Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä

Sisällön jakamisesta ja käyttäjien välisestä vuorovaikutuksesta internetissä on tullut helppoa ja nopeaa sosiaaliselle medialle tyypillisten yhteisöpalveluiden avulla. Nämä yhteisöpalvelut pohjautuvat rakenteeltaan tietoverkkoihin heijas-tellen samalla arkielämän ihmissuhteita. Tietyillä yksilöillä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reinikainen, Miika
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50705
_version_ 1828193106443370496
author Reinikainen, Miika
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Reinikainen, Miika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Reinikainen, Miika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Reinikainen, Miika
datasource_str_mv jyx
description Sisällön jakamisesta ja käyttäjien välisestä vuorovaikutuksesta internetissä on tullut helppoa ja nopeaa sosiaaliselle medialle tyypillisten yhteisöpalveluiden avulla. Nämä yhteisöpalvelut pohjautuvat rakenteeltaan tietoverkkoihin heijas-tellen samalla arkielämän ihmissuhteita. Tietyillä yksilöillä on koettu olevan erityisen merkityksellinen rooli sosiaalisissa verkostoissa tiedon leviämisen eli informaation diffuusion kannalta. Tällaisilla yksilöillä on havaittu olevan sel-laisia ominaisuuksia, jotka tekevät heistä erityisiä muihin sosiaalisen verkos-ton yksilöihin verrattuna. Näitä erityisiä yksilöitä kutsutaan yleisemmin vai-kuttajiksi. Tässä tutkimuksessa käsitellään vaikuttavuuden muodostumista yhtei-söpalvelu Twitterissä. Tarkoituksena on selvittää miten Twitterissä yksittäisten käyttäjien vaikuttavuus muodostuu, kun tarkastellaan informaation diffuusiota sekä sen taustalla olevaa sosiaalista verkostoa. Tutkimus toteutettiin kirjalli-suuskatsauksen sekä tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusta varten Twitteristä kerättiin huhtikuussa 2013 Bostonin maratonin pommi-iskuihin liittyvä aineis-to. Aineisto sisälsi yli kahdeksan miljoonaa tviittiä ja retviittiä, jotka oli lähetet-ty yli neljän miljoonan Twitter–käyttäjän toimesta tapahtumaan liittyen. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Twitterissä vaikuttavuuden muodos-tumisen kannalta informaation diffuusiolla on merkityksellinen rooli. Seuraajat luovat yleisön käyttäjän lähettämille tviiteille eli tilapäivityksille. Twitterissä informaation diffuusio syntyy, kun käyttäjän seuraajat retviittaavat eli lähettä-vät käyttäjän lähettämiä tviittejä eteenpäin omille seuraajilleen. Mikäli seuraa-jia on paljon tai käyttäjän seuraajat ovat itse vaikuttajia, voidaan myös laajamit-taisen informaation diffuusion syntyminen nähdä ennustettavana tapahtumana. Mikäli yksi käyttäjä saa tällaisia ketjureaktioita aikaiseksi, voidaan hänellä to-deta olevan enemmän vaikuttavuutta Twitterissä kuin tämän vertaiskäyttäjillä. Sharing content and communicating in the Internet with other users has become easy and fast because of social media networking services. The structures of these social networking services are based on the computer networks and cloud computing, at the same time reflecting daily life relationships. Certain individuals seems to play a crucial role in the information diffusion in social networks. Such individuals seems to have some special characteristics that make them special in comparison to other individuals in social networks in terms of information diffusion. These special individuals are being generally called influentials. This study addresses the emergence of the user influence in the Twitter social network service. The purpose of this study is to find out how the influ-ence of individual user is being formed when observing the information diffu-sion as well as the social network on Twitter. This study was carried out by us-ing a literature review and a case study. The data set for this study was collect-ed from Twitter in April 2013 after the Boston Marathon bombing and related with it. The data consists over eight million tweets that were created or re-tweeted by over four million different users. As a result of this research it became clear that the information diffusion has its significant role to play in terms of user influence formation in Twitter. The followers are the main audience for the tweets sent by the user. When the followers are retweeting the tweets to their own followers this activity gener-ates a phenomenon called diffusion of information. If the user has a lot of fol-lowers or the followers are influentials themselves, then the diffusion of infor-mation more widely can be seen as a predictable event. If one single Twitter user can cause such chain reactions, then the user has more influence than his peers.
first_indexed 2023-03-22T09:58:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jari Veijalainen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikainen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-04T07:55:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-04T07:55:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6n jakamisesta ja k\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta internetiss\u00e4 on tullut helppoa ja nopeaa sosiaaliselle medialle tyypillisten yhteis\u00f6palveluiden avulla. N\u00e4m\u00e4 yhteis\u00f6palvelut pohjautuvat rakenteeltaan tietoverkkoihin heijas-tellen samalla arkiel\u00e4m\u00e4n ihmissuhteita. Tietyill\u00e4 yksil\u00f6ill\u00e4 on koettu olevan erityisen merkityksellinen rooli sosiaalisissa verkostoissa tiedon levi\u00e4misen eli informaation diffuusion kannalta. T\u00e4llaisilla yksil\u00f6ill\u00e4 on havaittu olevan sel-laisia ominaisuuksia, jotka tekev\u00e4t heist\u00e4 erityisi\u00e4 muihin sosiaalisen verkos-ton yksil\u00f6ihin verrattuna. N\u00e4it\u00e4 erityisi\u00e4 yksil\u00f6it\u00e4 kutsutaan yleisemmin vai-kuttajiksi.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vaikuttavuuden muodostumista yhtei-s\u00f6palvelu Twitteriss\u00e4. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten Twitteriss\u00e4 yksitt\u00e4isten k\u00e4ytt\u00e4jien vaikuttavuus muodostuu, kun tarkastellaan informaation diffuusiota sek\u00e4 sen taustalla olevaa sosiaalista verkostoa. Tutkimus toteutettiin kirjalli-suuskatsauksen sek\u00e4 tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusta varten Twitterist\u00e4 ker\u00e4ttiin huhtikuussa 2013 Bostonin maratonin pommi-iskuihin liittyv\u00e4 aineis-to. Aineisto sis\u00e4lsi yli kahdeksan miljoonaa tviitti\u00e4 ja retviitti\u00e4, jotka oli l\u00e4hetet-ty yli nelj\u00e4n miljoonan Twitter\u2013k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n toimesta tapahtumaan liittyen. \nTutkimuksen tuloksena selvisi, ett\u00e4 Twitteriss\u00e4 vaikuttavuuden muodos-tumisen kannalta informaation diffuusiolla on merkityksellinen rooli. Seuraajat luovat yleis\u00f6n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n l\u00e4hett\u00e4mille tviiteille eli tilap\u00e4ivityksille. Twitteriss\u00e4 informaation diffuusio syntyy, kun k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n seuraajat retviittaavat eli l\u00e4hett\u00e4-v\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n l\u00e4hett\u00e4mi\u00e4 tviittej\u00e4 eteenp\u00e4in omille seuraajilleen. Mik\u00e4li seuraa-jia on paljon tai k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n seuraajat ovat itse vaikuttajia, voidaan my\u00f6s laajamit-taisen informaation diffuusion syntyminen n\u00e4hd\u00e4 ennustettavana tapahtumana. Mik\u00e4li yksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 saa t\u00e4llaisia ketjureaktioita aikaiseksi, voidaan h\u00e4nell\u00e4 to-deta olevan enemm\u00e4n vaikuttavuutta Twitteriss\u00e4 kuin t\u00e4m\u00e4n vertaisk\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sharing content and communicating in the Internet with other users has become easy and fast because of social media networking services. The structures of these social networking services are based on the computer networks and cloud computing, at the same time reflecting daily life relationships. Certain individuals seems to play a crucial role in the information diffusion in social networks. Such individuals seems to have some special characteristics that make them special in comparison to other individuals in social networks in terms of information diffusion. These special individuals are being generally called influentials. \nThis study addresses the emergence of the user influence in the Twitter social network service. The purpose of this study is to find out how the influ-ence of individual user is being formed when observing the information diffu-sion as well as the social network on Twitter. This study was carried out by us-ing a literature review and a case study. The data set for this study was collect-ed from Twitter in April 2013 after the Boston Marathon bombing and related with it. The data consists over eight million tweets that were created or re-tweeted by over four million different users. \nAs a result of this research it became clear that the information diffusion has its significant role to play in terms of user influence formation in Twitter. The followers are the main audience for the tweets sent by the user. When the followers are retweeting the tweets to their own followers this activity gener-ates a phenomenon called diffusion of information. If the user has a lot of fol-lowers or the followers are influentials themselves, then the diffusion of infor-mation more widely can be seen as a predictable event. If one single Twitter user can cause such chain reactions, then the user has more influence than his peers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miika Reinikainen (mireinik) on 2016-07-04 07:55:34.625470. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-04T07:55:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201607043460.pdf: 409452 bytes, checksum: 5c9c9943b22181516a086e5f9633ae10 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: bcc6c81db00a5b2b06e06ac31921afd5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-04T07:55:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201607043460.pdf: 409452 bytes, checksum: 5c9c9943b22181516a086e5f9633ae10 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: bcc6c81db00a5b2b06e06ac31921afd5 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen verkosto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaation diffuusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitteriss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607043460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-04T07:55:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diffuusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset verkostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50705
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:32Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbea0269-a6ad-4f2b-916a-fcbdc09e4f11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201607043460.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikainen, Miika Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä Twitter sosiaalinen verkosto vaikuttavuus informaation diffuusio Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 informaatio diffuusio sosiaaliset verkostot
title Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
title_full Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
title_fullStr Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
title_full_unstemmed Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
title_short Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
title_sort informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen twitterissä
title_txtP Informaation diffuusion merkitys vaikuttavuuden muodostumiseen Twitterissä
topic Twitter sosiaalinen verkosto vaikuttavuus informaation diffuusio Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 informaatio diffuusio sosiaaliset verkostot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Twitter diffuusio informaatio informaation diffuusio sosiaalinen verkosto sosiaaliset verkostot vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50705 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607043460
work_keys_str_mv AT reinikainenmiika informaationdiffuusionmerkitysvaikuttavuudenmuodostumiseentwitterissä