Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset rakentuvat kielessä ja millaisen toimijuusaseman ne lapselle tuottavat. Tutkimusaine...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppänen, Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50947
_version_ 1826225715004047360
author Leppänen, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset rakentuvat kielessä ja millaisen toimijuusaseman ne lapselle tuottavat. Tutkimusaineistona oli esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoja (n=101), tarkennettuna oppimissuunnitelmia, henkilökohtaisia opetuksen järjestämistä koskevia suunnitelmia sekä pedagogisia arvioita ja selvityksiä. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyyttistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Analyysissä tarkasteltiin lauseita, joissa kuvailtiin lasta, lapsen ominaisuuksia tai oppimista. Tutkimustulokset osoittavat, että lapsille rakennettiin asiakirjoissa monenlaisia toimijuuksia: ongelmakeskeistä, tukea tarvitsevaa, lapsesta irrotettua, vaihtelevaa, toivottua sekä yksilöllistä toimijuutta. Näiden toimijuuskuvausten tuottamat asemat lapsesta vaihtelevat epäonnistuvasta ja tarvitsevasta osaavaan ja itsenäiseen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että lapsella on rajallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa toimijuutensa rakentumiseen ja itsestään kertovien asiakirjojen sisältöön. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että on tärkeää kiinnittää huomiota lapsesta käytettyyn kieleen ja kielessä rakentuviin toimijuuskuvauksiin. Huomionarvoista on lisäksi pohtia, millaista kuvaa lapsesta on tarpeenmukaista muodostaa ja mikä on asiakirjan rooli kuvausten muodostamisessa. Mahdollisen muutostarpeen voi ajatella kohdistuvan asiakirjojen sisällön ja kirjoitustyylin lisäksi siihen, millä perustein etuuksia myönnetään ja asiakirjojen rooliin tässä prosessissa. Myös aikuisen ja yhteiskunnan roolit lapsen toimijuuden määrittelijöinä, rajoittajina ja esiintuojina on mietittävä tarkoin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-14T10:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-14T10:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset rakentuvat kieless\u00e4 ja millaisen toimijuusaseman ne lapselle tuottavat. Tutkimusaineistona oli esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoja (n=101), tarkennettuna oppimissuunnitelmia, henkil\u00f6kohtaisia opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 koskevia suunnitelmia sek\u00e4 pedagogisia arvioita ja selvityksi\u00e4. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyyttist\u00e4 tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Analyysiss\u00e4 tarkasteltiin lauseita, joissa kuvailtiin lasta, lapsen ominaisuuksia tai oppimista.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 lapsille rakennettiin asiakirjoissa monenlaisia toimijuuksia: ongelmakeskeist\u00e4, tukea tarvitsevaa, lapsesta irrotettua, vaihtelevaa, toivottua sek\u00e4 yksil\u00f6llist\u00e4 toimijuutta. N\u00e4iden toimijuuskuvausten tuottamat asemat lapsesta vaihtelevat ep\u00e4onnistuvasta ja tarvitsevasta osaavaan ja itsen\u00e4iseen. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 lapsella on rajallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa toimijuutensa rakentumiseen ja itsest\u00e4\u00e4n kertovien asiakirjojen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Tutkimus vahvisti k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lapsesta k\u00e4ytettyyn kieleen ja kieless\u00e4 rakentuviin toimijuuskuvauksiin. Huomionarvoista on lis\u00e4ksi pohtia, millaista kuvaa lapsesta on tarpeenmukaista muodostaa ja mik\u00e4 on asiakirjan rooli kuvausten muodostamisessa. Mahdollisen muutostarpeen voi ajatella kohdistuvan asiakirjojen sis\u00e4ll\u00f6n ja kirjoitustyylin lis\u00e4ksi siihen, mill\u00e4 perustein etuuksia my\u00f6nnet\u00e4\u00e4n ja asiakirjojen rooliin t\u00e4ss\u00e4 prosessissa. My\u00f6s aikuisen ja yhteiskunnan roolit lapsen toimijuuden m\u00e4\u00e4rittelij\u00f6in\u00e4, rajoittajina ja esiintuojina on mietitt\u00e4v\u00e4 tarkoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Lepp\u00e4nen (kaijohle) on 2016-08-14 10:32:07.499108. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-14T10:32:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608143788.pdf: 399228 bytes, checksum: 4d9bb37e8ad6ba06db3ccbb3b7972573 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 2ff1060e4789f95d489a9a6c441286d4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-14T10:32:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201608143788.pdf: 399228 bytes, checksum: 4d9bb37e8ad6ba06db3ccbb3b7972573 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 2ff1060e4789f95d489a9a6c441286d4 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dokumentaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportaisen tuen asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608143788", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-14T10:32:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50947
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28f6db0d-cdaf-466b-ab8a-99ed87c8d2a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608143788.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Kaisa Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Toimijuus dokumentaatio diskurssianalyysi kolmiportaisen tuen asiakirjat Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 toimijuus dokumentointi asiakirjat kolmiportainen tuki
title Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_fullStr Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_short Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_sort lapsen toimijuus esi ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_txtP Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
topic Toimijuus dokumentaatio diskurssianalyysi kolmiportaisen tuen asiakirjat Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 toimijuus dokumentointi asiakirjat kolmiportainen tuki
topic_facet 101 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Toimijuus asiakirjat diskurssianalyysi dokumentaatio dokumentointi kolmiportainen tuki kolmiportaisen tuen asiakirjat toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608143788
work_keys_str_mv AT leppänenkaisa lapsentoimijuusesijaalkuopetuksenkolmiportaisentuenasiakirjoissa