmärtämisen harjoituksista (Karppinen 2013) keskiössä olivat oppikirjojen harjoitukset lukiotasolla. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tutkia luetunymmärtämisen harjoituksia niiden käyttäjien – opettajien – näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä olivat mitä mieltä opettajat olivat oppikirjojen tarjoamista harjoituksista, miten he muokkaavat niitä ja mitä omia harjoituksia he käyttävät luetunymmärtämisen opettamisessa. Tavoitteena oli saada myös tietoa siitä, miten käytettäviä harjoitukset ovat ja miten valmiita harjoituksia hyödynnetään. Tutkimusmateriaalina käytettiin viiden opettajan, joista yksi oli opettajakoulutuksen käynyt, valmistumassa oleva opiskelija, osallistavia haastatteluja: haastateltaville esitettiin esimerkkiharjoituksia, joita he analysoivat haastattelujen aikana apukysymysten avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin myös taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä aiempiin, samasta aiheesta samassa kontekstissa tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Aineisto oli suhteellisen suppea ja laajemmalla otannalla olisi luultavasti saatu yleistettävämpiä tuloksia. Tutkimustulokset olivat hyvin pitkälti linjassa aiempien tutkimusten kanssa: opettajat käyttivät paljon valmiita opetusmateriaaleja ja pitivät niitä usein hyödyllisinä. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi myös se, että opettajat olivat valmiita muokkaamaan harjoituksia tarpeita vastaavaksi ammattitaitoaan hyödyntäen. Tuloksista kuitenkin selvisi moninaisia syitä siihen, miksi joitain harjoituksia pidettiin parempina kuin toisia. Lisäksi, tutkimuksesta oli käytännönläheistä hyötyä: materiaalista nousi esiin monia tapoja valmiiden harjoitusten muokkaamiseen sekä joitain uusia ideoita luetunymmärtämisen opetukseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppinen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-15T09:54:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-15T09:54:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50950", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukutaito on yksi suomalaisen opetusj\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimpi\u00e4 tavoitteita. Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisen\u00e4 osa-alueena. Vaikka lukemista ja lukutaitoa, erityisesti \u00e4idinkielell\u00e4, on tutkittu monesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, vieraalla kielell\u00e4 lukeminen, erityisesti luetunymm\u00e4rt\u00e4misen harjoitukset, tarjoavat viel\u00e4 uusia mahdollisuuksia tutkimukselle. \r\nAiemmassa tutkimuksessani luetunymm\u00e4rt\u00e4misen harjoituksista (Karppinen 2013) keski\u00f6ss\u00e4 olivat oppikirjojen harjoitukset lukiotasolla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteena on tutkia luetunymm\u00e4rt\u00e4misen harjoituksia niiden k\u00e4ytt\u00e4jien \u2013 opettajien \u2013 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuskysymyksin\u00e4 olivat mit\u00e4 mielt\u00e4 opettajat olivat oppikirjojen tarjoamista harjoituksista, miten he muokkaavat niit\u00e4 ja mit\u00e4 omia harjoituksia he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t luetunymm\u00e4rt\u00e4misen opettamisessa. Tavoitteena oli saada my\u00f6s tietoa siit\u00e4, miten k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 harjoitukset ovat ja miten valmiita harjoituksia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimusmateriaalina k\u00e4ytettiin viiden opettajan, joista yksi oli opettajakoulutuksen k\u00e4ynyt, valmistumassa oleva opiskelija, osallistavia haastatteluja: haastateltaville esitettiin esimerkkiharjoituksia, joita he analysoivat haastattelujen aikana apukysymysten avulla. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin my\u00f6s taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sek\u00e4 aiempiin, samasta aiheesta samassa kontekstissa tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Aineisto oli suhteellisen suppea ja laajemmalla otannalla olisi luultavasti saatu yleistett\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 tuloksia.\r\nTutkimustulokset olivat hyvin pitk\u00e4lti linjassa aiempien tutkimusten kanssa: opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t paljon valmiita opetusmateriaaleja ja pitiv\u00e4t niit\u00e4 usein hy\u00f6dyllisin\u00e4. Tuloksista k\u00e4vi kuitenkin ilmi my\u00f6s se, ett\u00e4 opettajat olivat valmiita muokkaamaan harjoituksia tarpeita vastaavaksi ammattitaitoaan hy\u00f6dynt\u00e4en. Tuloksista kuitenkin selvisi moninaisia syit\u00e4 siihen, miksi joitain harjoituksia pidettiin parempina kuin toisia. Lis\u00e4ksi, tutkimuksesta oli k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4: materiaalista nousi esiin monia tapoja valmiiden harjoitusten muokkaamiseen sek\u00e4 joitain uusia ideoita luetunymm\u00e4rt\u00e4misen opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Karppinen (timaoksa) on 2016-08-15 09:54:24.706009. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-15T09:54:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608153798.pdf: 1640260 bytes, checksum: 24b76bac278c931984ebb48c7dfd3928 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 1c3f24436f39a32a14c6445626746e6b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-15T09:54:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608153798.pdf: 1640260 bytes, checksum: 24b76bac278c931984ebb48c7dfd3928 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 1c3f24436f39a32a14c6445626746e6b (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Focus on reading activities : teachers' perspectives", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608153798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-15T09:54:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50950
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bcc13b39-78f5-4ace-8532-e8f241a672ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608153798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppinen, Tiia Focus on reading activities : teachers' perspectives reading activities English as a foreign language teachers Englannin kieli English 301 lukeminen lukutaito englannin kieli opettajat
title Focus on reading activities : teachers' perspectives
title_full Focus on reading activities : teachers' perspectives
title_fullStr Focus on reading activities : teachers' perspectives Focus on reading activities : teachers' perspectives
title_full_unstemmed Focus on reading activities : teachers' perspectives Focus on reading activities : teachers' perspectives
title_short Focus on reading activities
title_sort focus on reading activities teachers perspectives
title_sub teachers' perspectives
title_txtP Focus on reading activities : teachers' perspectives
topic reading activities English as a foreign language teachers Englannin kieli English 301 lukeminen lukutaito englannin kieli opettajat
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a foreign language englannin kieli lukeminen lukutaito opettajat reading activities teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608153798
work_keys_str_mv AT karppinentiia focusonreadingactivitiesteachersperspectives