Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien kognitiivis-kielellisten lukemisvalmiustaitojen, eli fonologisen tietoisuude...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Talvitie, Tanja-Tuulia
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50868
_version_ 1826225767092060160
author Talvitie, Tanja-Tuulia
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Talvitie, Tanja-Tuulia Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Talvitie, Tanja-Tuulia Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Talvitie, Tanja-Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien kognitiivis-kielellisten lukemisvalmiustaitojen, eli fonologisen tietoisuuden, nimeämissujuvuuden ja työmuistin yhteyttä lukivaikeuteen aikuisuudessa. Tutkimusongelmiin vastattiin aineistolla, joka koostui Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän perheneuvolan ylläpitämän Lastentutkimusklinikan oppimisvaikeustutkimuksissa lapsina käyneiden aikuisten yksilötutkimuksista. Seurannassa tutkittavina olivat 49 yli 20-vuotiasta aikuista (31 miestä ja 18 naista), joilla ei lukivaikeuden lisäksi ollut matematiikan, tunne-elämän tai tarkkaavuuden pulmia. Tutkimushenkilöiden verrokkeja oli 40 (26 miestä, 14 naista). Lapsuudessa tutkittavien kognitiivista tasoa tutkittiin WISC-R:n kielellisellä, suoritus- ja kokonaisälykkyysosamäärällä ja lyhytkestoista muistia WISC-R:n Numerosarjat-osatestillä. Lukemisen sujuvuutta arvioitiin Misku-lukemistestillä ja Ärps-testistön tekstin ääneen lukemisen testillä, nimeämissujuvuutta Nopean sarjallisen nimeämisen testillä ja fonologisia taitoja Nepsyn Fonologinen prosessointi- osatestillä sekä ITPA:n Äänteiden yhdistämisen testillä. Aikuisuuden seurannassa kognitiivista kykyrakennetta testattiin WAIS-IV:n lyhennetyllä versiolla, josta työmuistin arviointiin käytettiin lisäksi WAIS-IV:n Numerosarjat-osiota. Lukemis- ja kirjoittamistaitoa tutkittiin lisäksi lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistöllä nuorille ja aikuisille ja nimeämistä Nopean sarjallisen nimeämisen testillä. Tilastolliset analyysit toteutettiin logistisen binäärisen regressioanalyysin, ristiintaulukoinnin ja χ²-testin avulla. Tulokset osoittivat, että dysleksia jatkuu aikuisuuteen erityisesti lukemisen sujuvuuden ja tarkkuuden vaikeuksina. Lapsuuden nopea nimeäminen selitti aikuisuuden lukivaikeutta parhaiten ja vaikeudet lapsuuden nimeämisessä olivat yhteydessä lukemisen sujuvuuteen. Myös aikuisuudessa tutkittu nopea sarjallinen nimeäminen selitti lukivaikeutta aikuisuudessa, sillä nimeäminen oli aikuisuuden mittausajankohtana yhteydessä paitsi lukemisen sujuvuuteen, myös tarkkuuteen. Lisäksi aikuisuuden fonologiset taidot selittivät aikuisuuden lukutarkkuuden ja luetun ymmärtämisen vaikeutta. Aikuisuuden työmuisti oli yhteydessä ainoastaan luetun ymmärtämisen vaikeuksiin aikuisuudessa. Tutkimuksen valossa dysleksiaa voidaan pitää hyvin sitkeänä ongelmana. Erityisesti nopean sarjallisen nimeämisen testi sopii dysleksian pysyvyyttä ennakoivaan tunnistamiseen jo lapsuudessa. Varhaiset kognitiivis-kielelliset taidot selittivät kuitenkin vain osan aikuisuuden lukutaidosta, mikä viittaa siihen, että myös monilla muilla tekijöillä voi olla merkitystä siihen, jatkuuko vaikeus aikuisuuteen. Dysleksian kehityskulku on monisyinen ja vuorovaikutteinen, johon sekä yksilön ympäristötekijöillä, genetiikalla että kognitiivisilla valmiuksilla on vaikutusta. Dysleksiaan tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota sekä tutkimuksen että käytännön työkentällä myös myöhemmässä aikuisuudessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talvitie, Tanja-Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-16T08:25:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-16T08:25:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1562610", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50868", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja mill\u00e4 lukutaidon alueella lukemisen vaikeus n\u00e4kyy. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien kognitiivis-kielellisten lukemisvalmiustaitojen, eli fonologisen tietoisuuden, nime\u00e4missujuvuuden ja ty\u00f6muistin yhteytt\u00e4 lukivaikeuteen aikuisuudessa. Tutkimusongelmiin vastattiin aineistolla, joka koostui Niilo M\u00e4ki Instituutin ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n perheneuvolan yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4n Lastentutkimusklinikan oppimisvaikeustutkimuksissa lapsina k\u00e4yneiden aikuisten yksil\u00f6tutkimuksista. Seurannassa tutkittavina olivat 49 yli 20-vuotiasta aikuista (31 miest\u00e4 ja 18 naista), joilla ei lukivaikeuden lis\u00e4ksi ollut matematiikan, tunne-el\u00e4m\u00e4n tai tarkkaavuuden pulmia. Tutkimushenkil\u00f6iden verrokkeja oli 40 (26 miest\u00e4, 14 naista).\nLapsuudessa tutkittavien kognitiivista tasoa tutkittiin WISC-R:n kielellisell\u00e4, suoritus- ja kokonais\u00e4lykkyysosam\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja lyhytkestoista muistia WISC-R:n Numerosarjat-osatestill\u00e4. Lukemisen sujuvuutta arvioitiin Misku-lukemistestill\u00e4 ja \u00c4rps-testist\u00f6n tekstin \u00e4\u00e4neen lukemisen testill\u00e4, nime\u00e4missujuvuutta Nopean sarjallisen nime\u00e4misen testill\u00e4 ja fonologisia taitoja Nepsyn Fonologinen prosessointi- osatestill\u00e4 sek\u00e4 ITPA:n \u00c4\u00e4nteiden yhdist\u00e4misen testill\u00e4. Aikuisuuden seurannassa kognitiivista kykyrakennetta testattiin WAIS-IV:n lyhennetyll\u00e4 versiolla, josta ty\u00f6muistin arviointiin k\u00e4ytettiin lis\u00e4ksi WAIS-IV:n Numerosarjat-osiota. Lukemis- ja kirjoittamistaitoa tutkittiin lis\u00e4ksi lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksil\u00f6testist\u00f6ll\u00e4 nuorille ja aikuisille ja nime\u00e4mist\u00e4 Nopean sarjallisen nime\u00e4misen testill\u00e4.\nTilastolliset analyysit toteutettiin logistisen bin\u00e4\u00e4risen regressioanalyysin, ristiintaulukoinnin ja \u03c7\u00b2-testin avulla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 dysleksia jatkuu aikuisuuteen erityisesti lukemisen sujuvuuden ja tarkkuuden vaikeuksina. Lapsuuden nopea nime\u00e4minen selitti aikuisuuden lukivaikeutta parhaiten ja vaikeudet lapsuuden nime\u00e4misess\u00e4 olivat yhteydess\u00e4 lukemisen sujuvuuteen. My\u00f6s aikuisuudessa tutkittu nopea sarjallinen nime\u00e4minen selitti lukivaikeutta aikuisuudessa, sill\u00e4 nime\u00e4minen oli aikuisuuden mittausajankohtana yhteydess\u00e4 paitsi lukemisen sujuvuuteen, my\u00f6s tarkkuuteen. Lis\u00e4ksi aikuisuuden fonologiset taidot selittiv\u00e4t aikuisuuden lukutarkkuuden ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen vaikeutta. Aikuisuuden ty\u00f6muisti oli yhteydess\u00e4 ainoastaan luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen vaikeuksiin aikuisuudessa. \nTutkimuksen valossa dysleksiaa voidaan pit\u00e4\u00e4 hyvin sitke\u00e4n\u00e4 ongelmana. Erityisesti nopean sarjallisen nime\u00e4misen testi sopii dysleksian pysyvyytt\u00e4 ennakoivaan tunnistamiseen jo lapsuudessa. Varhaiset kognitiivis-kielelliset taidot selittiv\u00e4t kuitenkin vain osan aikuisuuden lukutaidosta, mik\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 my\u00f6s monilla muilla tekij\u00f6ill\u00e4 voi olla merkityst\u00e4 siihen, jatkuuko vaikeus aikuisuuteen. Dysleksian kehityskulku on monisyinen ja vuorovaikutteinen, johon sek\u00e4 yksil\u00f6n ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00f6ill\u00e4, genetiikalla ett\u00e4 kognitiivisilla valmiuksilla on vaikutusta. Dysleksiaan tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota sek\u00e4 tutkimuksen ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6kent\u00e4ll\u00e4 my\u00f6s my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 aikuisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja-Tuulia Talvitie (takrtalv) on 2016-07-16 08:25:09.823588. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-16T08:25:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201607163630.pdf: 810191 bytes, checksum: 096f6f59fd9fad2678172cf72233415d (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 4eb4952ee826a32502d73d6dd9fea008 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-16T08:25:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201607163630.pdf: 810191 bytes, checksum: 096f6f59fd9fad2678172cf72233415d (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 4eb4952ee826a32502d73d6dd9fea008 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (39 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pysyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea sarjallinen nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607163630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-16T08:25:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pysyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50868
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3a3db99-b5de-4911-bae3-bcc8e777e09b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201607163630.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talvitie, Tanja-Tuulia Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin dysleksia lukivaikeus oppimisvaikeus pysyvyys fonologiset taidot nopea sarjallinen nimeäminen työmuisti kognitiiviset taidot pitkittäistutkimus seuranta Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt oppimisvaikeudet
title Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_full Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_fullStr Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_full_unstemmed Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_short Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_sort dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis kielellisiin lukemisen taustataitoihin
title_txtP Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
topic dysleksia lukivaikeus oppimisvaikeus pysyvyys fonologiset taidot nopea sarjallinen nimeäminen työmuisti kognitiiviset taidot pitkittäistutkimus seuranta Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt oppimisvaikeudet
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia fonologiset taidot kognitiiviset taidot lukihäiriöt lukivaikeus nopea sarjallinen nimeäminen oppimisvaikeudet oppimisvaikeus pitkittäistutkimus pysyvyys seuranta työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50868 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607163630
work_keys_str_mv AT talvitietanjatuulia dysleksianpysyvyysjayhteyskognitiiviskielellisiinlukemisentaustataitoihin