Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?

Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan erityisoppijoiden pianonsoiton ja nuotinluvun oppimista vaihtoehtoisin musiikkipedagogisin keinoin. Esittelen auditiivisista opetusmetodeista Colour Keys -metodin sekä kuvionuottimenetelmän ja auditiivisista Suzuki-menetelmän. Pianonsoitto vaatii muun mua...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vuohelainen, Hanna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50921
_version_ 1826225687791403008
author Vuohelainen, Hanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vuohelainen, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vuohelainen, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vuohelainen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan erityisoppijoiden pianonsoiton ja nuotinluvun oppimista vaihtoehtoisin musiikkipedagogisin keinoin. Esittelen auditiivisista opetusmetodeista Colour Keys -metodin sekä kuvionuottimenetelmän ja auditiivisista Suzuki-menetelmän. Pianonsoitto vaatii muun muassa hahmotuskykyä ja monipuolista tiedonkäsittelykykyä. Erityiseksi sen tekee se, että se edellyttää monien aistien koordinoitua ja yhtäaikaista toimintaa. Pianonsoiton luonteesta johtuen nuottienluku voi olla hankalaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeuksia. Erityisvaikeuksien taustalla ovat useimmiten perintötekijät sekä aivojen toiminnalliset ja rakenteelliset poikkeavuudet. Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan tutkimuskirjallisuuden pohjalta yleisimpiä oppimisen erityisvaikeuksia ja myöhemmin sitä, miten nämä erityisvaikeudet näkyvät pianonsoiton ja nuotinluvun oppimisessa. Tehtäväni on selvittää, onko oppiminen helpompaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeus, silloin kun käytetään vaihtoehtoisia opetusmetodeja. Tutkimuskysymykseni on, miten visuaalista ja auditiivista oppimistyyliä painottavat musiikkipedagogiset menetelmät tukevat pianonsoiton oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus? Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla neljää eri soitonopettajaa, jotka opettavat vaihtoehtoisilla musiikkipedagogisilla menetelmillä sekä vertailemalla näitä metodeja perinteiseen nuotinlukumenetelmään. Tuloksena voidaan sanoa, että oppiminen on helpompaa erityisoppijoille vaihtoehtoisin pedagogisin menetelmin. Hahmottamisen kannalta esimerkiksi erilaiset kuviot ja värilliset nuotit edesauttavat oppimista enemmän kuin perinteinen nuottiviivasto. Oppimisen erityisvaikeus ei ole este oppimiselle, sen sijaan oppimista tehostaa, kun opittava asia opitaan usean aistin välityksellä, samalla se on vaikutukseltaan pysyvintä. Uskon, että tutkimuksesta on hyötyä kaikille musiikin parissa työskenteleville erityisopettajille ja pianonsoitonopettajille. Kaikki opettajat eivät tunnista oppimisen erityisvaikeuksia ja tässä yksi syy, miksi halusin tehdä tutkielman aiheeseen liittyen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Erkki Huovinen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuohelainen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-10T11:31:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-10T11:31:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50921", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastellaan erityisoppijoiden pianonsoiton ja nuotinluvun oppimista vaihtoehtoisin musiikkipedagogisin keinoin. Esittelen auditiivisista opetusmetodeista Colour Keys -metodin sek\u00e4 kuvionuottimenetelm\u00e4n ja auditiivisista Suzuki-menetelm\u00e4n.\r\n\r\nPianonsoitto vaatii muun muassa hahmotuskyky\u00e4 ja monipuolista tiedonk\u00e4sittelykyky\u00e4. Erityiseksi sen tekee se, ett\u00e4 se edellytt\u00e4\u00e4 monien aistien koordinoitua ja yht\u00e4aikaista toimintaa. Pianonsoiton luonteesta johtuen nuottienluku voi olla hankalaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeuksia. Erityisvaikeuksien taustalla ovat useimmiten perint\u00f6tekij\u00e4t sek\u00e4 aivojen toiminnalliset ja rakenteelliset poikkeavuudet. \r\n\r\nTy\u00f6n teoreettisessa osuudessa tarkastellaan tutkimuskirjallisuuden pohjalta yleisimpi\u00e4 oppimisen erityisvaikeuksia ja my\u00f6hemmin sit\u00e4, miten n\u00e4m\u00e4 erityisvaikeudet n\u00e4kyv\u00e4t pianonsoiton ja nuotinluvun oppimisessa. Teht\u00e4v\u00e4ni on selvitt\u00e4\u00e4, onko oppiminen helpompaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeus, silloin kun k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vaihtoehtoisia opetusmetodeja. Tutkimuskysymykseni on, miten visuaalista ja auditiivista oppimistyyli\u00e4 painottavat musiikkipedagogiset menetelm\u00e4t tukevat pianonsoiton oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus? \r\n\r\nTutkimustulokset on saatu haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 eri soitonopettajaa, jotka opettavat vaihtoehtoisilla musiikkipedagogisilla menetelmill\u00e4 sek\u00e4 vertailemalla n\u00e4it\u00e4 metodeja perinteiseen nuotinlukumenetelm\u00e4\u00e4n. Tuloksena voidaan sanoa, ett\u00e4 oppiminen on helpompaa erityisoppijoille vaihtoehtoisin pedagogisin menetelmin. Hahmottamisen kannalta esimerkiksi erilaiset kuviot ja v\u00e4rilliset nuotit edesauttavat oppimista enemm\u00e4n kuin perinteinen nuottiviivasto. Oppimisen erityisvaikeus ei ole este oppimiselle, sen sijaan oppimista tehostaa, kun opittava asia opitaan usean aistin v\u00e4lityksell\u00e4, samalla se on vaikutukseltaan pysyvint\u00e4. \r\n\r\nUskon, ett\u00e4 tutkimuksesta on hy\u00f6ty\u00e4 kaikille musiikin parissa ty\u00f6skenteleville erityisopettajille ja pianonsoitonopettajille. Kaikki opettajat eiv\u00e4t tunnista oppimisen erityisvaikeuksia ja t\u00e4ss\u00e4 yksi syy, miksi halusin tehd\u00e4 tutkielman aiheeseen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Vuohelainen (haemilvu) on 2016-08-10 11:31:42.726511. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-10T11:31:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608103750.docx: 846549 bytes, checksum: 9da6e79a2b469af2d050378c02734e83 (MD5)\r\nlicense.html: 1225 bytes, checksum: cceb480390e28ec23b37e380949cb270 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-10T11:31:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608103750.docx: 846549 bytes, checksum: 9da6e79a2b469af2d050378c02734e83 (MD5)\r\nlicense.html: 1225 bytes, checksum: cceb480390e28ec23b37e380949cb270 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (56 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pianonsoitto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditiivinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suzuki-metodi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Colour Keys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvionuottimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelm\u00e4t tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Miten eri musiikkipedagogiset menetelm\u00e4t tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608103750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-10T11:31:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piano", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suzuki-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvionuottimenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50921
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuohelainen, Hanna Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus? Pianonsoitto auditiivinen visuaalinen Suzuki-metodi Colour Keys kuvionuottimenetelmä oppimisvaikeudet Musiikkitiede Musicology 3051 piano soittaminen Suzuki-menetelmä
title Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_alt Miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_full Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_fullStr Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus? Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_full_unstemmed Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus? Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_short Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa
title_sort visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta jolla on oppimisen erityisvaikeus
title_sub miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
title_txtP Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
topic Pianonsoitto auditiivinen visuaalinen Suzuki-metodi Colour Keys kuvionuottimenetelmä oppimisvaikeudet Musiikkitiede Musicology 3051 piano soittaminen Suzuki-menetelmä
topic_facet 3051 Colour Keys Musicology Musiikkitiede Pianonsoitto Suzuki-menetelmä Suzuki-metodi auditiivinen kuvionuottimenetelmä oppimisvaikeudet piano soittaminen visuaalinen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50921 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608103750
work_keys_str_mv AT vuohelainenhanna visuaalinenjaauditiivinenopetusmetodipianonsoitossamitenerimusiikkipedagogisetm