Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen

Tekstien ymmärtäminen ja lukemissujuvuus ovat elintärkeitä taitoja nyky-maailmassa ja sujuva lukeminen myös helpottaa myös vaikeampiselkoisten tekstien luke-mista. Lukemissujuvuuden kehityksessä vanhemmilla ja heidän tuellaan on tärkeä osa. Tässä tutkielmassa suoritetaan käyttäjien kanssa tehtävä, k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Antti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50874
_version_ 1826225761340620800
author Tuominen, Antti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuominen, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuominen, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuominen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tekstien ymmärtäminen ja lukemissujuvuus ovat elintärkeitä taitoja nyky-maailmassa ja sujuva lukeminen myös helpottaa myös vaikeampiselkoisten tekstien luke-mista. Lukemissujuvuuden kehityksessä vanhemmilla ja heidän tuellaan on tärkeä osa. Tässä tutkielmassa suoritetaan käyttäjien kanssa tehtävä, kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntävä käytettävyystestaus sivustolle, joka on suunniteltu tuomaan tietoutta juuri lukemisen ongelmien kanssa kamppailevien lasten vanhemmille. Koska lukemissuju-vuus on perinnöllistä, on tärkeää että sivusto on käyttäjäryhmälleen mahdollisimman käyt-täjäystävällinen. Käyttäjien kanssa tehdyt testit videoitiin ja analysoitiin käytettävyyson-gelmien löytämiseksi. Sivusto on suunniteltu myös sitä seikkaa silmälläpitäen, että usein nämä vaikeudet lukemisessa ja sen sujuvuudessa ovat perinnöllisiä, joten tieto on pyritty esittämään hieman pitempiä tekstikappaleita helpommassa ja lähestyttävämmässä muodos-sa. Understanding texts is a necessity in the modern world. Fluency of reading af-fects the overall motivation towards reading and gives the reader the possibility to read texts that are more difficult to understand. When a child is learning to read, the parents’ support is critical and even more so when difficulties take place. The aim of this study is to comment on the best practices on building a website for parents of children with difficul-ties in reading. The usability of this website is a crucial issue due to the fact that difficulties in reading fluency are often heritable. The tests were filmed and analysed in order to find possible usability problems concerning the use of the website. Moreover, presenting the information for parents, who have children with difficulties in reading fluency needs par-ticular attention because the difficulties are inheritable. This study tests the usability for such users by conducting a usability test that incorporates cognitive walkthrough essentials and think-aloud protocol with user experience-based testing.
first_indexed 2023-03-22T09:58:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00e4ki Hannakaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-19T17:58:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-19T17:58:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1562625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50874", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tekstien ymm\u00e4rt\u00e4minen ja lukemissujuvuus ovat elint\u00e4rkeit\u00e4 taitoja nyky-maailmassa ja sujuva lukeminen my\u00f6s helpottaa my\u00f6s vaikeampiselkoisten tekstien luke-mista. Lukemissujuvuuden kehityksess\u00e4 vanhemmilla ja heid\u00e4n tuellaan on t\u00e4rke\u00e4 osa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa suoritetaan k\u00e4ytt\u00e4jien kanssa teht\u00e4v\u00e4, kognitiivista l\u00e4pik\u00e4ynti\u00e4 ja \u00e4\u00e4neen ajattelua hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyystestaus sivustolle, joka on suunniteltu tuomaan tietoutta juuri lukemisen ongelmien kanssa kamppailevien lasten vanhemmille. Koska lukemissuju-vuus on perinn\u00f6llist\u00e4, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ett\u00e4 sivusto on k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ryhm\u00e4lleen mahdollisimman k\u00e4yt-t\u00e4j\u00e4yst\u00e4v\u00e4llinen. K\u00e4ytt\u00e4jien kanssa tehdyt testit videoitiin ja analysoitiin k\u00e4ytett\u00e4vyyson-gelmien l\u00f6yt\u00e4miseksi. Sivusto on suunniteltu my\u00f6s sit\u00e4 seikkaa silm\u00e4ll\u00e4pit\u00e4en, ett\u00e4 usein n\u00e4m\u00e4 vaikeudet lukemisessa ja sen sujuvuudessa ovat perinn\u00f6llisi\u00e4, joten tieto on pyritty esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n hieman pitempi\u00e4 tekstikappaleita helpommassa ja l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 muodos-sa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Understanding texts is a necessity in the modern world. Fluency of reading af-fects the overall motivation towards reading and gives the reader the possibility to read texts that are more difficult to understand. When a child is learning to read, the parents\u2019 support is critical and even more so when difficulties take place. The aim of this study is to comment on the best practices on building a website for parents of children with difficul-ties in reading. The usability of this website is a crucial issue due to the fact that difficulties in reading fluency are often heritable. The tests were filmed and analysed in order to find possible usability problems concerning the use of the website. Moreover, presenting the information for parents, who have children with difficulties in reading fluency needs par-ticular attention because the difficulties are inheritable. This study tests the usability for such users by conducting a usability test that incorporates cognitive walkthrough essentials and think-aloud protocol with user experience-based testing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Tuominen (anlatuom) on 2016-07-19 17:58:31.437438. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-19T17:58:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607193640.pdf: 1837739 bytes, checksum: f267656589331707883e953e5d168f8e (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: e66022eac278577d1852d8ae7ccdfd3d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-19T17:58:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607193640.pdf: 1837739 bytes, checksum: f267656589331707883e953e5d168f8e (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: e66022eac278577d1852d8ae7ccdfd3d (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen l\u00e4pik\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4neen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukusilta.fi-sivuston k\u00e4ytett\u00e4vyystestaus kognitiivista l\u00e4pik\u00e4ynti\u00e4 ja \u00e4\u00e4neen ajattelua hy\u00f6dynt\u00e4en", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607193640", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-19T17:58:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50874
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d5e16afc-b58a-4753-822d-28b44fbb0379\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201607193640.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Antti Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen kognitiivinen läpikäynti ääneen ajattelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lukeminen sujuvuus käytettävyys WWW-sivut
title Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_full Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_fullStr Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_full_unstemmed Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_short Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_sort lukusilta fi sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
title_txtP Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
topic kognitiivinen läpikäynti ääneen ajattelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lukeminen sujuvuus käytettävyys WWW-sivut
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka WWW-sivut kognitiivinen läpikäynti käytettävyys lukeminen sujuvuus ääneen ajattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607193640
work_keys_str_mv AT tuominenantti lukusiltafisivustonkäytettävyystestauskognitiivistaläpikäyntiäjaääneenajatteluahyö