First year chemistry experience kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana

Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäisen vuoden kemian opiskelijoiden motivaatiota kemian opiskelua kohtaan tarkastelemalla vuosien 2012 - 2015 Alkukeitos-kurssin lomakkeiden vastauksia. Niistä poimittiin syitä kemian opiskelun aloittamiselle ja pohdittiin näiden vaikutusta motivaatioon opiskella kemi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tulonen, Soila
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50762
_version_ 1826225761339572224
author Tulonen, Soila
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tulonen, Soila Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tulonen, Soila Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tulonen, Soila
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäisen vuoden kemian opiskelijoiden motivaatiota kemian opiskelua kohtaan tarkastelemalla vuosien 2012 - 2015 Alkukeitos-kurssin lomakkeiden vastauksia. Niistä poimittiin syitä kemian opiskelun aloittamiselle ja pohdittiin näiden vaikutusta motivaatioon opiskella kemiaa. Lomakkeiden vastauksista kerättiin myös aloittaneiden opiskelijoiden odotuksia kemian opinnoista ja verrattiin näitä keväällä 2016 ensimmäisen vuoden opiskelijoille suoritetun kyselyn vastauksiin. Kyselyn vastausten avulla pyrittiin määrittämään vastaavatko kemian ensimmäisen vuoden opinnot opintonsa aloittaneiden odotuksia, kokevatko ensimmäisen vuoden opiskelijat opintonsa motivoiviksi ja ovatko opiskelijat sitoutuneita niihin. Tutkimuksen yhtenä päämääränä oli myös selvittää ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukyvyn tukemista. Kyselyn vastauksista tutkittiin kemian laitoksen tarjoaman hops-ohjauksen, Hyvis -toiminnan ja opiskeluympäristön merkitystä opiskelijan opiskelukyvyn kehittymiseen ja säilymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä neljää Alkukeitos-kurssin lomaketta ja yhtä vuonna 2015 aloittaneille tehtyä kyselyä. Tutkimuksessa havaittiin useimpien valinneen kemian opiskeltavaksi aineekseen kiinnostuksesta kemiaa ja luonnontieteitä kohtaan sekä lisätäkseen ymmärrystä maailmasta kemian avulla. Näiden opiskelijoiden motivaatio kemian opintoja kohtaan voidaan todeta olevan korkea. Osa vastaajista kertoi opiskelevansa kemiaa vahvistaakseen kemian osaamistaan toisen aineen pääsykokeita varten ja heidän motivaationsa opintoihin pidemmällä ajalla voidaan olettaa olevan alhainen. Vastauksista selvisi myös aloittaneiden opiskelijoiden odottavan opintojen olevan haasteellisempia, vapaampia ja itsenäisempiä. Kyselyn mukaan kuitenkin lähes joka toinen aloittaneista koki kemian opinnot mielenkiintoisimmiksi ja vapaammiksi kuin odotti. Kolmannekselle kemian opinnot osoittautuivat myös odotettua käytännönläheisemmiksi. Kuitenkin kyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille opiskelijoiden toive suuremmasta määrästä pienryhmäopiskelua. Hops-ohjaus koettiin hyvin hyödylliseksi kyselyn vastausten perusteella. Opiskelijat kuitenkin toivoivat parempaa sivuaine-infoa opintojen aloitukseen. Hyvis -toimintaan opiskelijat olivat myös tyytyväisiä ja laitoksen ilmapiiri koettiin hyväksi. Myös laitoksen opetushenkilökunta todettiin motivoivaksi. Hyvä opetustoiminta, opiskelijan voimavarojen ja opiskelutekniikoiden vahvistus hops-ohjauksella ja Hyvis-toiminnalla sekä opiskeluympäristön hyvä ilmapiiri turvaavat opiskelijan opiskelukykyä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valto, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulonen, Soila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-07T13:48:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-07T13:48:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1562272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50762", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin ensimm\u00e4isen vuoden kemian opiskelijoiden motivaatiota kemian opiskelua kohtaan tarkastelemalla vuosien 2012 - 2015 Alkukeitos-kurssin lomakkeiden vastauksia. Niist\u00e4 poimittiin syit\u00e4 kemian opiskelun aloittamiselle ja pohdittiin n\u00e4iden vaikutusta motivaatioon opiskella kemiaa. Lomakkeiden vastauksista ker\u00e4ttiin my\u00f6s aloittaneiden opiskelijoiden odotuksia kemian opinnoista ja verrattiin n\u00e4it\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoille suoritetun kyselyn vastauksiin. Kyselyn vastausten avulla pyrittiin m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaavatko kemian ensimm\u00e4isen vuoden opinnot opintonsa aloittaneiden odotuksia, kokevatko ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat opintonsa motivoiviksi ja ovatko opiskelijat sitoutuneita niihin. Tutkimuksen yhten\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden opiskelukyvyn tukemista. Kyselyn vastauksista tutkittiin kemian laitoksen tarjoaman hops-ohjauksen, Hyvis -toiminnan ja opiskeluymp\u00e4rist\u00f6n merkityst\u00e4 opiskelijan opiskelukyvyn kehittymiseen ja s\u00e4ilymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteens\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 Alkukeitos-kurssin lomaketta ja yht\u00e4 vuonna 2015 aloittaneille tehty\u00e4 kysely\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksessa havaittiin useimpien valinneen kemian opiskeltavaksi aineekseen kiinnostuksesta kemiaa ja luonnontieteit\u00e4 kohtaan sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4kseen ymm\u00e4rryst\u00e4 maailmasta kemian avulla. N\u00e4iden opiskelijoiden motivaatio kemian opintoja kohtaan voidaan todeta olevan korkea. Osa vastaajista kertoi opiskelevansa kemiaa vahvistaakseen kemian osaamistaan toisen aineen p\u00e4\u00e4sykokeita varten ja heid\u00e4n motivaationsa opintoihin pidemm\u00e4ll\u00e4 ajalla voidaan olettaa olevan alhainen. Vastauksista selvisi my\u00f6s aloittaneiden opiskelijoiden odottavan opintojen olevan haasteellisempia, vapaampia ja itsen\u00e4isempi\u00e4. Kyselyn mukaan kuitenkin l\u00e4hes joka toinen aloittaneista koki kemian opinnot mielenkiintoisimmiksi ja vapaammiksi kuin odotti. Kolmannekselle kemian opinnot osoittautuivat my\u00f6s odotettua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisemmiksi. Kuitenkin kyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille opiskelijoiden toive suuremmasta m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 pienryhm\u00e4opiskelua. \r\nHops-ohjaus koettiin hyvin hy\u00f6dylliseksi kyselyn vastausten perusteella. Opiskelijat kuitenkin toivoivat parempaa sivuaine-infoa opintojen aloitukseen. Hyvis -toimintaan opiskelijat olivat my\u00f6s tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja laitoksen ilmapiiri koettiin hyv\u00e4ksi. My\u00f6s laitoksen opetushenkil\u00f6kunta todettiin motivoivaksi. Hyv\u00e4 opetustoiminta, opiskelijan voimavarojen ja opiskelutekniikoiden vahvistus hops-ohjauksella ja Hyvis-toiminnalla sek\u00e4 opiskeluymp\u00e4rist\u00f6n hyv\u00e4 ilmapiiri turvaavat opiskelijan opiskelukyky\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Soila Tulonen (somitulo) on 2016-07-07 13:48:05.938361. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-07T13:48:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607073529.pdf: 1642853 bytes, checksum: d05957461ca7119b34ea80268c41d60e (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 965d5dc679053b7f53a8c3c376687499 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-07T13:48:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607073529.pdf: 1642853 bytes, checksum: d05957461ca7119b34ea80268c41d60e (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 965d5dc679053b7f53a8c3c376687499 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvis -toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Student Life", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607073529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-07T13:48:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOPS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50762
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7d8e59b-48b9-40d2-b41a-188378b14e34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201607073529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tulonen, Soila First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana Jyväskylän yliopisto hyvis -toiminta Student Life Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opiskelijat hyvinvointi opiskelukyky motivaatio ohjaus HOPS
title First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_alt Kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_full First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_fullStr First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_full_unstemmed First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_short First year chemistry experience
title_sort first year chemistry experience kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_sub kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
title_txtP First year chemistry experience : kokonaisvaltainen hyvinvointi kemian opiskelun perustana
topic Jyväskylän yliopisto hyvis -toiminta Student Life Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opiskelijat hyvinvointi opiskelukyky motivaatio ohjaus HOPS
topic_facet 4034 HOPS Jyväskylän yliopisto Kemian opettajankoulutus Student Life Teacher education programme in Chemistry hyvinvointi hyvis -toiminta kemia motivaatio ohjaus opiskelijat opiskelukyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50762 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607073529
work_keys_str_mv AT tulonensoila firstyearchemistryexperiencekokonaisvaltainenhyvinvointikemianopiskelunperustana