Lukiolaisten käsitykset pyörimisliikkeen mekaniikassa

Tutkimuksessa etsittiin yleisiä harhakäsityksiä, joita suomalaisilla lukio-opiskelijoilla on pyörimisliikkeen mekaniikasta. Oppilaiden käsitysten tutkimista varten laadittiin monivalintatesti. Suurimmassa osassa testin tehtävistä opiskelijan piti perustella valitsemansa vastausvaihtoehto. Lopuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytölä, Pauli
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50894
Description
Summary:Tutkimuksessa etsittiin yleisiä harhakäsityksiä, joita suomalaisilla lukio-opiskelijoilla on pyörimisliikkeen mekaniikasta. Oppilaiden käsitysten tutkimista varten laadittiin monivalintatesti. Suurimmassa osassa testin tehtävistä opiskelijan piti perustella valitsemansa vastausvaihtoehto. Lopuksi lukiolaisilla havaittuja käsityksiä vertailtiin aiemmissa pyörimisliikkeen mekaniikkaa käsittelevissä tutkimuksissa paljastuneisiin harhakäsityksiin. Tutkimuksen perusteella lukio-opiskelijoilla havaittiin aiemman kaltaisia harhakäsityksiä ja ongelmia erityisesti kitkaa käsittelevissä aiheissa, pyörimisliikkeen mallien soveltamisessa suoraviivaiseen liikkeeseen sekä vierimisessä. Upper secondary school students' common misconceptions on rotational mechanics were studied using a multiple-choice test made for the purpose. In most of the questions students were required to justify their choices. Finally the results were compared to students' misconceptions found earlier in studies on rotational mechanics. According to the results the Finnish upper secondary school students have certain misconceptions similar to those found in the previous studies. Misconceptions were found especially about the topics concerning friction, applications of rotational motion concepts in rectilinear motion, and rolling motion.