Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen

Tutkimuksessa tarkastellaan musiikkia ironisen kulutuksen viitekehyksessä. Lähtökohtana on ajatus ironisesta kuuntelutyylistä, jonka taustalla on Ien Angin (1985) Dallas-televisiosarjan katsojia käsittelevässä tutkimuksessaan esittämä ironinen katseluasenne. Ang tarkoittaa tällä television katseluta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Oskari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50918
_version_ 1826225743030386688
author Koskela, Oskari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskela, Oskari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskela, Oskari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskela, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan musiikkia ironisen kulutuksen viitekehyksessä. Lähtökohtana on ajatus ironisesta kuuntelutyylistä, jonka taustalla on Ien Angin (1985) Dallas-televisiosarjan katsojia käsittelevässä tutkimuksessaan esittämä ironinen katseluasenne. Ang tarkoittaa tällä television katselutapaa, jolla ”huonoksi” koetun ohjelman seuraaminen muutetaan nautinnolliseksi kokemukseksi tekemällä siitä pilkan kohde ja näin kääntämällä sen merkitys päinvastaiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka tällainen ironisen vastaanoton ajatus sopii ”huonoksi” koetun musiikin kuuntelemisen jäsentämiseen ja minkälaisia näkemyksiä kuuntelijoilla itsellään on sitä kohtaan. Koettu ”huonous” ymmärretään tutkimuksessa distinktioteorian pohjalta symbolisten rajojen kautta, jolloin sitä jäsennetään legitiimiyden ajatuksella. Ironinen kuuntelutyyli sijoitetaan tutkimuksessa laajemman kulttuurisen ironiakeskustelun yhteyteen. Ironia muotoillaan tämän pohjalta yhdeksi postmodernin maailman kannalta keskeiseksi sensibiliteetiksi, kokemisen ja toiminnan tavaksi, sekä itsessään keskustelun aiheeksi. Ironiaa lähestytään yksiselitteisen määrittelyn sijasta Linda Hutcheonin (1995) esityksen mukaisesti monifunktionaalisena ilmiönä. Ironista kuuntelutyyliä tarkastellaan internetin keskustelupalstoilta kootun aineiston kautta. Aineisto jaetaan kahtia omakohtaisiin kuvauksiin huonoksi koetun musiikin kuuntelemisesta ja ironista suosimista koskevaan keskusteluun. Omakohtaisia kuvauksia analysoidaan tukeutuen McCoyn & Scarborough'n (2014) esittämiin kolmeen normatiivisen ristiriidan ratkaisuun käytettyyn katselutyyliin. Ironista suosimista koskevaa keskustelua analysoidaan aineistolähtöisesti kulttuurisen ironiakeskustelun pohjalta. Tutkimuksen tuloksina esitetään neljä kuvausta ”huonoksi” koetun musiikin kuuntelutyyleistä sekä kolme ideaalityyppistä kuvausta ironista kuuntelua koskevista käsityksistä. Kuuntelutyylien osalta esitetään McCoyn & Scarborough'n (2014) tutkimuksen katselutyylien mukaiset ironinen kuuntelutyyli ja Camp-sensibiliteetti. Näiden lisäksi kahdeksi muuksi kuuntelutyyliksi ehdotetaan epälegitiimiyden asiantuntevaa tiedostamista ja ambivalenttia kuuntelua. Ironista suosimista koskevat käsitykset nimetään hipster-ironiaksi, defenssi-ironiaksi ja teoksen tarkoitettua vastaanottoa tietoisesti vastustavaksi tulkinnaksi. Tutkimuksen toivotaan tarjoavan näkökulmia paitsi toistaiseksi vähemmälle huomiolle jääneisiin musiikkikulttuurin ilmiöihin, myös yleisemmin musiikin kuuntelun ja kokemisen tarkasteluun.
first_indexed 2023-03-22T09:57:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Erkki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Oskari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-08-10T06:09:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-08-10T06:09:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1567032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50918", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan musiikkia ironisen kulutuksen viitekehyksess\u00e4. L\u00e4ht\u00f6kohtana on ajatus ironisesta kuuntelutyylist\u00e4, jonka taustalla on Ien Angin (1985) Dallas-televisiosarjan katsojia k\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessaan esitt\u00e4m\u00e4 ironinen katseluasenne. Ang tarkoittaa t\u00e4ll\u00e4 television katselutapaa, jolla \u201dhuonoksi\u201d koetun ohjelman seuraaminen muutetaan nautinnolliseksi kokemukseksi tekem\u00e4ll\u00e4 siit\u00e4 pilkan kohde ja n\u00e4in k\u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sen merkitys p\u00e4invastaiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka t\u00e4llainen ironisen vastaanoton ajatus sopii \u201dhuonoksi\u201d koetun musiikin kuuntelemisen j\u00e4sent\u00e4miseen ja mink\u00e4laisia n\u00e4kemyksi\u00e4 kuuntelijoilla itsell\u00e4\u00e4n on sit\u00e4 kohtaan. Koettu \u201dhuonous\u201d ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n tutkimuksessa distinktioteorian pohjalta symbolisten rajojen kautta, jolloin sit\u00e4 j\u00e4sennet\u00e4\u00e4n legitiimiyden ajatuksella. Ironinen kuuntelutyyli sijoitetaan tutkimuksessa laajemman kulttuurisen ironiakeskustelun yhteyteen. Ironia muotoillaan t\u00e4m\u00e4n pohjalta yhdeksi postmodernin maailman kannalta keskeiseksi sensibiliteetiksi, kokemisen ja toiminnan tavaksi, sek\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n keskustelun aiheeksi. Ironiaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n yksiselitteisen m\u00e4\u00e4rittelyn sijasta Linda Hutcheonin (1995) esityksen mukaisesti monifunktionaalisena ilmi\u00f6n\u00e4. Ironista kuuntelutyyli\u00e4 tarkastellaan internetin keskustelupalstoilta kootun aineiston kautta. Aineisto jaetaan kahtia omakohtaisiin kuvauksiin huonoksi koetun musiikin kuuntelemisesta ja ironista suosimista koskevaan keskusteluun. Omakohtaisia kuvauksia analysoidaan tukeutuen McCoyn & Scarborough'n (2014) esitt\u00e4miin kolmeen normatiivisen ristiriidan ratkaisuun k\u00e4ytettyyn katselutyyliin. Ironista suosimista koskevaa keskustelua analysoidaan aineistol\u00e4ht\u00f6isesti kulttuurisen ironiakeskustelun pohjalta. Tutkimuksen tuloksina esitet\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 kuvausta \u201dhuonoksi\u201d koetun musiikin kuuntelutyyleist\u00e4 sek\u00e4 kolme ideaalityyppist\u00e4 kuvausta ironista kuuntelua koskevista k\u00e4sityksist\u00e4. Kuuntelutyylien osalta esitet\u00e4\u00e4n McCoyn & Scarborough'n (2014) tutkimuksen katselutyylien mukaiset ironinen kuuntelutyyli ja Camp-sensibiliteetti. N\u00e4iden lis\u00e4ksi kahdeksi muuksi kuuntelutyyliksi ehdotetaan ep\u00e4legitiimiyden asiantuntevaa tiedostamista ja ambivalenttia kuuntelua. Ironista suosimista koskevat k\u00e4sitykset nimet\u00e4\u00e4n hipster-ironiaksi, defenssi-ironiaksi ja teoksen tarkoitettua vastaanottoa tietoisesti vastustavaksi tulkinnaksi. Tutkimuksen toivotaan tarjoavan n\u00e4k\u00f6kulmia paitsi toistaiseksi v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle j\u00e4\u00e4neisiin musiikkikulttuurin ilmi\u00f6ihin, my\u00f6s yleisemmin musiikin kuuntelun ja kokemisen tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Oskari Koskela (osjokosk) on 2016-08-10 06:09:01.163739. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-08-10T06:09:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608103746.pdf: 581520 bytes, checksum: 3cc5ace922cc9ade52bb4cc3744653f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 7ce382379c65676c04372783b86a4c52 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-08-10T06:09:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201608103746.pdf: 581520 bytes, checksum: 3cc5ace922cc9ade52bb4cc3744653f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 7ce382379c65676c04372783b86a4c52 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (130 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ironia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuuntelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "populaarimusiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ironinen kulutus ja ep\u00e4legitiimin musiikin suosiminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201608103746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-08-10T06:09:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ironia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkisosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50918
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bdf8e671-d679-4c1b-be0d-e2eaa20b4ff5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201608103746.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Oskari Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen ironia kuuntelu populaarimusiikki kulttuurintutkimus sosiologia Musiikkitiede Musicology 3051 kuunteleminen musiikkisosiologia
title Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_full Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_fullStr Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_full_unstemmed Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_short Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_sort ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
title_txtP Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
topic ironia kuuntelu populaarimusiikki kulttuurintutkimus sosiologia Musiikkitiede Musicology 3051 kuunteleminen musiikkisosiologia
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede ironia kulttuurintutkimus kuunteleminen kuuntelu musiikkisosiologia populaarimusiikki sosiologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50918 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608103746
work_keys_str_mv AT koskelaoskari ironinenkulutusjaepälegitiiminmusiikinsuosiminen