Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer

Lähtö- ja kohdekielen välinen suhde vieraan kielen opetuksessa on teema, jota on tutkittu jo pitkään. Joidenkin tutkijoiden mukaan oppilaiden tulisi kuulla mahdollisimman paljon kohdekieltä, sillä se on olennaista heidän kielenoppimisensa kannalta. Toiset tutkijat sen sijaan ovat sitä mieltä, että m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leinonen, Suvi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50659
_version_ 1828193106433933312
author Leinonen, Suvi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Lähtö- ja kohdekielen välinen suhde vieraan kielen opetuksessa on teema, jota on tutkittu jo pitkään. Joidenkin tutkijoiden mukaan oppilaiden tulisi kuulla mahdollisimman paljon kohdekieltä, sillä se on olennaista heidän kielenoppimisensa kannalta. Toiset tutkijat sen sijaan ovat sitä mieltä, että myös oppilaan äidinkieltä voidaan käyttää vieraan kielen oppimista tukevana elementtinä, eikä lähtökielen käyttämisestä ole haittaa vieraan kielen oppimiselle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat saksanopettajien kielenvalintaan opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltavat tekijät on jaettu kolmeen kategoriaan: opettajaan liittyvät tekijät, oppilaisiin liittyvät tekijät sekä muut tekijät. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin viittä (5) yläkoulun ja lukion saksanopettajaa. Tutkimuksesta käy ilmi, että oppilaisiin ja oppituntiin liittyvistä tekijöistä oppilaiden taitotaso, ryhmän koko ja opetussisällöt vaikuttavat eniten haastateltavien kielenvalintaan. Kielitaidoltaan heikompien oppilaiden kanssa haastateltavat joutuvat välillä tahtomattaankin käyttämään suomea, ja etenkin kielioppi opetetaan useimmiten suomeksi. Lisäksi haastateltavien koulu- ja opiskelukokemukset vaikuttavat kielenvalintaan siinä mielessä, että heidän kouluaikanaan on käytetty lähes yksinomaan suomea ja he haluavat opetuksessaan pyrkiä siitä pois. Joidenkin haastateltavien opiskeluaikana vallitsi kommunikatiivisen kieltenopetuksen nousun myötä vahva painotus kohdekielen käyttämiseen, ja se näkyy heidän opetusfilosofiassaan edelleen. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että heidän kielitaidollaan ei ole vaikutusta kielen valintaan opetuksessa. Kenties hieman yllättäen suurin osa haastateltavista ei keskustele kielivalinnoista kollegoidensa kanssa ja myöskään suurin osa ei pitänyt opetussuunnitelmaa kielivalintaan vaikuttavana tekijänä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-30T14:52:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-30T14:52:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561536", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "L\u00e4ht\u00f6- ja kohdekielen v\u00e4linen suhde vieraan kielen opetuksessa on teema, jota on tutkittu jo pitk\u00e4\u00e4n. Joidenkin tutkijoiden mukaan oppilaiden tulisi kuulla mahdollisimman paljon kohdekielt\u00e4, sill\u00e4 se on olennaista heid\u00e4n kielenoppimisensa kannalta. Toiset tutkijat sen sijaan ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s oppilaan \u00e4idinkielt\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vieraan kielen oppimista tukevana elementtin\u00e4, eik\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kielen k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 ole haittaa vieraan kielen oppimiselle. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat saksanopettajien kielenvalintaan opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltavat tekij\u00e4t on jaettu kolmeen kategoriaan: opettajaan liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, oppilaisiin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 muut tekij\u00e4t. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin viitt\u00e4 (5) yl\u00e4koulun ja lukion saksanopettajaa. \n\nTutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 oppilaisiin ja oppituntiin liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 oppilaiden taitotaso, ryhm\u00e4n koko ja opetussis\u00e4ll\u00f6t vaikuttavat eniten haastateltavien kielenvalintaan. Kielitaidoltaan heikompien oppilaiden kanssa haastateltavat joutuvat v\u00e4lill\u00e4 tahtomattaankin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n suomea, ja etenkin kielioppi opetetaan useimmiten suomeksi. Lis\u00e4ksi haastateltavien koulu- ja opiskelukokemukset vaikuttavat kielenvalintaan siin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n kouluaikanaan on k\u00e4ytetty l\u00e4hes yksinomaan suomea ja he haluavat opetuksessaan pyrki\u00e4 siit\u00e4 pois. Joidenkin haastateltavien opiskeluaikana vallitsi kommunikatiivisen kieltenopetuksen nousun my\u00f6t\u00e4 vahva painotus kohdekielen k\u00e4ytt\u00e4miseen, ja se n\u00e4kyy heid\u00e4n opetusfilosofiassaan edelleen. Kaikki haastateltavat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n kielitaidollaan ei ole vaikutusta kielen valintaan opetuksessa. Kenties hieman yll\u00e4tt\u00e4en suurin osa haastateltavista ei keskustele kielivalinnoista kollegoidensa kanssa ja my\u00f6sk\u00e4\u00e4n suurin osa ei pit\u00e4nyt opetussuunnitelmaa kielivalintaan vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Leinonen (sukrlein) on 2016-06-30 14:52:26.573056. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-30T14:52:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606303419.pdf: 1057090 bytes, checksum: 92687a371339606779d05344c52ec9ac (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 3af3ca03d5d4f6edcfa8bd4b60b31ae6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-30T14:52:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606303419.pdf: 1057090 bytes, checksum: 92687a371339606779d05344c52ec9ac (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 3af3ca03d5d4f6edcfa8bd4b60b31ae6 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (96 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen vaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Pers\u00f6nliche Einstellungen der DaF-Lehrer", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606303419", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-30T14:52:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen vaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50659
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f5283dc-9494-45e4-9888-4ac902f2ebb1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606303419.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Suvi Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer kieltenopettajat kielen vaihto opetuskieli saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
title Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
title_full Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
title_fullStr Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
title_full_unstemmed Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
title_short Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht
title_sort was beeinflusst die sprachwahl des lehrers im unterricht persönliche einstellungen der daf lehrer
title_sub Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
title_txtP Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer
topic kieltenopettajat kielen vaihto opetuskieli saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen vaihto kieltenopettajat opetuskieli saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606303419
work_keys_str_mv AT leinonensuvi wasbeeinflusstdiesprachwahldeslehrersimunterrichtpersönlicheeinstellungenderdaflehr