Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK

Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, täydentävää opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kieltä ja kulttuuria. Koulujen pääasiallinen tavoite on tukea kotona opittua kaksikielisyyttä sekä syventää suomalaista identiteettiä ja suomen oppimista luonn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kämppi, Sari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50883
_version_ 1826225696290111488
author Kämppi, Sari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kämppi, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kämppi, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kämppi, Sari
datasource_str_mv jyx
description Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, täydentävää opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kieltä ja kulttuuria. Koulujen pääasiallinen tavoite on tukea kotona opittua kaksikielisyyttä sekä syventää suomalaista identiteettiä ja suomen oppimista luonnollisessa ympäristössä muiden suomalaislasten ja aikuisten kanssa. Koulut perustuvat vapaaehtoisuuteen ja ovat ulkosuomalaisvanhempien hartiavoimin toimivia yhdistyksiä ja kerhoja, jotka saavat toimintaansa vuosittaista valtionavustusta Suomesta. Kouluilla on myös tärkeä tiedollinen ja kulttuurinen merkitys alueen suomalaisyhteisöille. Isossa-Britanniassa oli vuonna 2015 yhteensä 21 Suomi-koulua, ja niissä kävi noin 550 lasta. Tämä maisterintutkielma on toimintatutkimus, jossa kartoitettiin Ison-Britannian Suomi-koulujen nykytilannetta ja merkitystä paikallisille suomalaisyhteisöille. Toimintatutkimukselle ominaiseen tapaan osallistuin tutkimukseen sekä tutkijana, että työyhteisön jäsenenä, eli Suomi-koulujen kattojärjestön, Finn-Guildin, koulutusvastaavana. Tutkimukseen osallistui kymmenen Suomi-koulujen opettajaa kuudesta eri Suomi-koulusta ympäri Isoa-Britanniaa. Aineisto kerättiin semistrukturoituina teemahaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen ensimmäisen osan tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita ja kehityskohtia Suomi-kouluilla on ja kuinka kouluja voidaan kehittää. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin, millaisia merkityksiä Suomi-kouluilla oliIson-Britannian suomalaisyhteisöille. Tutkimuksessa selvisi, että Suomi-koulujen toiminta ja siihen liittyvät haasteet jakautuvat pedagogisiin, hallinnollisiin ja kodin ja koulun yhteistyöhön liittyviin haasteisiin. Pedagogiset haasteet pitivät sisällään huonon oppimateriaalitilanteen, vaikeuden löytää uusia opettajia ja opettajien tukiverkoston puuttumisen. Hallinnollisiin haasteisiin kuului opetustiloihin ja niiden saatavuuteen liittyvät puutteet, hallinnollisen rakenteen epämääräisyys, sekä uusien vapaaehtoisten saaminen mukaan toimintaan. Kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteisiin sisältyi sekä oppilaiden että vanhempien motivoimiseen sekä kaksikeliseen kasvatukseen liittyviä haasteita. Tulokset myös osoittivat, että Suomi-kouluilla oli tärkeä merkitys lapsen kielenoppimisille ja identiteetille, sekä ulkosuomalaisten aikuisten suomalaisen kulttuuri-identiteetin toteuttamiselle ja vaalimiselle. Lisäksi Suomi-koulut ovat merkittäviä tietopankkeja ja suomalaisen toiminnan keskuksia alueen ulkosuomalaisyhteisöille. Lisätutkimukselle Suomi-koulujen kentällä on yhä tarvetta, sillä koulujen verkosto kasvaa jatkuvasti ja toimii maailmanlaajuisesti. Erityisesti oppilaiden ja perheiden näkökulmia kielenoppimiseen ja kaksikielisyyteen hedelmällistä tutkia, jotta Suomi-koulujen haasteita ja merkityksiä voitaisiin tarkkailla laajemmin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4mppi, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-24T14:10:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-24T14:10:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1571223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50883", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kielt\u00e4 ja kulttuuria. Koulujen p\u00e4\u00e4asiallinen tavoite on tukea kotona opittua kaksikielisyytt\u00e4 sek\u00e4 syvent\u00e4\u00e4 suomalaista identiteetti\u00e4 ja suomen oppimista luonnollisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 muiden suomalaislasten ja aikuisten kanssa. Koulut perustuvat vapaaehtoisuuteen ja ovat ulkosuomalaisvanhempien hartiavoimin toimivia yhdistyksi\u00e4 ja kerhoja, jotka saavat toimintaansa vuosittaista valtionavustusta Suomesta. Kouluilla on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 tiedollinen ja kulttuurinen merkitys alueen suomalaisyhteis\u00f6ille. Isossa-Britanniassa oli vuonna 2015 yhteens\u00e4 21 Suomi-koulua, ja niiss\u00e4 k\u00e4vi noin 550 lasta.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma on toimintatutkimus, jossa kartoitettiin Ison-Britannian Suomi-koulujen nykytilannetta ja merkityst\u00e4 paikallisille suomalaisyhteis\u00f6ille. Toimintatutkimukselle ominaiseen tapaan osallistuin tutkimukseen sek\u00e4 tutkijana, ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senen\u00e4, eli Suomi-koulujen kattoj\u00e4rjest\u00f6n, Finn-Guildin, koulutusvastaavana.\r\n\r\nTutkimukseen osallistui kymmenen Suomi-koulujen opettajaa kuudesta eri Suomi-koulusta ymp\u00e4ri Isoa-Britanniaa. Aineisto ker\u00e4ttiin semistrukturoituina teemahaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksen ensimm\u00e4isen osan tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita ja kehityskohtia Suomi-kouluilla on ja kuinka kouluja voidaan kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin, millaisia merkityksi\u00e4 Suomi-kouluilla oliIson-Britannian suomalaisyhteis\u00f6ille.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 Suomi-koulujen toiminta ja siihen liittyv\u00e4t haasteet jakautuvat pedagogisiin, hallinnollisiin ja kodin ja koulun yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyviin haasteisiin. Pedagogiset haasteet pitiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n huonon oppimateriaalitilanteen, vaikeuden l\u00f6yt\u00e4\u00e4 uusia opettajia ja opettajien tukiverkoston puuttumisen. Hallinnollisiin haasteisiin kuului opetustiloihin ja niiden saatavuuteen liittyv\u00e4t puutteet, hallinnollisen rakenteen ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isyys, sek\u00e4 uusien vapaaehtoisten saaminen mukaan toimintaan. Kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n haasteisiin sis\u00e4ltyi sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 vanhempien motivoimiseen sek\u00e4 kaksikeliseen kasvatukseen liittyvi\u00e4 haasteita. Tulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 Suomi-kouluilla oli t\u00e4rke\u00e4 merkitys lapsen kielenoppimisille ja identiteetille, sek\u00e4 ulkosuomalaisten aikuisten suomalaisen kulttuuri-identiteetin toteuttamiselle ja vaalimiselle. Lis\u00e4ksi Suomi-koulut ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 tietopankkeja ja suomalaisen toiminnan keskuksia alueen ulkosuomalaisyhteis\u00f6ille.\r\n\r\nLis\u00e4tutkimukselle Suomi-koulujen kent\u00e4ll\u00e4 on yh\u00e4 tarvetta, sill\u00e4 koulujen verkosto kasvaa jatkuvasti ja toimii maailmanlaajuisesti. Erityisesti oppilaiden ja perheiden n\u00e4k\u00f6kulmia kielenoppimiseen ja kaksikielisyyteen hedelm\u00e4llist\u00e4 tutkia, jotta Suomi-koulujen haasteita ja merkityksi\u00e4 voitaisiin tarkkailla laajemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari K\u00e4mppi (saelkamp) on 2016-07-24 14:10:27.820044. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-24T14:10:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607243658.pdf: 550907 bytes, checksum: b5070f364d7ea70143a1df71a25584dc (MD5)\r\nlicense.html: 1171 bytes, checksum: 9108789541831f8693e71fd1b0fdcdb1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-24T14:10:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607243658.pdf: 550907 bytes, checksum: b5070f364d7ea70143a1df71a25584dc (MD5)\r\nlicense.html: 1171 bytes, checksum: 9108789541831f8693e71fd1b0fdcdb1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finnish Schools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "heritage language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607243658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-24T14:10:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi-koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Iso-Britannia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50883
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kämppi, Sari Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK Finnish Schools heritage language action research bilingualism Englannin kieli English Toimintatutkimus 301 kaksikielisyys Suomi-koulut Iso-Britannia
title Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
title_full Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
title_fullStr Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
title_full_unstemmed Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
title_short Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
title_sort teachers views on the challenges points for development and meaning of the finnish schools in the uk
title_txtP Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
topic Finnish Schools heritage language action research bilingualism Englannin kieli English Toimintatutkimus 301 kaksikielisyys Suomi-koulut Iso-Britannia
topic_facet 301 Englannin kieli English Finnish Schools Iso-Britannia Suomi-koulut Toimintatutkimus action research bilingualism heritage language kaksikielisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50883 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607243658
work_keys_str_mv AT kämppisari teachersviewsonthechallengespointsfordevelopmentandmeaningofthefinnishschoolsintheuk