Luokanopettaja liikunnanopettajana merkityssuhteita luomassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä merkityksiä luokanopettajat pitävät tärkeinä liikunnanopetuksessa ja verrata niitä oppilaille tehtyyn tutkimukseen. Liikunnan moninaiset merkitykset vaikuttavat oppilaiden liikuntasuhteen muodostumiseen. Liikunnassa merkitykset konkretisoituvat havai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Syväluoma, Mervi, Ojala, Tarja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50688
_version_ 1826225686731292673
author Syväluoma, Mervi Ojala, Tarja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Syväluoma, Mervi Ojala, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Syväluoma, Mervi Ojala, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Syväluoma, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä merkityksiä luokanopettajat pitävät tärkeinä liikunnanopetuksessa ja verrata niitä oppilaille tehtyyn tutkimukseen. Liikunnan moninaiset merkitykset vaikuttavat oppilaiden liikuntasuhteen muodostumiseen. Liikunnassa merkitykset konkretisoituvat havainnoinnin ja fyysisen tekemisen tuomien elämysten kautta. Liikuntaa opettavalla opettajalla voi olla merkittävä rooli oppilaan liikuntasuhteen muodostumiseen sekä siihen, minkälaisia merkityksiä oppilaan on mahdollista kohdata ja löytää liikunnasta. Merkitysten tiedostamisella voidaan tukea liikunnallisen elämäntavan syntymistä ja harrastuneisuutta. Liikunnassa asiat koetaan usein fyysisesti, mutta yhtä tärkeää on se, mitä tapahtuu kognitiivisella tasolla. Tutkimuksen aineisto (n=164) kerättiin joulukuussa 2015 sosiaalisen median kautta toteutettuna kyselynä. Kysely oli suunnattu luokanopettajille, jotka ohjattiin Facebook- keskusteluryhmien välityksellä Webropol-kyselyyn. Kyselyn määrällisessä osiossa käyettiin pohjana merkitysosioa, joka oli Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisen tutkimuksessa. Laadullista aineistoa kerättiin lomakkeeseen lisätyillä avoimilla kysymyksillä liikunnanopetukseen liittyen. Aineistoa analysoitiin SPSS 23.0 tilasto-ohjelmalla. Liikunnanopetuksessa koettuja merkityksiä vertailtiin tärkeäksi ja erittäin tärkeäksi kokemisen lisäksi muun muassa keskiarvoilla. Tutkimuksen tulokset antoivat kuvan opettajien liikunnanopetuksessa tärkeänä pitämistä merkityksistä, joita olivat ilo, parhaansa yrittäminen, onnistumisen elämykset, hyvän olon saaminen ja liikunnan terveellisyys. Vanhimmat vastaajat pitivät muita ikäryhmiä tärkeämpänä lihasvoiman kasvattamista ja notkeuden parantamista. Miehet pitivät naisia yleisemmin tärkeänä menestyksen voittamisen tavoittelua. Oppilaiden ja opettajien tärkeimmiksi ja vähiten tärkeiksi kokemien merkitysten joukosta löytyi samoja merkityksiä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koski, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syv\u00e4luoma, Mervi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-01T11:21:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-01T11:21:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704694", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50688", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 merkityksi\u00e4 luokanopettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 liikunnanopetuksessa ja verrata niit\u00e4 oppilaille tehtyyn tutkimukseen. Liikunnan moninaiset merkitykset vaikuttavat oppilaiden liikuntasuhteen muodostumiseen. Liikunnassa merkitykset konkretisoituvat havainnoinnin ja fyysisen tekemisen tuomien el\u00e4mysten kautta. Liikuntaa opettavalla opettajalla voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 rooli oppilaan liikuntasuhteen muodostumiseen sek\u00e4 siihen, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 oppilaan on mahdollista kohdata ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 liikunnasta. Merkitysten tiedostamisella voidaan tukea liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan syntymist\u00e4 ja harrastuneisuutta. Liikunnassa asiat koetaan usein fyysisesti, mutta yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on se, mit\u00e4 tapahtuu kognitiivisella tasolla.\r\nTutkimuksen aineisto (n=164) ker\u00e4ttiin joulukuussa 2015 sosiaalisen median kautta toteutettuna kyselyn\u00e4. Kysely oli suunnattu luokanopettajille, jotka ohjattiin Facebook- keskusteluryhmien v\u00e4lityksell\u00e4 Webropol-kyselyyn. Kyselyn m\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 osiossa k\u00e4yettiin pohjana merkitysosioa, joka oli Lasten ja nuorten liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymisen tutkimuksessa. Laadullista aineistoa ker\u00e4ttiin lomakkeeseen lis\u00e4tyill\u00e4 avoimilla kysymyksill\u00e4 liikunnanopetukseen liittyen.\r\nAineistoa analysoitiin SPSS 23.0 tilasto-ohjelmalla. Liikunnanopetuksessa koettuja merkityksi\u00e4 vertailtiin t\u00e4rke\u00e4ksi ja eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi kokemisen lis\u00e4ksi muun muassa keskiarvoilla. Tutkimuksen tulokset antoivat kuvan opettajien liikunnanopetuksessa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pit\u00e4mist\u00e4 merkityksist\u00e4, joita olivat ilo, parhaansa yritt\u00e4minen, onnistumisen el\u00e4mykset, hyv\u00e4n olon saaminen ja liikunnan terveellisyys. Vanhimmat vastaajat pitiv\u00e4t muita ik\u00e4ryhmi\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 lihasvoiman kasvattamista ja notkeuden parantamista. Miehet pitiv\u00e4t naisia yleisemmin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 menestyksen voittamisen tavoittelua. Oppilaiden ja opettajien t\u00e4rkeimmiksi ja v\u00e4hiten t\u00e4rkeiksi kokemien merkitysten joukosta l\u00f6ytyi samoja merkityksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tarja Ojala (tateojal) on 2016-07-01 11:21:13.450447. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-01T11:21:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607013438.pdf: 1248188 bytes, checksum: 1898513d2aae49f9bc7fc0fdc932f214 (MD5)\r\nlicense.html: 5136 bytes, checksum: 251849368e054a23197f12c2b701ff7d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-01T11:21:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607013438.pdf: 1248188 bytes, checksum: 1898513d2aae49f9bc7fc0fdc932f214 (MD5)\r\nlicense.html: 5136 bytes, checksum: 251849368e054a23197f12c2b701ff7d (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan merkitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan merkitysulottuvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607013438", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-01T11:21:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50688
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syväluoma, Mervi Ojala, Tarja Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa luokanopettaja liikunnanopetus liikunnan merkitykset liikunnan merkitysulottuvuudet liikuntasuhde Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat liikuntakasvatus liikunta opetus merkitykset
title Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
title_full Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
title_fullStr Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
title_full_unstemmed Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
title_short Luokanopettaja liikunnanopettajana
title_sort luokanopettaja liikunnanopettajana merkityssuhteita luomassa
title_sub merkityssuhteita luomassa
title_txtP Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
topic luokanopettaja liikunnanopetus liikunnan merkitykset liikunnan merkitysulottuvuudet liikuntasuhde Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat liikuntakasvatus liikunta opetus merkitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education liikunnan merkitykset liikunnan merkitysulottuvuudet liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus liikuntasuhde luokanopettaja luokanopettajat merkitykset opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50688 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607013438
work_keys_str_mv AT syväluomamervi luokanopettajaliikunnanopettajanamerkityssuhteitaluomassa