Summary: | Tiivistelmä – Abstract
Yritysten strategiat sisältävät perinteisesti selkeän suunnitelman siitä, mitä yritys pyrkii
saavuttamaan. Tästä huolimatta tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa puolet
suunnitelluista strategioista epäonnistuu huonosti toteutetun strategian
toimeenpanoprosessin seurauksen.
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu strategian toimeenpanoprosessia
kuluttajamarkkinoilla toimivassa kodintekniikkayrityksessä. Tutkimuksen tarkoituksena
on ollut muodostaa ymmärrys niistä prosesseista ja toimenpiteistä, joiden seurauksena
yrityksen strategian keskeinen sisältö muuttuu käytännön toimiksi. Tutkimuksessa on
tämän lisäksi pyritty tutkimaan organisaation eri tasojen näkemyksiä
toimeenpanoprosessiin liittyen, löytämään niistä ristiriitoja ja muodostamaan niiden
perusteella tulkintoja. Tutkimuksessa ei ole käytetty valmista teoreettista viitekehystä,
vaan se on muodostettu aiempaan kirjallisuuteen ja tieteelliseen tutkimukseen
pohjautuen tämän tutkimuksen päämääriä silmällä pitäen.
Tutkimus on metodologialtaan laadullinen tapaustutkimus. Aineiston kerääminen on
suoritettu hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jotka on suoritettu
kohdeyrityksen kolmelle eri organisaatiotasolle. Tutkimuksen tulosten perusteella
voidaan todeta myyntistrategian toimeenpanoprosessin olevan tämän tapauksen
kontekstissa myynnin johtamisen, yrityksen prosessien ja henkilöstön vuorovaikutusta.
Suurimmat ristiriidat näyttäisivät tämän tapauksen kontekstissa liittyvän
palkitsemisjärjestelmien ja suorituksen mittaamisen käytäntöihin.
|