Verkkosivustojen omaksumiseen vaikuttavat tekijät

Tässä tutkielma käsiteltiin verkkosivustojen omaksumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustuttiin aluksi teknologian omaksumiseen yleisellä tasolla, ja syvennyttiin sitten tarkemmin verkkosivustoihin. Teoreettinen tausta pohjautui teknologian omaksumisen malliin (Technology Accepta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Sakari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50763
Description
Summary:Tässä tutkielma käsiteltiin verkkosivustojen omaksumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustuttiin aluksi teknologian omaksumiseen yleisellä tasolla, ja syvennyttiin sitten tarkemmin verkkosivustoihin. Teoreettinen tausta pohjautui teknologian omaksumisen malliin (Technology Acceptance Model, TAM), joka esittää, että kaksi tärkeintä teknologian omaksumista selittävää teki-jää ovat käyttäjän kokema hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys. Teknologian omaksumisen tutkimus on olennaista teknologian suunnitteluprosessissa, sillä ymmärrys siihen vaikuttavista tekijöistä voi helpottaa suunnittelijoita kehittämään helpommin hyödyllisiksi ja helppokäyttöisiksi koettuja tuotteita ja palveluita. Tutkielman tutkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat merkittäviä teknologian omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä? ja Millaiset tekijät vaikuttavat verkkosivustojen omaksumiseen? TAM:iin pohjautuva verkkosivustojen omaksumisen malli WAM (Website Acceptance Model) osoittaa, että TAM on sovellettavissa tarkemmin rajattuihin teknologisiin sovelluksiin, eli tässä tapauksessa verkkosivustoihin. WAM:n mukaan myös verkkosivustojen kontekstissa koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys ovat tärkeitä omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Muita tutkielmassa esitettyjä verkkosivustojen omaksumista selittäviä tekijöitä olivat sivuston ulkoasu ja visuaaliset tekijät, käyttäjän ennakko-odotukset, ensivaikutelma ja sivuston brändi. Teknologisten sovellusten kehittämisessä tulee myös pyrkiä positiivisen käyttäjäkokemuksen synnyttämiseen. Sitä ei voida kuitenkaan taata ennakkoon, sillä käyttäjäkokemukset ovat vahvasti sidoksissa kontekstiin ja kokemukset ovat subjektiivisia. Siksi niiden mittaaminen on myös haasteellista. Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa positiivisen käyttäjäkokemuksen syntymisessä on ennen kaikkea kyse siitä, että teknologian hyödyntäminen täyttää käyttäjän dynaamiset ja kompleksiset tarpeet. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, käyttäen lähdemateriaalina tietojärjestelmätieteen ja ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen tieteenalojen tieteellisiä julkaisuja sekä kirjallisuutta.